IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Start.bg Posoka Boec Megavselena.bg Chernomore

Електромобилите са тук. Кой ще пусне тока?

Повече гъвкавост и по-ефективно разпределение на средствата ще стимулират електрификацията, смята Димитър Костадинов, основател на БГ Чардж Системс

09:22 | 04.06.25 г. 7
Снимка: ABB Group
Снимка: ABB Group

Вие сте отговорен човек, следите иновациите, мислите за бъдещето – и за природата. Искате комфорт, но и устойчива алтернатива. Когато става въпрос за автомобили, логичният избор днес са електромобилите. Моделите на пазара се увеличават с всяка изминала година, а производителите не спират да представят нови предложения. Трендът е ясен – индустрията върви уверено към електрификация.

Направили сте своята крачка напред. Сдобивате се с нов електромобил, готови сте за път. Но тогава идва изненадата – недостатъчната зарядна инфраструктура. Зарядни станции все още се намират трудно, най-вече извън големите градове. Оказва се, че преходът към електрическа мобилност не зависи само от вас и вашия избор – а от това дали страната е готова да ви последва.

По пътя към електрическа мобилност

"БГ Чардж Системс" ООД е българска компания, специализирана в проектиране, доставка, монтаж и поддръжка на зарядна инфраструктура за електромобили. Основана е през 2021 г. от Димитър Костадинов, който черпи вдъхновение от дългогодишния си опит и контакти в автомобилната и транспортната индустрия.

„Имах късмета да попадна на точните хора, които са експерти в своята област. Когато започнахме, имахме много притеснения. Всичко трябваше да бъде перфектно, за да се получат нещата. С натрупването на опит изградихме и нужната увереност".

От 2024 г. компанията е официален партньор на водеща на пазара марка за зарядни станции. „Виждаме в техния продукт това, което според нас трябва да предоставяме по отношение на качеството", споделя Костадинов.

Неговата визия е "БГ Чардж Системс" да бъде изцяло българска, въпреки че компанията планира експанзия на международни пазари. Дружеството вече води конкретни преговори с евентуални партньори, но още не е взето решение дали финансирането ще се изпълни чрез банкови кредити или инвестиционни фондове.

„На този етап гледаме в посока разширяване в региона на Балканите. Всяка страна разполага със специфични регулации и бюрокрация, което представлява предизвикателство пред бизнеса. От миналата година работим по няколко проекта в Сърбия. В Гърция също работим с партньори. Стартирахме разговори и в Румъния. За съжаление, нещата се случват бавно", отбелязва Костадинов.

За него глобалната експанзия не е реалистична, тъй като в България няма компания от сектора, която да разполага с капацитет за подобно разширяване.

„За да бъдем успешни на целевите пазари, трябва да се адаптираме към тях, към клиентите, към регулациите и различните видове изисквания. Работим стъпка по стъпка", казва още той.

Спирачки за бизнеса

Предизвикателства в сектора не липсват. Спирачката пред развитието на бизнеса у нас според Костадинов е и натискът на бюрокрацията. 

„Присъединяването на зарядни станции към електропреносната мрежа зависи до голяма степен от електроразпределителните дружества. В някои случаи този оператор управлява и зарядна инфраструктура. По този начин се затваря един своеобразен кръг".

Изключително важно за бизнеса със зарядни станции, според Костадинов, е да си тясно запознат с новите модели електромобили, които се появяват на пазара – със спецификите им, батериите им, навиците например на корпоративните клиенти, начините, по които управляват автопарковете си и т.н.

„В България немалка част от дистрибуторските компании започват да гледат към електрическите превозни средства. Това създава необходимост от специфично отношение към всеки един клиент и неговите бизнес нужди, когато се изгражда зарядна инфраструктура", споделя Костадинов.

Димитър Костадинов, основател и изпълнителен директор на БГ Чардж Системс. Снимка: Личен архив Димитър Костадинов, основател и изпълнителен директор на БГ Чардж Системс. Снимка: Личен архив

Разминаване с реалността

На европейско ниво отдавна има ясни амбиции за преход към зелена икономика и електрификация на транспорта. Редица геополитически фактори и сътресения във веригите на доставка като недостига на чипове обаче оказаха натиск върху тези цели. Очаквано това доведе до ръст на цените в индустрията, обяснява Костадинов.

Според него процесът на електрификация при автомобилите се разминава с реалността по отношение на темпа. „Трябва да се понижат цените на електромобилите, да се приближат или изравнят с тези на колите с двигатели с вътрешно горене, за да се ускори темпът на приемане. Отделно, трябва да се подобри зарядната инфраструктура, която да отговори на нуждите на растящия автопарк от електрически коли".

По негови думи България е в челните редици в Европа, когато става въпрос за съотношението на броя зарядни станции, съпоставен с броя на регистрираните електромобили. „Проблемът тук е, че голяма част от зарядните станции са концентрирани в София и още един-два големи града, както и по магистралните участъци в южната част на страната. Северна България изостава и не разполага с толкова добре развита мрежа от зарядни станции", добавя той.

Манталитетът на българския шофьор е друг проблем според Костадинов. Много често шофьорите на неелектрически коли спират на местата за зареждане и по този начин блокират възможността да заредиш в даден търговски център, хипермаркет и т.н. „У нас има стремеж винаги да спреш най-близо до мястото, което искаш да посетиш. В Япония, на паркинг пред сграда на голяма компания, служителите, които първи пристигат на работа, спират на най-далечните места, за да оставят по-близките до входа на сградата места за тези колеги, които идват по-късно, за да не закъснеят", разказва той.

Хвани ме, ако можеш

Ситуацията в Европа повдига притеснения у мнозина заети в сектора относно вълната от евтини китайски електромобили, която се очаква от години и вече навлиза все по-осезаемо.

