Български учени от Института по криобиология и хранителни технологии (ИКХТ) разработват безглутеново пиво, което би могло да влезе в категорията на функционалните напитки (с някакво полезно действие върху организма - бел. ред.).
Това стана ясно по време на "Национална конференция по хранене", организирана от Българското дружество по хранене и диететика, на която по традиция се събират утвърдени специалисти в тази област.
Четири от научните доклади на форума са свързани с качествата на бирата и с иновациите в пивоварните технологии, представени от широк кръг учени от водещи академични и изследователски институти, съобщиха от Института. Акцентът е поставен върху разработването на различни видове пиво с ниско съдържание на глутен и въздействието на умерената консумация на бира върху здравето.
Проучванията върху функционалните храни показват, че те стават все по-важни, тъй като тези продукти имат не само хранителна стойност, а и позитивен ефект върху определени функции на организма, коментират темата за безглутеновите храни проф. Габриела Маринова, директор на ИКХТ, и зам.-директорът доц. Силвия Милева.
В хранителната индустрия все повече се обсъждат безглутеновите храни във връзка с глутеновата ентеропатия (цьолиакия) или чувствителност към глутен - наследствено състояние, предизвикано от консумацията на зърнени култури, съдържащи глутен.
Като се има предвид, че бирата е една от най-разпространените напитки в световен мащаб, производството на безглутеново или с ниско съдържание на глутен пиво придобива все по-голяма популярност, посочват учените.
По думите на проф. Маринова последните разработки на безглутенови пива се приемат като положителна стъпка от тези, които имат глутенова непоносимост и стимулира най-вече търсенето на безглутенови суровини, съобразени с процесите в пивоварството. Задача на изследванията в тази насока е да се получат напитки, като се използват различни зърнени суровини - просо, елда, киноа, сорго, ориз и др., с подходящи физико-химични и вкусови свойства.
Целта на представеното проучване е да се получи бира с ниско съдържание на глутен, като се използва пивна мъст от ечемичен малц с добавени просо, царевичен грис и ориз в различни съотношения и два щама пивни дрожди от колекцията на ИКХТ.
Дрождите запазват ферментационната си и метаболитна активност, увеляват от научния институт. Полученото пиво е с нормални показатели и добра дегустационна оценка, с подходящ за консуматора вкус и аромат.
Диетологът проф. д-р Донка Байкова посочи положителния ефект от умерената консумация на пиво върху човешкия организъм. Тя напомни, че в последно време са създадени модерни технологии за производство на различни асортименти бира с ниско съдържание на алкохол или без алкохол, които притежават качества, близки до аналозите им, съдържащи алкохол и са подходящи за консумация от повече потребители.
“Но най-важното е, че безалкохолното пиво от една страна съдържа всички характеристики на традиционната бира, а от друга - липсата на алкохол го прави подходящо за по-широка консумация. То може да има благоприятно действие върху здравето и може да обогати диетата на съвременния човек”, подчерта диетологът.


"Даровете" на войната: ВМС прибра от морето ракетен двигател и дронове (СНИМКИ)
Мачовете по ТВ днес (14 август)
Без ток във Варна на 14 август 2026
Времето във Варна на 14 август 2026
Латвия свали дрон във въздушното си пространство, Финландия ограничи движението в части от Балтийско море
Бумът на европейските акции прикрива една по-мрачна истина
Унгария поставя под съмнение разширяването на АЕЦ след ниските нива на Дунав
За петролния пазар, Ормузкият проток не е затворен
Потайните чистки на Си родиха пазар на слухове кой е следващата жертва
САЩ ще представят план за "икономическа изолация" за Иран следващата седмица
BYD готви суперкола за рекорд на „Нюрбургринг“
Porsche се отказва от основния си електрически модел
Шофьори борят новите технологии с тиксо и стари автомобили
Mercedes-Maybach S680, направен за ЛеБрон Джеймс, се продава
Изпреварил времето си: Пророческото семейно комби на Ford
Латвия свали дрон, навлязъл във въздушното ѝ пространство
Взрив уби трима в мол в Кайро