IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Start.bg Posoka Boec Megavselena.bg Chernomore

Слабото потребителско доверие свива продажбите на автомобили в ЕС до края на март

България и Латвия са единствените страни в ЕС, където продажбите на бензинови коли растат през първото тримесечие

11:33 | 24.04.25 г.
Снимка: Bloomberg L.P.
Снимка: Bloomberg L.P.

Продажбите на нови коли в Европейския съюз (ЕС) се свиват с 0,2% през март на годишна база, като за първото тримесечие се понижават общо с 1,9%. По отношение на обемите през март продажбите в блока достигат 1 029 519 превозни средства спрямо 1 031 889 автомобила година по-рано. За първото тримесечие обемите възлизат на 2 715 008 превозни средства спрямо 2 768 982 превозни средства година преди това, става ясно от анализ на Европейската асоциация на автомобилните производители (ACEA).

Продажбите на нови коли в Европа междувременно растат с 2,8% през март, подкрепени от сериозния скок на търсенето във Великобритания и Испания. Продажбите на електрически превозни средства през месеца успяват да компенсират спада при бензиновите и дизеловите автомобили в региона.

Продажбите на изцяло електрически автомобили в ЕС се увеличават през март със 17,1% до 157 505 броя спрямо 134 454 броя година по-рано. По отношение на Европа регистрациите растат с 23,6% до 242 913 броя спрямо 196 468 броя година преди това.

През първото тримесечие продажбите на електромобили в ЕС се увеличават с 23,9% до 412 997 броя. Три от четирите най-големи пазара в ЕС, формиращи 63% от всички регистрации на този тип задвижване, отчитат стабилен ръст - Германия (38,9%), Белгия (29,9%) и Нидерландия (7,9%). Това контрастира с Франция, където се наблюдава спад от 6,6%.

Разпределение на задвижванията в ЕС по пазарен дял за първото тримесечие. Източник: АСЕА Разпределение на задвижванията в ЕС по пазарен дял за първото тримесечие. Източник: АСЕА

Продажбите на хибриди в ЕС растат през първото тримесечие с 20,7%, водени от силното търсене във Франция (47,5%), Испания (36,6%), Италия (15,3%) и Германия (10,5%). Обемите на продажби на това задвижване достигат 964 108 превозни средства през тримесечието.

Регистрациите на плъгин хибриди растат с 1,1% през първото тримесечие до 207 048 броя. Това се дължи основно на значителните увеличения на обемите на ключови пазари като Германия (41,8%) и Испания (30,7%). В резултат на това плъгин хибридите формират 7,6% от общите регистрации на автомобили в ЕС спрямо 7,4% през първото тримесечие на 2024 г.

През първото тримесечие делът на напълно електрическите коли достига15,2% от общия пазар в ЕС, което е увеличение от отчетените година по-рано 12%. Делът на хибридите също расте до 35,5%, като това задвижване за пореден месец остава най-предпочитаното сред купувачите в блока. Междувременно общият пазарен дял на бензиновите и дизелови автомобили спада до 38,3% спрямо 48,3% през същия период на 2024 г.

Динамика на продажбите на нови коли в ЕС през последните 12 месеца. Източник: АСЕА Динамика на продажбите на нови коли в ЕС през последните 12 месеца. Източник: АСЕА

Продажбите на бензинови автомобили в ЕС през първото тримесечие отбелязват спад от 20,6% до 779 817 броя, като всички основни пазари поддържат низходяща посока. Франция претърпя най-рязко понижение, като регистрациите в страна се сриват с 34,1%, следвана от Германия, където понижението достига 26,6%, Италия (15,8%) и Испания (9,5%).

Пазарният дял на бензиновите коли спада до 28,7% спрямо 35,5% през същия период на миналата година. По подобен начин търсенето на дизелови автомобили се понижи с 27,1%, което доведе до 9,5% пазарен дял за това задвижване през първото тримесечие.

Ситуацията в България

Общите продажби на нови коли в България растат през март със 7,5% до 4220 броя спрямо 3926 броя година по-рано. Това е най-големият обем от април 2024 г.

