Американският електромобилен производител Tesla Inc. е регистрирал 273 случая на катастрофи от юни 2021 г. досега с превозни средства, снабдени със система за подпомагане на водача – повече от всеки друг автомобилен концерн, съобщава Bloomberg, цитирайки данни на американската Национална администрация за безопасност на движението по пътищата (NHTSA).
Автоконцерните и технологичните компании съобщават за повече от 500 катастрофи от юни 2021 г. досега, след като NHTSA започна да изисква подобни отчети. Двама американски сенатори призоваха за по-задълбочено проучване на индустрията, като Националният съвет за безопасност на транспорта (NTSB) заяви, че данните не са стандартизирани, така че е трудно да се оцени ефективността на системите на всеки един производител.
Автомобилните компании се надпреварват в интегрирането и разработването на системи за подпомагане на водача, като казват, че подобни технологии подпомагат безопасността. Американските регулатори се опитват да разберат практическия ефект от промените. Но концерните събират и отчитат данни по различни начини, което затруднява оценката на производителността на системите.
Сенаторите от Демократическата партия Ед Марки и Ричард Блументал заявиха пред NHTSA в писмо, че "публикуването на данните само по себе си не е достатъчно“.
„Призоваваме NHTSA да... хвърли необходимата светлина върху тази индустрия извън контрол и да наложи предпазни мерки, за да предотврати още фатални катастрофи", изтъкват Марки и Блументал.
Настоящият доклад съдържа „купчина“ данни с много предупреждения, което го прави труден за разбиране, споделя от своя страна председателят на NTSB Дженифър Хоменди.
Усъвършенстваният софтуер в електромобилите на Tesla, наречен Full Self Driving, води до объркване сред шофьорите относно възможностите на превозното средство.
Сенаторите алармираха за големия брой катастрофи с коли на Tesla. „Притесняваме се, че някои шофьори днес използват технологията като функция, която отменя водача при някои ситуации на пътя, и излагат себе си и другите участници в движението на опасност“, пишат Марки и Блументал.
NHTSA нареди на компаниите да докладват за всички катастрофи, включващи усъвършенствани системи за подпомагане на водача (ADAS) и превозни средства, оборудвани със системи за автономно шофиране, които се тестват по пътищата.
От 392 такива катастрофи, регистрирани от дузина автомобилни производители от юли насам, се съобщава за шест смъртни случая и пет сериозни наранявания. Honda Motor идентифицира 90 катастрофи.
Компаниите също така съобщават за 130 катастрофи, включващи такива с прототипи на системи за автономно шофиране, докато 108 са без наранявания, а при един от случаите става въпрос за катастрофа със сериозни наранявания.
NHTSA съобщи, че Waymo, звено на Alphabet Inc., е докладвало за 62 катастрофи, които касаят системи за автономно шофиране, докато Cruise, подразделение на General Motors, отчита общо 23 инцидента.
От Waymo споделят, че катастрофите не са доведи до сериозни наранявания на пътниците, като въздушните възглавници са се разгърнали само при два случая.
NTSB повтори своята препоръка, че NHTSA трябва да изисква от автомобилните производители да предоставят стандартизирани данни за катастрофите. Регулаторът направи своята препоръка през 2016 г. когато катастрофа с електромобил Tesla доведе до смъртта на водач. Данните показаха, че колата се е движила с помощта на системата Autopilot, за която концернът пише на своя сайт, че „позволява на автомобила ви да се движи, ускорява и спира автономно в рамките на своята лента“, но все пак изисква нужното внимание от страна на водача.
NHTSA казва, че първата партида данни вече е била използвана за стартиране на разследвания и сервизни акции и е помогнала за събирането на нужната информация за наличните проверки и дефекти.
Данните „ще помогнат на нашите разследващи лица бързо да идентифицират потенциални тенденции за дефекти“, заяви администраторът на NHTSA Стивън Клиф, като предупреди, че необработените данни за някои инциденти, докладвани от всеки производител, „сам по себе си е недостатъчен за заключения“.
Агенцията подчертава, че катастрофите се анализират от отделните автомобилни производители по различни начини и не позволяват сравнения, тъй като няма изчерпателни показатели за това колко широко се използва всяка система.
Въпреки ограниченията, NHTSA споделя, че данните са от съществено значение за бързото откриване на потенциални дефекти или тенденции в безопасността. Инциденти, възникнали при активиране на системите за подпомагане на водача в рамките на 30 секунди след катастрофа, трябва да бъдат докладвани в рамките на 24 часа на NHTSA.
Агенцията планира да публикува нови подобни данни всеки месец.


НСИ: Работещите българи са 3, 726 млн. души
Осем пострадали при тежка катастрофа край Абланица
Борисов: Помолих Теменужка Петкова да махне от бюджета това, което искаха бизнесът и синдикатите
Желязков: Тази година България има два пъти по-висок икономически растеж от средния за Европа
Защитата на Благомир Коцев оспорва размера на паричната гаранция от 200 000 лв.
Gol.bg празнува: 20 години истинска спортна журналистика
Признаването на руската окупация ще отключи вълни от насилие далеч отвъд Украйна
Петролът поскъпва за 2-ри ден поред воден от перспективите за излишък на пазара
AI асистентите компенсират разликата между физическо и онлайн пазаруване
Луксозните марки и автомобилите помрачават прогнозите за Франция и Германия
Малка кола на старо с автоматик – ето 4 сигурни предложения
Lexus LFA се завърна като... електромобил
Нова технология на Mercedes прави задните спирачки безсмислени
REST - една малко известна екстра в стари Audi-та и VW-та
Най-готините коли на шампиони във Формула 1
Ватиканът обяви, че жените не могат да стават дякони
АПС с очакване вотът на недоверие да е успешен
Украйна потвърди: Неизвестни дронове са преследвали самолета на Зеленски
Ванс: САЩ се надява на "добри новини“ за уреждането на конфликта в Украйна
За първи път: Бебе бенгалски тигър се роди в зоопарка в Стара Загора