По-малко от година след началото на строителството американската компания Tesla достави първите автомобили от новия си завод в Шанхай. На церемония в понеделник 15 локално асемблирани електромобила Model 3 бяха предадени на служителите на Tesla, предава Ройтерс.
След старта на строителството през януари новата Gigafactory бе изградена за рекордно кратко време. Производството в Китай дава възможност на Tesla да вкарва автомобилите си на най-големия автомобилен пазар в света много по-евтино без високи вносни мита. Очаква се заводът в Шанхай да има капацитет от 500 000 автомобила годишно, макар че първоначално е вероятно да произвежда значително по-малко коли.
Китай има за цел огромно разширяване на електрическата мобилност и вече е най-големият пазар на електромобили в света. През 2018 г. в Народната република за първи път бяха продадени над 1 млн. превозни средства, задвижвани от ток. В последите месеци обаче пазарът се развива бавно заради отслабващата икономика.
Специален стимул за закупуване на подобни коли е фаворизираното им одобрение в големите градове. Междувременно регистрационните табели за коли с бензин се разпределят на лотария или трябва да бъдат закупени на търгове на скъпи цени. Често купувачите трябва да чакат с години, докато електрическите превозни се одобряват почти веднага. В градове като Пекин също има забрана за шофиране в един ден от седмицата, което не се отнася за електрическите автомобили. Tesla ще се възползва и освобождаване от данък продажбата на Model 3 в Китай, който възлиза на 10%.
Model 3 ще се конкурира с електрически автомобили от местни конкуренти като NIO Inc. и Xpeng Motors, както и от световни производители, включително BMW AG и Daimler AG.
Търсенето на местно произведения Model 3 е "много добро" и Tesla е уверена, че ще продава всички произведени в завода превозни средства, заяви Алан Уан, генерален мениджър на Tesla China. „Нашата цел е да убием всички автомобили с двигатели с вътрешно горене“.
Сега заводът произвежда повече от 1000 автомобила седмично и има за цел да удвои този брой през следващата година, заяви Сон Ган, производствен директор на фабриката. Това означава, че съоръжението е изпълнило предсказанието на Мъск, направено през април.
На първоначалната фабрика на Tesla в Калифорния ѝ бяха нужни месеци, докато достигне седмичната ставка от 1000 коли. Мъск заяви, че в даден момент в Шанхай следва да се правят по 3000 коли на седмица.
Въпреки че доставките за клиентите не са започнали, най-важният етап от понеделник натам са няколко месечни победи за Мъск. Последната се случи в петък, когато местният автомобил беше включен в списък на превозни средства, отговарящи на изискванията за освобождаване от 10% данък за покупка в Китай.
Тълпа от около 200 души, включително представители на медии и работници на Tesla, се събра в завода в понеделник на тържество, когато Том Жу, ръководителят на компанията за Велик Китай, предаде първите коли. Един от служителите, който получи кола, я представи на приятелката си, заедно с цветя, и ѝ предложи брак. Тя прие с кимане и се целуваха, предава Bloomberg.
Първа копка на шанхайската гигафабрика бе дадена в началото на тази година. Първоначално просто кален сюжет на около 90 минути път с кола от центъра на Шанхай, сега тя се превърна в решаващо изпитание за желанието на Мъск да запази производителя си на автомобили печеливш, докато залага на китайски апетит за електрически автомобили.
Изграждането на завода беше до голяма степен финансирано с китайски кредити. Твърди се, че консорциум от държавни компании е предоставил заем на Tesla в размер на 11,25 милиарда юана. С част от тази сума се Tesla е заменила по-скъп заем от 3,5 милиарда юана, твърди Financial Times.
Защото заемът с държавна подкрепа е значително по-евтин от обичайното финансиране в Китай, съобщава изданието. Докато наскоро Tesla трябваше да предложи на инвеститорите лихва от 5,8 процента за облигации с купон до 2025 г., лихвата по китайския заем е значително под основния лихвен процент на китайската централна банка, който в момента е 4,15 процента. Това дава конкурентно предимство на Tesla пред местните китайски конкуренти като Nio и Xpeng.
На фона на волатилната цена на акциите на Tesla и обтегнатите финанси инвеститорите ще следят отблизо как се развива разширяването на производството. Многомилиардната инвестиция ще бъде решаващ фактор за определяне на това дали Tesla ще успее да се справи с местните конкуренти и с предизвикателствата на много обичаните в Mercedes-Benz, BMW и Audi.
Стартът на доставките ще даде и улики за способността на Tesla наистина да бъде глобална компания. Тя планира да пусне и производствена база в Европа, където се радва на нарастващ ръст на продажбите на няколко пазара.


Трима се озоваха в арестите във Варна и региона заради наркотици
Арестуваха 33-годишен варненец за кражба
По 4987 евро от БВП се пада на човек от населението
НСИ: Работещите българи са 3, 726 млн. души
Осем пострадали при тежка катастрофа край Абланица
Airbus е на 133 самолета от годишната си цел
Gol.bg празнува: 20 години истинска спортна журналистика
Признаването на руската окупация ще отключи вълни от насилие далеч отвъд Украйна
Петролът поскъпва за 2-ри ден поред воден от перспективите за излишък на пазара
AI асистентите компенсират разликата между физическо и онлайн пазаруване
Малка кола на старо с автоматик – ето 4 сигурни предложения
Lexus LFA се завърна като... електромобил
Нова технология на Mercedes прави задните спирачки безсмислени
REST - една малко известна екстра в стари Audi-та и VW-та
Най-готините коли на шампиони във Формула 1
Звездата от Mortal Kombat Кари-Хироюки Тагава почина на 75 г.
Правителството или ще се самосрути, или ще бъде срутено от ДПС
Защитата на Благомир Коцев обжалва размера на гаранцията му от 200 000 лв.
ПП внесоха вота на недоверие: Бъдещето принадлежи на младите
Пиян младеж предизвика катастрофа с двама пострадали
преди 5 години Вълна 3 от плана на Илън Мъск за чист превоз, енергия и космически полети започва. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 5 години дежурните коментатори явно празнуват, ама то и графиката говори сама по себе си! отговор Сигнализирай за неуместен коментар