Европейските компании определят бизнес климата в Китай като враждебен, заради ограниченията в интернет пространството и несправедливите законови регулации, сочи публикувано днес годишно проучване на Търговската камара на ЕС в Китай, цитирано от Франс прес и БТА. Въпреки това компаниите остават по-скоро оптимистично настроени за пазарната конюнктура.
Около 61 процента от 532-те компании от ЕС, участвали в проучването, посочват, че са "оптимистично настроени" за растежа на сектора им в страната. През миналатта година такъв отговор са дали 55 процента от анкетираните.
"Но тъй като китайската икономика достига зрялост, то дълготрайните й неефективни аспекти стават по-очевидни", коментира представител на Търговската камара на ЕС. Старите бариери си остават. Регулаторната среда задържа икономиката и това става въпреки очевидното подобрение на икономиката, твърди президентът на Търговската камара Матс Харборн.
За почти половината от компаниите (48 процента) е станало "по-сложно" да правят бизнес в Китай.
Две трети от компаниите оценяват, че цензурата и блокирането на някои сайтове, чатове и търсачки имат негативно влияние върху дейността им. "Това е голямо противоречие за Китай, който се самопровъзгласява за шампион на глобализацията", иронизира случващото се Харборн.
Сред анкетираните компании 51 процента твърдят, че подходът към тях е "неблагоприятен" в сравнение с условията за местните им конкуренти. В същото време 29 процента твърдят, че знаят за субсидии, дадени на китайските фирми в сектора им и че няма промяна в достъпа им до местния пазар въпреки обещанията за отваряне на комунистическия режим.
По-лошото е, че 11 процента отбелязват нараснало "затваряне" на азиатския гигант в сектора им, а само 6 процента констатират подобрение. Мита, регулации, задължение да влязат в съдружие с китайска компания - това са все препятствия, които лишават 46 процента от анкетираните от някои възможности, според Франс прес.