Porsche AG и Mercedes-Benz Group AG ще бъдат най-силно засегнати от новите мита на президента на САЩ Доналд Тръмп, като двете германски автомобилни компании са изправени пред потенциален удар от 3,4 млрд. долара, ако налозите върху вноса на автомобили влязат в сила в началото на април, съобщава Bloomberg.
Допълнителните 25% мита на Тръмп , които ще бъдат въведени от 3 април, биха могли да заличат около една четвърт от прогнозираната оперативна печалба на Porsche и Mercedes за 2026 г., изчислява Bloomberg Intelligence. За да компенсират въздействието, компаниите вероятно ще бъдат принудени да повишат цените на превозните средства в САЩ или да пренасочат производствения си капацитет към страната.
Налозите заплашват да нарушат зависимостта на европейската автомобилна индустрия от износа към доходоносния американски пазар. Германските производители на автомобили са изложени на най-голям риск, тъй като изпращат повече превозни средства в САЩ, отколкото в която и да е друга страна.
Акциите на Porsche поевтиняват с цели 5% в сутрешните часове на борсата във Франкфурт, докато цените на книжата на Mercedes и BMW се понижават съответно с 5,2% и 4,9 на сто. Акциите на Volkswagen поевтиняват с 4,3%.
Германия е лидер сред страните от ЕС по внос на автомобили в САЩ. Графика: Bloomberg
Последният ход на Тръмп е „фатален знак за свободната и основана на правила търговия“, изтъква германското автомобилно лоби VDA, призовавайки Европейската комисия (ЕК) да преговаря с Вашингтон за търговска сделка. Освен най-големите автомобилни производители в Германия, налозите също застрашават производителите на части, включително Robert Bosch GmbH и Continental AG.
Повечето германски автопроизводители управляват броя на своите фабрики в САЩ, където произвеждат автомобили както за местни купувачи, така и за износ. Докато Европейският съюз (ЕС) обмисля отговор на новите търговски ограничения, всяка ескалация на търговската война може да навреди допълнително на индустрия, която вече страда от нарастващите разходи и приглушеното търсене.
Porsche, която буксува в Китай, може да бъде най-силно изложена на американските мита. Производителят на луксозни автомобили се разраства стабилно през последните 15 години в САЩ, които изпревариха Китай като най-големия пазар за компанията в света. Но дилърите на Porsche в САЩ са изцяло зависими от вноса, тъй като производителят няма фабрика там.
„Митата помрачават компаниите, както и веригите на доставки“, предупреждава президентът на VDA Хилдегард Мюлер. Този ход ще има „отрицателни последици за потребителите, особено в Северна Америка“.