Китайски консорциум, воден от производителя на електромобилни батерии Contemporary Amperex Technology Co. (CATL), планира да вложи 1,4 млрд. долара за изграждане на заводи за извличане на литий в Боливия, съобщава Bloomberg, цитирайки правителствено съобщение. Инвестицията ще допринесе за покриване на част от растящото търсене на метала в глобален мащаб.
Групата ще построи две съоръжения за производство на литиеви химикали с комбиниран производствен капацитет от около 200 000 тона годишно, посочва Министерството на въглеводородите и енергетиката на Боливия. Инвестицията може в крайна сметка да нарасне до 9,92 млрд. долара, добавя ведомството.
Боливия може да се похвали с едни от най-големите идентифицирани находища на литий в света, но производственият ѝ капацитет остава скромен. Едната от подкрепяните от Китай фабрики ще бъде ситуирана в Уюни, където се намира най-голямата солна мина в света, а другата ще бъде разположена в Койпаса, в западната част на страната.
Международните производители на автомобили и производителите на батерии се опитват да подсигурят бъдещите потоци от материали за батерии, включително на литий, като търсенето е напът да нарасне драстично през следващите десетилетия. CATL доставя батерии на редица големи концерни, включително на Tesla Inc. и Ford Motor Co.
Китайският производител ще държи 66% от боливийското съвместно предприятие, известно като CBC, като останалата част ще е под контрола от неговите филиали CMOC Group Ltd. - основен производител на мед и кобалт - и Guangdong Brunp Recycling Technology Co.
Споразумението се основава на по-ранна оферта на групата за изграждане на така наречените инсталации за „директно извличане на литий“, или DLE, с държавната миннодобивна компания Yacimientos del Litio Bolivianos.
DLE е сравнително нова технология, която позволява металът да бъде извлечен директно от солта, вместо да се разчита на бавното изпаряване. Това го прави потенциално много по-ефективен метод от традиционните решения, изтъква Алън Рей Рестауро, анализатор в BloombergNEF.
„Като се има предвид това, DLE все още е нова форма на техника за добив на литий и за страна като Боливия, която изобщо няма опит в добива на литий в търговски мащаб, въвеждането в експлоатация и увеличаването може да се окажат по-трудни“, изтъква той.
Боливия е дом на 21 милиона тона идентифицирани литиеви залежи според данни на Геоложката служба на САЩ. Въпреки това страната се опитва от години да комерсиализира белия, прахообразен алкален метал.
Състезанието за добив на литий набра скорост, тъй като цените на метала скочиха до рекордно високи нива през 2022 г. Въпреки че цената му е намаляла почти наполовина спрямо равнището от миналата година, тя все още остава по-висока в сравнение с историческите стойности.


19-годишен шофьор кара с 300 км/ч в София (ВИДЕО)
Призът „Спортист на Варна“ ще бъде връчен на 16 декември
Никола Цолов стартира от първа редица в Абу Даби
Тъжна вест! Почина поетесата Ружа Велчева
Българската икономика нараства стабилно през третото тримесечие на 2025 г.
Природните бедствия са довели до силен ръст на имуществените застраховки у нас
ЕС търси Меркосур, за да се конкурира със САЩ и Китай, но предлага малко
Турската лира остава стабилна, а икономисти очакват ново понижение на лихвите
Юанът става все по-използван при паричните преводи
Уникална Toyota Mega Cruiser от 1996 година отива на търг
Tesla намали цената на Model 3 в Европа
Рембранд, Вермеер или Ван Гог – изберете сами
Audi готви още една изненада
Политик предложи премахване на червения светофар и знаците на пътя
Протестите разклащат управлението, но не и твърдите електорати на ГЕРБ и ДПС
Джигитът, карал с 300 км/ч на Околовръстното, е открит в чужбина
ГЕРБ внесе предложението за закриване на комисията "Сорос" в парламента
След Пеевски и Коцев: Максим Генчев проси пари за "Карадажата" и от Мирчев
Два месеца преди игрите: Олимпийският огън беше запален в Рим