Японският автомобилен производител Toyota Motor Corp. се готви за трудна година и очаква спад на печалбата, докато глобалната индустрия се опитва да се предпази от търговските сътресения, свързани с митата на президента на САЩ Доналд Тръмп, съобщава Bloomberg.
Компанията прогнозира оперативна печалба от 3,8 трлн. йени (26 млрд. долара) за фискалната година, приключваща на 31 март 2026 г., което е далеч под очакванията на анализаторите за положителен резултат от 4,7 трлн. йени. През фискалната 2025 г. Toyota отчете оперативна печалба от 4,8 трлн. йени, а през 2024 г. отбеляза рекордна стойност от 5,35 трлн. йени - най-силният резултат за която и да било японска компания.
Предпазливата перспектива следва хладния завършек на последната финансова година, като печалбата през четвъртото тримесечие расте с 0,3 % до 1,1 трлн. йени, благодарение на стабилното възстановяване на продажбите в САЩ, Япония и Китай.
Toyota заяви, че е взела предвид негативните ефекти от американските мита в размер на 180 млрд. йени от печалбата през април и май.
Компанията се присъединява към растящите редици на производители на автомобили, дилъри и доставчици на авточасти, които се сблъскват с въздействието на търговската война на Тръмп.
Миналата седмица Тръмп предложи известно облекчение за индустрията, като подписа директива, която ще освободи вносните автомобили от митата за алуминий и стомана. Отделна прокламация ще позволи на компаниите, произвеждащи и продаващи сглобени в САЩ автомобили, да поискат компенсация в размер до 3,75% от стойността на произведените в Америка превозни средства.
Въпреки че промените в политиката на Белия дом усложниха инвестиционните планове на много компании, Toyota твърди, че ще се придържа към същия курс, що се отнася до дейността ѝ в САЩ.
Междувременно въздействието на митата доведе до спиране на поръчките на Nissan Motor Co. за SUV модели, произведени в Мексико за САЩ, докато Honda Motor Co. обяви, че премества производството на хибридната версия на своя Civic от Япония в САЩ. Mazda Motor Corp. междувременно ще спре износа на един модел за Канада, произведен в САЩ, като временна контрамярка на бариерите.
САЩ е най-големият пазар за пет от най-големите японски производители на автомобили. Според Bloomberg Intelligence страната представлява около 23% от световните продажби на Toyota за миналата година, 28% за Nissan и 71% за Subaru. От приблизително 5,9 милиона превозни средства, продадени от японските производители в САЩ през миналата година, около половината са били внесени.
Големите японски автопроизводители, включително Toyota, отбелязаха скок на продажбите в САЩ през март, тъй като клиентите ускориха покупките преди въвеждането на митата.
Освен последиците от американските мита върху Toyota, инвеститорите оценяват и въздействието на опита на председателя Акио Тойода да придобие Toyota Industries Corp. Неговото предложение оценява производителя на шевни машини на 6 трлн. йени и има потенциал да се превърне в една от най-големите подобни трансакции в световен мащаб.