Автомобилната индустрия играе важна роля в икономиките на България, Румъния и Сърбия от над десетилетие. След помрачената от коронавируса 2020 г. представителите на този сектор успяха да се възстановят бързо и продължават да набират инерция, показва нов доклад за индустрията на компанията за анализи SeeNext.
Докладът включва задълбочен финансов анализ на представянето на 566 автомобилни компании в периода 2019-2021 г. и проучване на по-широкото икономическо въздействие на автомобилната индустрия в една екосистема със съседните индустрии. SeeNext също така предоставя изчерпателен преглед на напредъка, постигнат към широкото приемане на електрическите превозни средства във всяка от фокусираните държави и разглежда най-значимите инвестиции и сделки за сливания и придобивания в страните през последните три години.
Ръст на приходите и заетостта през 2021 г
Въпреки че автомобилната индустрия в България, Румъния и Сърбия беше един от най-силно засегнатите от коронавируса сектори през 2020 г., тя се възстанови през 2021 г., отчитайки ръст на приходите до нивата отпреди пандемията и дори надграждайки предишните стойности.
Общите оперативни приходи на индустрията през 2021 г. се увеличават с 13,2% на годишна база до 32 млрд. евро, в сравнение със спада от 9,2% през 2020 г. Секторът също така затвърди ролята си на един от най-големите работодатели в трите държави с общо 285 000 служители на пълен работен ден през 2021 г., което представлява ръст от 3,7% спрямо нивата от 2020 г.
Румъния е най-големият пазар в това отношение с оперативни приходи от 24,6 млрд. евро.
През 2021 г. компаниите от автомобилния сектор в трите страни отчетоха най-ниските си печалби за последните три години. Общият размер на печалбите възлиза на 611,4 млн. евро, което е с 8,9% по-малко спрямо резултата през 2020 г. Автомобилните търговци в България бяха единствените, които отчетоха ръст на рентабилността на годишна база – 37,8%, докато тези в Румъния и Сърбия претърпяха спадове, като последните дори отчетоха нетни загуби.
Напредък по пътя към електрическа мобилност
Що се отнася до най-важното предизвикателство, пред което е изправена индустрията от десетилетия насам – преходът към електрическа мобилност – и трите страни показват положителни признаци на развитие, както се вижда от устойчивите двуцифрени темпове на растеж на регистрациите на нови леки коли във времена, когато продажбите на конвенционални автомобили остават в застой.
Румъния запазва позицията си на безспорен лидер по отношение на продажбите на електрически и хибридни превозни средства през 2022 г. в региона. Обемът на новите регистрации на електромобили с батерии в страната скочи с 84% за годината до 11 638 броя в сравнение с 6342 броя през 2021 г.
България обаче е в топ 3 в Европейския съюз (ЕС) по отношение на ръста на регистрациите на електромобили през 2022 г., където лидери са Кипър и Латвия. Към края на 2022 г. по пътищата в България се движат над 4000 електрически превозни средства, 1002 от които са регистрирани само през миналата година. Това бележи годишно увеличение от 131,4% спрямо 433 електромобила, регистрирани през 2021 г.
Ръст на продажбите на електромобили в трите анализирани страни. Източник: SeeNext
Електромобилите и хибридите все още представляват незначителна част от общите регистрации на превозни средства в Сърбия, но правителството на страната обяви решимостта си да стимулира навлизането на това задвижване, въпреки че не е правно задължено от регулаторната рамка на ЕС да го прави, тъй като не е част от блока. Сръбското правителство е особено активно в предоставянето на държавна подкрепа на производителите, работещи в областта на електрическата мобилност.
Румъния също така активно насърчава този сектор, като обяви допълнителни регулаторни мерки, определящи основно стимули за инвеститорите в сектора на електрическата мобилност и потребителите, както и една от най-щедрите схеми за стимулиране за закупуване на електромобили от физически лица.
По отношение на стимулите за физическите лица, България е на другия край на спектъра – тя е една от малкото страни в ЕС и е единствената сред петте големи икономики в Югоизточна Европа, в която няма субсидии за закупуване на електрически и хибридни превозни средства за частни потребители. Въпреки това България също полага усилия за привличане на чуждестранни инвеститори в областта на електрическата мобилност, като автомобилният сектор се счита за стратегически важен, изтъкват от SeeNext.


Днес във Варна ще бъдат връчени наградите "Доброволец на годината"
Инициатива за размяна на играчки във Варна
Във Военноморския музей представят най-новите си експонати, дарени през 2025 г.
Облачно време на много места в страната днес
Хороскоп за 6 декември 2025
AI асистентите компенсират разликата между физическо и онлайн пазаруване
Луксозните марки и автомобилите помрачават прогнозите за Франция и Германия
Коалицията на Мерц е на ръба при решаващо гласуване за пенсионната реформа
Warner Bros. започва преговори за сключване на ексклузивна сделка с Netflix
Моди разстила червен килим за Путин, въпреки натиска от САЩ
Lexus LFA се завърна като... електромобил
Нова технология на Mercedes прави задните спирачки безсмислени
REST - една малко известна екстра в стари Audi-та и VW-та
Най-готините коли на шампиони във Формула 1
Новата суперкола на Toyota – V8 с 640 к.с. и алуминиево шаси
Кметът на Враца ще съди протестиращи за издевателство над семейството му
Задържаха над 17 килограма марихуана в Любимец
Напрежение в НС: Белобрадова даде за подпис оставката на Желязков
След 50 години партньорство Ferrari и PMI отварят нова глава
Главчев сезира Прокуратурата за редица нарушения в Министерство на културата