IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Работници в германски завод: Ford излъга и ни обяви война

Индустрия и политици в Заарланд скочиха срещу решението на Ford да не инвестира в своя местен завод, за да го направи годен да изгражда електромобили

16:15 | 24.06.22 г.
<p>
	<em>Снимка:&nbsp;Krisztian Bocsi/Bloomberg</em></p>

Снимка: Krisztian Bocsi/Bloomberg

Хиляди работници на Ford Motor Co. в завода на американската компания в Заарлуис, Германия, се страхуват за своите места, след като американският концерн реши да не инвестира в преоборудването на съоръжението, за да го направи годно да изгражда електрически превозни средства. Подобно решение застрашава работните места на 4600 служители, пише Automobilwoche.

Производството на автомобили на обекта е осигурено само до средата на 2025 г., когато ще бъде преустановено изграждането на конвенционалния модел Ford Focus. Оттам насетне не е ясно какво ще се случи с производствените линии, освен ако Ford не обяви някакви планове.

Работниците в завода изразиха възмущението си след работна среща: около 3000 участници излязоха на улицата след събрание на работническите организации, включително служители на местни доставчици, работници от стоманодобивни компании и политици.

Ларс Дегранж от профсъюза IG Metall Völklingen споделя, че има само четири думи за това как се държи ръководството: „Нарушени обещания, лъжа, тактика за забавяне, провал“ (Wortbruch, Lüge, Hinhaltetaktik, Versagen.).

Той е категоричен, че работниците няма да се откажат. ‚Това не е погребение, а обявяване на война“, изтъква Дегранж. 

„Бяхме излъгани, измамени и прецакани“, заяви от своя страна председателят на работническия съвет на Ford Маркус Тал.

Работниците се надяваха, че благодарение на инвестициите в електрическа мобилност местата им ще бъдат до голяма степен подсигурени и след 2025 г.

Според Тал 2500 работни места вече са били съкратени от края на 2018 г. "Защото се вслушахме в ръководството. Защото им имахме доверие", добавя той. Служителите са изпълнили своите задължения, „единственият, който не го направи, беше ръководството“, подчертава Тал.

Къде се корени проблемът?

По-рано тази седмица председателят на Ford of Europe Стюарт Роул обяви, че компанията ще търси "алтернативни възможности" за фабриката в Заарлуис, включително да я продаде на друг автомобилен производител, след като стана ясно, че Ford няма да инвестира в нея след 2025 г.

„Търсим други, алтернативни възможности за производство на превозни средства в Заарлуис, включително продажба на други производители“, заяви Роули в конферентен разговор с журналисти в сряда. "Не планираме друг модел, който да замени Focus в Заарлуис", добави той.

В момента Ford има 6000 служители във Валенсия и 4600 в Заарлуис. Фабриката на Ford в Кьолн, Германия, не е засегната от намаляването на броя на служителите. Роули не предостави никакви конкретни цифри или времева рамка за намаляването на броя на служителите.

Заарлуис, който си осигури инвестиция от 600 млн. евро през 2017 г., за да се подготви за производството на настоящия Focus, отдавна е застрашен от затваряне, тъй като Ford се насочва в Европа към производствени обекти с по-ниски разходи. Фабриките, на които ще заложи компанията, включват още съоръжението в Крайова, Румъния, където концернът произвежда малкия SUV Puma, и Коджаели, Турция, където изгражда своята водеща за Европа гама търговски превозни средства.

Възмутени политици

Бяха отправени и остри критики от страна на редица местни политици. Премиерът на Заарланд Анке Релингер и министърът на икономиката Юрген Барке, и двамата членове на Германската социалдемократическа партия (SPD) определиха решението на Ford като "фарс".

Създава се впечатление, че вътрешният процес по разпределяне на инвестициите никога не е бил справедлив. Всъщност Заарлуис е "значително по-напред" в сравнение с фабриката на Ford във Валенсия. Фактът, че работниците и на двете места са били изправени един срещу друг в процеса на наддаване, показва, че има някаква нередност. „Това е скандално, не се отнасяйте така към служителите“, заяви Релингер по адрес на Ford.

Според нея това е „само по себе си процес, който не е достоен“.

„Не може да изпратиш служителите на модния подиум и да кажеш „Сега покажете какво можете да ни предложите, за да запазите работните си места“, изтъква Релингер, цитирана от Automobilwoche.

Ако обаче се окаже, че няма никакво значение какво ще предоставят работниците и това е било само фиктивна процедура за оправдаване на предварително взето решение, „тогава сте се дискредитирали като мениджър“, добавя премиерът на Заарланд.

Парламентът на германската провинция ще проведе извънредна сесия, за да обсъди решението на Ford.

Германският министър на икономиката Роберт Хабек настоя концернът „незабавно да изготви конкретни планове за бъдещето на завода в Заарлуис“. Като собственик на завода, работодател и основен производител на автомобили, групата е натоварена със специална отговорност в Германия, най-големият автомобилен пазар в Европа.

Неясни сигнали от Ford

Индустриалната асоциация Autoregion определи като "тежък удар" за местната икономика решението на Ford. В същото време тя предупреди за "структурна политическа паника" в бъдеще.

„Сега трябва да мислим за алтернативи с ясно съзнание, какво трябва да се случи с това място от 2026 г.“, заяви управляващият директор на Autoregion Армин Гел, цитиран от Automobilwoche. 

Стюарт Роули каза пред DPA, че решението в полза на Испания не е решение за затваряне на фабриката в Заарлуис. "Сега търсим начини да осигурим бъдещето на възможно най-много засегнати работници", посочва той.

От техническа и стратегическа гледна точка заводите в Заарлуис и Валенсия са идентични, но от финансова гледна точка испанската фабрика има предимство.

На въпрос дали Заарлуис все още има бъдеще за Ford Group след 2025 г., Роули каза, че ще бъде създадена работна група и ще бъдат обсъдени по-нататъшните действия с представители на служителите и правителството на провинцията.

Големи планове за Кьолн

Ford се намира по средата на мащабен преход. В ерата на електромобилността американският автомобилен производител първоначално изоставаше от своите конкуренти и сякаш игнорира духа на времето. Междувременно обаче Ford инвестира сериозно в електромобилността, за да може да се конкурира в бъдеще. Основна роля в плановете на американците играе европейската им фабрика в Кьолн. Групата иска да инвестира общо 2 млрд. долара там през следващите години и да произвежда електрически автомобили, като производството е планирано да започне в края на 2023 г.

Ford разполага с около 15 хил. служители в Кьолн. Планираните за производство там електрически автомобили ще са базирани на електрическата платформа MEB, разработена от Volkswagen.

Ford иска да интегрира собствена платформа във Валенсия при изграждането на нови електрически модели. Не е ясно кога ще започне производството на Ford Stromer там. „По-късно това десетилетие“, сигнализират от компанията.

Последна актуализация: 23:32 | 13.09.22 г.
Специални проекти виж още
Още от Новини виж още

Коментари

Финанси виж още