IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Първата водородна зарядна станция в България бе представена от БАН

Съоръжението разполага с буферни съдове с високо налягане, които позволяват зареждането на превозните средства да се извършва в рамките на минути

11:44 | 19.12.23 г.
Снимка: БАН
Снимка: БАН

Българска академия на науките (БАН) представи първата водородна зарядна станция в България, част от т.нар. Полева лаборатория „Интегрирани енергийни системи“ към Центъра за компетентност „Хитмобил“.

Въпросната лаборатория ще осъществява изследвания в прединдустриален мащаб върху производството на енергия от възобновяеми източници, нейното съхраняване чрез различни батерийни и водородни системи, както и отдаването ѝ за зарядни станции за електромобили и за електропреносната мрежа.

Произведената в експерименталната полева лаборатория енергия от ВЕИ ще се съхранява както в познатите технологии (оловни акумулатори, литиеви батерии и суперкондензатори), така и в иновативни технологични решения като проточни батерии и инерциални системи с маховик, а също и под формата на зелен водород, получен чрез електролиза на вода.

Водородната зарядна станция и бързата зарядна станция за батерийни електромобили ще позволят разгръщането на изследователска програма за експериментални научни наблюдения върху техническите параметри на зареждане на превозните средства и тяхното влияние върху енергийната мрежа, производствените и балансиращи мощности, изтъкват от ИЕЕС-БАН, водеща организация в проекта.

По този начин ЦК „Хитмобил“ поставя началото на инфраструктурата за зареждане на водородни транспортни средства в България. Производството на водород се осъществява с електролизьор, с капацитет 8 килограма на денонощие. Произведеният на място водород постъпва директно във водородната зарядна станция, където се компресира до необходимото налягане за осъществяване на зареждането.

Станцията разполага с два изхода за зареждане – при налягане 350 бара и 700 бара. Двете стандартни налягания покриват възможностите за зареждане на леки, лекотоварни и товарни автомобили, а използването на буферни съдове с високо налягане позволява зареждането на транспортните средства да се извършва в рамките на минути. При по-голяма консумация водородната зарядна станция има възможност да използва водород от бутилкови групи, произведен и от други източници.

Водородната зарядна станция, разработена и изградена от австрийската фирма EDC-Anlagentechnik, е сертифицирана като преместваемо съоръжение. Това дава принципна възможност за използването ѝ за демонстрационни цели и на други площадки извън основната ѝ локация в рамките на Полевата лаборатория в София.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 11:43 | 19.12.23 г.
Специални проекти виж още
Още от Новини виж още

Коментари

Финанси виж още