Търсенето на изцяло електрически модели се увеличава с 46,8% до 226 броя срещу 154 броя за същия месец на 2024 г. Регистрациите на хибриди растат с 36,6% до 112 броя спрямо 82 броя година по-рано. Продажбите на плъгин хибриди се свиват с 26,4% до 39 броя спрямо 53 броя за март 2024 г. Регистрациите на дизелови коли се понижават с 21,1% до 363 броя спрямо 460 броя преди година. Търсенето на бензинови автомобили напредва с 9,5% до 3480 броя спрямо 3177 броя година по-рано.

Разпределение на задвижванията в България по пазарен дял за първото тримесечие. Източник: АСЕА Разпределение на задвижванията в България по пазарен дял за първото тримесечие. Източник: АСЕА

През първото тримесечие общите продажби на нови коли в България растат с 0,9% до 11 608 броя спрямо 11 507 броя за същия период на миналата година. Търсенето на електромобили се увеличава с 12,5% до 531 броя спрямо 472 броя година по-рано. Регистрациите на хибриди напредват с 39,8% до 302 броя спрямо 216 броя година преди това. Продажбите на плъгин хибриди се свиват с 16,5% до 11 броя срещу 133 броя за същото тримесечие на 2024 г. Търсенето на дизелови автомобили се понижава с 26,9% до 1042 броя спрямо 1426 броя година по-рано. Регистрациите на бензинови коли се увеличават с 3,9% до 9622 броя срещу 9260 броя за същото време на предходната година.

Трябва да се отбележи, че България е една от двете страни в ЕС заедно с Латвия (+16,3), където регистрациите на нови бензинови коли се увеличават през тримесечието, докато на останалите пазари те се свиват.

Динамика на продажбите на нови коли в България през последните 12 месеца. Източник: АСЕА Динамика на продажбите на нови коли в България през последните 12 месеца. Източник: АСЕА

Автомобилни компании

Продажбите в ЕС на Volkswagen Group, най-големият автомобилен производител в Европа по пазарен дял, се увеличават през първото тримесечие с 4,8% до 724 045 броя спрямо 690 870 броя година по-рано. Пазарният дял на групата расте до 26,7% спрямо 25% за същото време на 2024 г.

Регистрациите на Stellantis се свиват междувременно с 14% до 450 814 броя спрямо 524 247 броя, като пазарният дял на концерна спада до 16,6% спрямо 18,9% година по-рано.

Продажбите на френската група Renault се увеличават през първото тримесечие с 9,5% до 312 983 броя спрямо 285 926 броя за същия период на 2024 г. Пазарният дял на концерна достига 11,5%, което е увеличение от регистрирания преди година дял от 10,3%.

Най-големите автомобилни компании в ЕС по обем на регистрирани коли през март. Графика: Bloomberg Най-големите автомобилни компании в ЕС по обем на регистрирани коли през март. Графика: Bloomberg

Стабилните продажби предлагат известно облекчение за европейската автомобилна индустрия, която напоследък се сблъсква със слабото потребителско доверие, спад на продажбите в Китай и митата в САЩ. Автомобилни производители като Stellantis NV и Renault SA се опитват да стимулират търсенето в Европа с по-евтини електрически модели, които трябва да им помогнат да се конкурират по-успешно с новите китайски участници като BYD Co.

Доставките на електромобили растат в региона през март, тъй като производителите на автомобили увеличиха отстъпките за своите модели, захранвани с батерии. Не е ясно дали този растеж ще продължи, след като ЕС реши в началото на март да даде на компаниите повече време да постигнат по-строги цели за въглеродните емисии.

По отношение на пазарните лидери при електромобилите Tesla Inc. отчете 28% спад на търсенето в Европа за март. От началото на годината компанията остава засенчена при продажбите в ЕС от китайската SAIC Motor Corp., която притежава марката MG. Някои потребители избягват моделите на Tesla заради политическата намеса на главния изпълнителен директор Илон Мъск в региона.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 11:33 | 24.04.25 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини
Още от Новини виж още

Коментари

Финанси виж още