Успехът на технологичните компании на Българска фондова борса (БФБ) се крие зад прозрачността на тяхното листване. IPO-то на "Телелинк Бизнес Сървисис Груп" е ярко доказателство на тази теза. Това заяви в ефира на Bloomberg TV Bulgaria, в предаването "В развитие" Димитър Георгиев, ръководител „Финансови пазари“ на Елана Трейдинг.
"Телелинк е една от най-добрите, ако не и най-добрата представяща се технологична компания на БФБ, тъй като имаше възможно най-прозрачното първично публично предлагане, което компанията демонстрира от самото начало на процеса през септември. Инвеститорите знаеха какво да очакват и на база на проспекта на компанията, и на обявените цени. Тези, които продадоха акциите си по време на втория транш, реализираха 50% печалба, като догодина се очаква да има още допълнителни траншове", посочи експертът.
Димитър Георгиев поясни обаче, че присвояването на най-големия миноритарен дял, възлизащ на 10% от акциите на "Телелинк", от английския инвестиционен фонд Utilico Emerging Markets Trust е изключение на БФБ.
"Чуждестранните инвеститори към този момент остават нетен продавач на нашия пазар заради ликвидността и липсата на достатъчен брой качествени компании - само 10% от компаниите са представени на борсата", отчете Димитър Георгиев.
По отношение на друга технологична компания на SOFIX - "Сирма" и спадът oт 50% на цената на акциите й спрямо тази по време на IPO-то й през 2015 г., експертът изведе като причина участието в компанията на твърде много индивидуални инвеститори.
"Акциите бяха изключително ликвидни и продуктите й не толкова разбираеми от инвеститорите, което впоследствие доведе до бърза разпродажба по време на коронакризата“, коментира той, но очаква „Сирма“ да докаже статута си на публична компания.
В контраст с развитията около "Сирма" Георгиев поясни, че "трицифрените ръстове на "Алтерко" се дължат именно на по-ниската ликвидност и по-лесните за разбиране продукти на компанията и затова тя е сред най-атрактивните технологични компании на българската борса".
Що се отнася до предстоящото листване на "Биодит", Димитър Георгиев заяви, че процесът по първично публично предлагане трябва да бъде изгладен възможно най-максимално чрез помощта на опитен консултант по въпроси, свързани с набиране на капитал, писане на проспект, разговори с инвеститори, представяне.
"Много е важно целият процес да бъде максимално прозрачен, защото повечето от българските технологични компании не са свикнали да говорят за себе си и да представят пред инвеститори собствените си продукти и перспективи за в бъдеще", съветва ръководителят „Финансови пазари“ на Елана Трейдинг.
Вижте целия разговор във видео материала на Bloomberg TV Bulgaria.
Всички гости на предаването "В развитие" може да видите тук.


Къде са най-опасните пътни отсечки във Варна
Унгарската МОЛ иска да купи чуждестранните активи на "Лукойл"
Защо плащаме скъпо за храна с неясен произход?
Освен че няма риба, намаляват и рибарите
Наша съседка е най-доброто място за пенсиониране
Дьоре от Hensold: Очаквам стоманено десетилетие
Мозъчни интерфейси и метавселени – докъде стига бъдещето на игрите?
Hensold: Пазарите са водени от настроението
Hensold очаква до 10-15г военните разходи да продължат
Hensold подкрепя някои доставчици на автопроизводителите в Германия
Китайски електромобил се разцепи при странна катастрофа
Един от най-добрите двигатели на Audi навърши половин век
Pininfarina възроди първото поколение на Honda NSX
Японски компании съдят администрацията на Тръмп заради митата
Bosch и Maserati ще спасяват ДВГ с водород
Османската династия ще съди турчин, живеещ в САЩ, представящ се за османски принц
3 зодии с шанс за изненадващи парични постъпления около пълнолунието на 4 декември
Аманда Сейфрид на 40 - актрисата блесна до Сидни Суини на червения килим
Суперхрани, които са бюджетни
Тайланд разреши алкохола от 14 до 17 часа