На 7 юли се чества Европейският ден на шоколада. Може ли наистина цял ден да бъде посветен на какаовото изкушение? Оказва се, че всъщност денят дори не е един – европейският празник на шоколада е днес, в САЩ празнуват „шоколадово“ на 28 октомври. Има и Световен ден на шоколада, който е на 4 септември.
Днешната дата е избрана още през 1550 г., когато е доставена първата партида шоколад от Америка за Испания. Отбелязва се във всички страни членки на Европейския съюз.
По данни на Центъра за насърчаване на износа (по-известен с датската си абревиатура CBI, който от 1971 г. насам се грижи за укрепване на конкурентоспособността на фирмите на пазара на ЕС), публикувани през април тази година, почти 40% от доставките на какаови зърна (основна суровина за добиването на шоколада) идват от ЕС. Съюзът е произвеждал около 1,44 милиона тона какао ежегодно за периода 2008-2009 година.
Най-важните центрове на какаовата индустрия са Холандия и Германия. Други страни, които също имат ресурси за отглеждане на тази култура, са Франция и Обединеното Кралство. Производството нараства по-бързо в сравнение с търсенето в ЕС заради износа на преработени какаови продукти, особено за руския пазар.
Най-големите консуматори на какао са Германия, Франция и Великобритания. Шоколадовите продукти са особено популярни в Обединеното Кралство, Белгия и Германия – там консумацията на шоколад е 9 кг на глава от населението през 2007 г.
У нас според последните налични данни на НСИ продажбите за 2008 г. на шоколад и други хранителни продукти, съдържащи какао, са на стойност от малко над 141 млн. лв. (без ДДС), като се понижават леко на годишна база.
Най-новите научни изследвания потвърждават ползата от сладкото изкушение за здравето. Популярната поговорка "Една ябълка на ден държи доктора настрана" спокойно може да бъде перифразирана по следния начин: "Малко шоколад всеки ден държи кардиолога настрана".
Анализирайки данните от 8-годишно проучване, обхванало над 19 хиляди души, специалисти от Германия неотдавна установиха, че всекидневната консумация на малки количества шоколад предпазва от инфаркт и инсулт. Най-полезна е тъмната разновидност на сладкото изкушение.
Австралийски учени потвърдиха ползата от шоколада срещу високо кръвно налягане. Направеният от тях анализ на 15 изследвания е показал, че едно парче на ден има същия ефект върху кръвното налягане като половин час тренировки.
Шоколадът, и особено тъмният, съдържа химикали, известни като флаваноли. Те разширяват кръвоносните съдове в тялото, улесняват преминаването на кръвта през тях и понижават налягането.
Специалисти от Китайската академия на науката, на базата на анализ на осем изследвания, потвърдиха, че шоколадът в малки количества понижава нивата на "лошия" холестерол.
Според данни на „Световния атлас на шоколада“, създаден през 2003 г. от студенти в канадския университет за съвременно изкуство Simon Fraser University, швейцарците, австрийците, ирландците, германците и норвежците са най-големите любители на шоколада. Сред 20-те държави, чиито граждани консумират най-много шоколад, 16 са в Европа.
Ето защо, предвид че има поне три дни, посветени на шоколада, днес не ни остава нищо друго, освен да отчупим парченце шоколад, да го изядем бавно и се насладим на вкуса му.


Електромобилите станаха по-евтини от хибридите
Куриоз: Изритана топка по време на мач причини верижна катастрофа (ВИДЕО)
Наблюдаваме частично пълно слънчево затъмнение от България
НСИ показва как се променя официалната статистика с изложба в Морската градина на Варна
Мъж без книжка, опита да избяга от полицаи във Варна
Финансирането на енергийноефективни жилища е нараснало с 200% през 2025 г.
Мередит Уитни за дългосрочния подход към инвестициите
Задава се недостиг на дизел през зимата
Райън Бол: Иран няма да се поддаде на натиска на САЩ
Частните университети приемат все повече студенти, без те да са кандидатствали
Китайски завод вдигна на крак военни в Европа
Тези екстри в колите не си струват парите
Mercedes-AMG на съд заради изгаряща емблема
Porsche измисли как да спаси предната броня на колата ви
BMW направи електромобил, който генерира ток за 70 км на ден
АЕЦ “Козлодуй“ под напрежение: Какво ще стане, ако Дунав продължи да спада?
Русия защитава подводниците "Борей" от атаки с дронове
Потребителите се притесняват от ново поскъпване на цените
3 до 5 минути за реакция: Експерт разкри слабостите на защитата ни от дронове