Костадинов посочва, че китайските стоки вече не са пример за ниско качество – много от изградените в азиатската страна продукти не отстъпват по нищо на европейските. В същото време проблемите на Европа по отношение на темпа на електрификация, контрола върху веригите на доставка, постоянно повишаващите се евронорми при автомобилите, както и по-високите разходи за труд за него наистина дават ценова преднина на Китай като производител.

Изненадващо обаче е, че по-голяма част от търсенето на зарядни станции е от частни лица, които са готови да дадат големи суми за електромобили, но същите правят компромиси относно цената при зарядни станции.

„Когато си купуваш нова кола, ти си купуваш сервиз. Реално потребителят купува дадена кола веднъж. Има голяма вероятност той да не види търговеца повече. Това важи и за зарядните станции. Когато искаш да си инсталираш зарядна станция, купуваш хората, които стоят зад този продукт. Купува се отношението и реакцията на компанията", посочва Костадинов.

Той очаква в даден момент подмяната на батерии за електромобили, каквато поетапно навлиза в Китай, да се наложи и в Европа, макар че пазарът, както и регулациите са различни и ще отнеме време. Индикациите от производителите на батерии са, че работят в тази посока и с все по-динамичния пазар на електомобили това да стане част от развитието на този сектор.

На ниска предавка

Друго предизвикателство за по-масовото навлизане на електромобилите у нас в някаква степен, според Костадинов, е и липсата на държавна подкрепа. „В Румъния действа програмата Rabla, която се развива в две направления. Тя стартира в началото на този век и трябваше да приключи през 2009 г. Въпреки това програмата остава активна, като се финансира от държавния бюджет. При нея потребителят връща стар автомобил срещу субсидия, която се използва за закупуване на нов автомобил, отделящ ниски нива на вредни емисии – електромобил или хибрид", посочва като пример той.

По негови думи подобна програма е предложена и в България – при нея потребителят връща стар автомобил и получава държавна подкрепа за закупуване на нов с ниски нива на емисии. Бюджетът тук обаче е ограничен и не може да покрие голям брой потребители. „Тази програма към момента не е активна и не мисля, че ще стартира, поне не и във вида, в който бе обявена“.

„Може би е по-логично държавата да използва тези средства другаде, тъй като голяма част от потребителите, които се насочват към електромобили, разполагат с повече средства и не се нуждаят от външна подкрепа, за да направят покупката. Вместо това държавата би могла да вложи предвидените субсидии към развитие на зарядна инфраструктура или подобряване на пътищата по основните направления, като това от своя страна ще стимулира, компаниите оператори да инвестират в тези райони", смята Костадинов.

За него ситуацията при програмата за електрификация на автопарка на общините, където отделените от бюджета средства покриват покупката на електромобил, е сходна. Там сумите също не стигат за изграждане на зарядна инфраструктура. 

За Костадинов пътят към електрификация на автомобилния сектор е ясно очертан. Целите обаче трябва да се синхронизират спрямо външните и вътрешни политически и икономически условия и да има повече гъвкавост при разпределянето на средствата, така че те наистина да отиват към приоритетните звена и да стимулират процеса. По отношение на компаниите в индустрията „фокусът върху удовлетвореността на клиента е правилният подход – това трябва да важи за всеки бизнес", убеден е Костадинов.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 09:32 | 04.06.25 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини
Още от Новини виж още

Коментари

6
rate up comment 3 rate down comment 0
Pyramid
преди 5 месеца
До: Pyramid"Популацията на ДВУНОГИТЕ", де.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
5
rate up comment 8 rate down comment 1
Pyramid
преди 5 месеца
До: Alex SilverКато спомена, та се зачудих: А, дали не правят всичко ТОВА с тайната цел са може да се засили контролът над популацията на двубоите?
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
4
rate up comment 9 rate down comment 0
Alex Silver
преди 5 месеца
На никого не му пука за екологията. Където минат "зелените", трева не никне. Електрокарите били много екологични, щото не отделяли най-опасния газ на планетата СО2. В атмосферата е 0.04%, 0.5% от него са резултат от човешката дейност. Останалите 99 и кусур % са от Световния океан, вулканите и т.н. В същото време само ФПЧ от гумите, причиняващи рак, е в пъти повече от обикновените коли, заради големите мощности и ускорения. Затова пък дръпваш шалтера и сичко спира.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
3
rate up comment 12 rate down comment 3
RobinRedRideHOOD
преди 5 месеца
Мрежата зарядни станции в България е много рехава! Няма политика за облекчения или организация за насърчаване на по-незамърсяващи автомобили
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
2
rate up comment 18 rate down comment 1
Tikva007
преди 5 месеца
Така нареченият *Зелен преход* е демонстрация на формулата * Privatizing profits and socializing losses* - частниците окупираха генериращите мощности и крайното потребление - зарядни станции и коли, а оставиха на държавата да строи електропреносни мрежи до хилядите пръснати из териториите кръпки с панели и перки. Така, или държавите ще трябва да поемат за себе си разходите, или ако ги включат в цената на тока, той да стане непродаваем.. За сега правят първото и затъват в борчове.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
1
rate up comment 13 rate down comment 1
Tikva007
преди 5 месеца
*Електромобилите са тук. Кой ще пусне тока?* - И тока го пуснаха - фотоволтаиците бълват излишен ток. Няма абдали да строят преносна инфраструктура, защото тя е в пъти по-скъпа от генериращите мощности, зарядните станции и автомабилите, взети заедно. Никой не обяви за истинската причина за аварията в Испания, а тя беше и още е критично слабата за мощностите на инсталираните фотоволтаици преносна мрежа.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още