IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Натрият може да облекчи очаквания недостиг на литий в близко бъдеще

Привлекателността на натрия произтича от изобилието му в каменните соли, но засега минералът изостава от другите батерийни метали по отношение на ефективността

13:30 | 17.06.23 г. 4
Автор - снимка
Създател
Снимка: Bloomberg L.P.
Снимка: Bloomberg L.P.

На производителите на автомобили, които миналата година се сблъскаха с рязко покачване на цените на лития и на други метали за батерии, сега им се предлага шанс да заложат на базирани на натрий батерийни клетки, което би помогнало за облекчаването на очаквания недостиг на суровини за батерии, докато продажбите на електромобили продължават да растат с бързи темпове, посочва BloombergNEF.

В нов анализ на технологията BNEF заяви, че очаква натрият да увеличи своя пазарен дял при най-евтиния, най-нисък клас автомобили в Китай и че до 2035 г. може да замени около 272 000 тона търсене на литий. Предвижда се това да представлява около 7% от общия пазар през тази година. Ако възникне продължителен недостиг на литий, преминаването към натрий може да бъде много по-агресивно, изчислява BNEF в доклад, публикуван в четвъртък.

„Натриево-йонните батерии са алтернативна технология, която може да освободи известен натиск върху сложната и нарастваща верига на доставки на литий“, изтъкват анализаторите на BloombergNEF.

Привлекателността на натрия произтича от изобилието му в каменните соли (халит - бел. ред.) в световен мащаб, но минералът изостава от другите метали за батерии по отношение на ефективността. Пускането в Китай на евтини електромобили, базирани на натриеви клетки, може да представлява нещо като преломен момент за технологията.

Въпреки че широката комерсиализация може да стане факт едва след няколко години, работата по базирани на натрий батерии предизвика широка дискусия за това дали това решение може да стане достатъчно популярно, за да помогне за облекчаването на недостига на литий.

Прогнозирания недостиг на литий през следващите години може да тласне повече компании към решения, базирани на по-изобилния натрий. Източник: BNEF Прогнозирания недостиг на литий през следващите години може да тласне повече компании към решения, базирани на по-изобилния натрий. Източник: BNEF

При екстремен сценарий, ако миннодобивните компании с фокус върху лития не успеят да поддържат темпа на производство, тъй като потреблението нараства бързо със следващото поколение батерии от висок клас, заместването с натрий на пазара на масови автомобили може да намали общото търсене на литий с 37%, което се равнява на 1,4 милиона тона до 2035 г. , изчислява BNEF.

Въпреки че това може да включва цялостна промяна на веригата на доставки, широкото приемане на евтини литиево-желязо-фосфатни батерии (LFP) през последните няколко години предлага ясна картина за това колко бързо могат да бъдат възприети нови технологии за батерии в отговор на нарастващите разходи за суровини.

BNEF очаква, че енергийната плътност на натриевите батерии през 2025 г. ще бъде сравнима с тази на LFP батериите в началото на това десетилетие, когато решението, базирано на желязо, зае значителен дял от глобалното търсене на батерии.

Тъй като предлагането и търсенето на метали за батерии нарастват с главоломна скорост, прогнозирането на пътя на бъдещия растеж в индустрията се оказа предизвикателно.

Техническите пробиви както в химията на батериите, така и в техниките за извличане на суровините могат да имат сериозни последици на пазара през следващите няколко години, което ще накара някои анализатори да прогнозират големи ценови ръстове, докато други - като Goldman Sachs Group Inc. - казват, че не очакват край на скорошен спад на цените.

Потенциалният успех на натриево-йонните батерии става твърде голям, за да бъде пренебрегнат от потребителите, които ще трябва да решат какво да изберат.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 11:52 | 17.06.23 г.
Специални проекти виж още
Още от Анализи виж още

Коментари

4
rate up comment 3 rate down comment 2
danchomentata
преди 10 месеца
Без държавната Марица маи маи еврогеиците сакат отворена верига (нанаиси ток)
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
3
rate up comment 4 rate down comment 2
danchomentata
преди 10 месеца
Бившият енергиен министър: С тока от ТЕЦ "Марица-изток 2" увеличението за домакинствата е 0,3% https://***.entsoe.eu/data/map-beta-preview/
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
2
rate up comment 4 rate down comment 2
danchomentata
преди 10 месеца
Начи Соледар има наигоуема енергиина плътност след Мариците на Кире Джемкорпскии
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
1
rate up comment 3 rate down comment 7
zelka007
преди 10 месеца
натриевите батерии имат предимства , но имат и засега непреодолени технически предизвикателства ... броят презареждания е около 5000 - анодите деградират много бързо , докато литиевите гонят вече 10000 пълни цикъла ... много трудно засега се произвеждат по необходимите и наложени размери на клетките - различни призматични или цилиндрични форми ... има мегдан , но има какво да се доработва ... в ОАЕ , опорните мега батерии на мрежата , са натриеви . в Япония също експериментират с такива ...
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още