IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Start.bg Posoka Boec Megavselena.bg Chernomore

Започна ли регионализацията при електромобилите?

Тръмп изпада в ситуацията да действа много прибързано, както направи ЕС със своята Зелена сделка, твърди д-р Веселин Грозданов

22:43 | 05.05.25 г.
Снимка: Chris Ratcliffe Bloomberg.
Снимка: Chris Ratcliffe Bloomberg.

Автомобилната индустрия като цяло влиза в рецесия и скоро САЩ ще трябва да отменят поне част от останалите мита за нея, тъй като щетите ще станат огромни. Това коментира д-р Веселин Грозданов, преподавател във Висше транспортно училище "Тодор Каблешков", в предаването "Бизнес старт" на Bloomberg TV Bulgaria.

Той напомни, че има много на брой производители, огромни производства, а инвеститорите все повече гледат цената, а не иновациите. „Увеличава се и периодът на подмяна на превозните средства, което веднага рефлектира върху индустрията“, посочи д-р Грозданов.

По думите му електромобилността се развива с добра скорост, но по-бавно от очакваното. Според него технологията става широко достъпна в целия свят и това сваля цената на крайния продукт и го прави по-евтин от двигателите с вътрешно горене. „Производителите също ще заложат на електромобилите, за да привлекат клиенти“, смята д-р Грозданов.

Преподавателят подчерта, че Китай държи лъвския пай от производството на редките метали, нужни за батериите на електромобилите, обясни, че по-тясно сътрудничество с китайските компании има голям смисъл за европейските производители. „Същевременно може да се очаква известни, но губещи марки като Nissan, да бъдат погълнати от европейски или азиатски конкуренти“, очаква д-р Грозданов.

Той допусна, че след всичките обрати около митата на президента на САЩ Доналд Тръмп, „за момента изглежда, че става дума за повече приказки, отколкото реални действия“. „Автомобилната индустрия също бе засегната, но нейните проблеми с веригите на доставките са отпреди втория мандат на Тръмп", коментира Веселин Грозданов. Той е категоричен, че подобни търговски ограничения няма да доведат до реиндустриализацията на САЩ, а Тръмп изпада в ситуацията да действа много прибързано, както направи ЕС със своята Зелена сделка.

Д-р Грозданов е на мнение, че от търговската война на САЩ за момента най-губеща е Европа, защото не може да реагира бързо, докато Китай ще реши част от проблема си като се насочи към огромния си вътрешен пазар. Той се надява, че ситуацията ще се нормализира скоро, тъй като Тръмп ще осъзнае, че няма повече полезни ходове.

„В тази среда европейските производители на електромобили все повече ще търсят сътрудничество с китайски компании, прогнозира д-р Грозданов и добави, че скоро може и да навлязат нови големи играчи като Индия, Пакистан, Тайван. Той предположи, че Китай може да изнесе част от производствата си към други азиатски държави, за да избегне различните търговски ограничения, но заяви, че това може да отнеме до десет години.

Д-р Грозданов напомни, че в момента по-голямата част от компонентите на двигателите се произвеждат в различни държави. „Българската икономика е много тясно свързана с производството на компоненти към отделни компании – става въпрос ние, като малка икономика, какво можем да предложим на тези производители, за да запазим производството“, коментира той и настоява да страната ни да се ориентира в ситуацията.

Какво се случва със зелените цели на Европа при автомобилите? Какви промени се подготвят в Закона за движение по пътищата? Ще има ли България инфраструктурата за новите превозни средства може да разберете, ако гледате във видео материала на Bloomberg TV Bulgaria.

Всички гости на предаването "Бизнес старт" може да намерите тук.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 22:43 | 05.05.25 г.
Най-четени новини
Още от Новини виж още

Коментари

Финанси виж още