Производство на електромобили
Една от най-големите потенциални инвестиции в българската автомобилна индустрия е свързана с германския стартъп за електрически коли Next.e.Go Mobile, която планира да вложи 280 млн. лв. в монтажен завод в Ловеч. През юли 2021 г. Министерството на икономиката на България подписа споразумение за изграждане на завода, който ще се намира в индустриалната зона „Балкан“. Очаква се фабриката да създаде 1000 работни места и да разполага с годишен капацитет от 30 хил. превозни средства с батерии.
Първоначалният план обаче не можа да се осъществи, като строителството още не е започнало. Икономическият министър Никола Стоянов изрази скептицизъм относно развитието на този проект, изтъквайки, че не е смята, че „нещо ще се случи“ с реализацията на плана на компанията. Подписан през януари меморандум от потенциалния инвеститор и правителството осигурява на Next.e.Go достъп до 34 млн. евро държавна помощ, която ще бъде предоставена при доказателство за експлоатация на съоръжението, налично производство и поне 250 работни места до 2024 г.
„Автомобилната индустрия е един от най-бързо развиващите се сектори в България, тенденция, която ще продължи и в бъдеще. Подобно на Etem Gestamp, повечето производители са директни доставчици на автомобилни части, които произвеждат и доставят директно на производителите на оригинално оборудване (OEM)“, изтъква Емануил Фунтукис, член на Управителния съвет на Аутомотив Клъстер България. „Не случайно почти всяка кола в Европа носи поне една част българско производство. Конкурентната ценова основа, високото качество и геополитическата стабилност са някои от характеристиките, които производителите на автомобили виждат в българската автомобилна индустрия. Следователно, в отговор на нарастващото търсене, местните компании ще продължат да инвестират в модерни производствени линии и в решения за автоматизация с цел допълнително повишаване на конкурентоспособността чрез по-висока ефективност и по-ниски разходи“, добавя Фунтукис.
По думите му секторът е фокусиран върху устойчивостта, която ще бъде a стратегическа посока за следващите години. Автомобилната промишлеността е силно ангажирана с намаляването на въздействието си върху околната среда. „Използването на възобновяеми енергийни източници (ВЕИ) в производството ще ни помогне да намалим въглеродния си отпечатък“, изтъква Фунтукис. „В същото време автомобилните компании прилагат цялостни програми за устойчивост с по-широко въздействие върху местните общности и околната среда. Рециклирането и програмите за намаляване на отпадъците, използването на по-устойчиви материали като рециклирана пластмаса и естествени влакна в производството на превозни средства, са само някои примери за посоката, към която се движи индустрията“, добавя представителят на Аутомотив Клъстер България.
Инвестиции в Румъния
Доминиран от две автомобилни компании – Dacia и Ford – както и от над 500 производителя на оригинално оборудване, румънският автомобилен сектор представлява над една четвърт от брутния вътрешен продукт (БВП) на страната. Най-значимите сделки в индустрията от 2020 г. насам са предимно в рамките на привличането на утвърдени играчи, които се стремят да разширят настоящите си производствени мощности или да създадат нови производствени линии.
В европейски контекст анкета на консултантската компания Ernst & Young (EY) от 2022 г. относно ниършоринга показа, че Румъния е на върха като предпочитана дестинация за веригата на доставки и логистиката, като 42% от компаниите планират да обособят звена в страната, а 23% - да инвестират в услуги, подпомагащи бизнеса.
Автомобилният сектор и индустрията за мобилност са третия по важност сектор, който движи икономиката на Румъния, смятат 36,3% от инвеститорите, анкетирани от EY.
Най-значимата сделка, оглавяваща списъка със сливания и придобивания в румънската автомобилна индустрия в периода 2020-2023 г., е поглъщането на Ford Romania от турската Ford Otosan на стойност 715 млн. евро. Придобиването се нарежда на второ място в класацията на Deloitte за най-големите сделки в страната през 2022 г.
Междувременно придобиването на местните операции на германския доставчик Hella от френския концерн Faurecia за 473 млн. евро се нарежда на трето място в списъка на Deloitte. Трансакцията беше част от глобалната сделка на стойност 5,3 млрд. евро, чрез която Faurecia придоби 79,5% дял в Hella. Двете компании в момента са част от групата Forvia.
Стойността на сделки в румънската автомобилна индустрия през 2022 г. представлява 7% от сделките за сливания и придобивания в страната, които се оценяват на 6,932 млрд. евро.
Американската компания Ford Motor Co. инвестира 2 млрд. долара в своя завод в Крайова от 2009 г. насам, произвеждайки около 1 млн. превозни средства. Концернът се ангажира да вложи още 300 млн. долара в проект за производство на нов модел в Румъния, както и изцяло електрическо превозно средство през 2024 г.
Румънският производител на автомобили Automobile Dacia потвърждава ролята си на стълб за местната индустрия с инвестиции в материални активи на обща стойност 335,4 млн. леи (67,9 млн. евро) през 2022 г. и 534,29 млн. леи през 2021 г. През пандемичната 2020 г. инвестициите на компанията достигат 1,176 млрд. леи. Брутната стойност на инвестициите, които предстои да бъдат реализирани в близко бъдеще възлиза на 403,08 млн. леи към 31 декември 2022 г.
Румънското звено на германския доставчик Continental е един от най-атрактивните играчи в сектора, като инвестира около 180 млн. евро в операциите си през 2022 г. Общата стойност на инвестициите на концерна в Румъния се е увеличила с 16,7% на годишна база, докато работната сила расте до над 19 000 души към края на 2022 г., с 1500 повече спрямо 2021 г.
През ноември 2022 г. Porsche Engineering Romania обяви разширяване чрез изграждане на нов технологичен център в Тимишоара. В същото време канадският производител на авточасти Liberty Spring отвори нова фабрика за пружини в Джармата, на 13 км западно от Тимишоара.


Желязков: Тази година България има два пъти по-висок икономически растеж от средния за Европа
Защитата на Благомир Коцев оспорва размера на паричната гаранция от 200 000 лв.
Днес във Варна ще бъдат връчени наградите "Доброволец на годината"
Инициатива за размяна на играчки във Варна
Във Военноморския музей представят най-новите си експонати, дарени през 2025 г.
Администрацията на Тръмп не смята Украйна за приоритет
Петролът поскъпва за 2-ри ден поред воден от перспективите за излишък на пазара
AI асистентите компенсират разликата между физическо и онлайн пазаруване
Луксозните марки и автомобилите помрачават прогнозите за Франция и Германия
Коалицията на Мерц е на ръба при решаващо гласуване за пенсионната реформа
Lexus LFA се завърна като... електромобил
Нова технология на Mercedes прави задните спирачки безсмислени
REST - една малко известна екстра в стари Audi-та и VW-та
Най-готините коли на шампиони във Формула 1
Новата суперкола на Toyota – V8 с 640 к.с. и алуминиево шаси
За първи път: Бебе бенгалски тигър се роди в зоопарка в Стара Загора
Борисов тества Пеевски, иска закриване на комисията “Сорос”
Меглена Кунева: България влиза в еврозоната с липса на визия
Български шофьор на камион е задържан в Гърция, бил в насрещното платно
Черната златка унищожава овощните градини в България