През 2024 г. на българския автомобилен пазар са продадени 2451 нови електрически коли с батерии и въпреки че обемите изостават с 20% спрямо 2023 г., водените на отчет в Пътна полиция общ брой електромобили се увеличават с над 55%, според данни на звеното.
Към 1 януари 2025 г. леките коли в националния автопарк достигат 3 116 742 броя, което е с 3,7% повече спрямо водените към 1 януари 2024 г. 3 006 214 броя. От тях електромобилите достигат 17 826 броя, а колите с бензинов двигател – 1 077 343 броя. Сериозен ръст отчитат и бензиновите хибриди, като техният броя се увеличава с 53,6% до 60 793 броя спрямо 39 574 броя година по-рано.
Колите с дизелово задвижване в националния автопарк достигат 1 516 231 броя, което представлява 4% ръст спрямо отчетените преди това 1 456 845 броя.
Като цяло националният автопарк се увеличава за една година с 3,67% до 3 687 039 броя срещу 3 556 514 броя за предходния период. Бензиновите автомобили достигат 1 119 701 броя спрямо 1 114 093 броя година по-рано. Превозните средства с електрическо задвижване растат с 53,5% до 19 020 броя спрямо 12 394 броя за предходния период. Дизелът остава най-популярното задвижване при 2 018 308 регистрирани автомобила спрямо 1 939 909 броя година по-рано.
Пазарът на нови коли през 2024 г.
Общите регистрации на нови моторни превозни средства в България през миналата година се увеличават с 10,3% до 62 475 броя спрямо 56 646 броя година преди това. Продажбите на нови бензинови коли растат с 3,4% до 19 469 броя спрямо 18 831 броя година по-рано. Търсенето на нови дизелови автомобили отчита ръст от 2,8% до 13 808 броя спрямо 13 433 броя за предходния период.
Регистрациите на нови електромобили се свиват с 20,5% до 2451 броя срещу 3085 броя година преди това. Продажбите на бензинови хибриди напредват с 48,7% до 14 878 броя спрямо 10 001 броя година по-рано. Търсенето на дизелови хибриди също расте – със 17,3% до 1966 броя спрямо 1676 броя за предходния период.
Класиране по марки
По отношение на общите продажби лидер е Volkswagen с 39 521 регистрации на нови и употребявани коли. Германската марка е следвана от Mercedes (34 432 регистрации), BMW (21 445), Toyota (19 570), Audi (19 924), Opel (14 904), Ford (14 758), Peugeot (13 509), Skoda (13 053) и Renault (12 502).
При продажбите на нови коли обаче има разместване на върха. Skoda успява да изпревари Toyota като лидер, отчитайки 6356 продажби спрямо 5261 броя за японската марка през 2024 г. На трето място е Dacia с 4670 регистрации, следвана от Volkswagen (3204), Renault (2713), Kia (2710), Hyundai (2342), BMW (1697), Mercedes (1572) и Peugeot (1458).
На вторичния пазар лидер е Volkswagen с 35 686 продажби, следван от Mercedes (32 300), BMW (19 274), Audi (17 943), Toyota (13 941), Opel (13 655), Ford (11 813), Peugeot (11 419), Honda (10 642) и Hyundai (8348).
Най-продавани нови коли в България през 2024 г.
Най-популярният модел на първичния пазар в страната за миналата година е Skoda Octavia, която успява да измести победителя от предходната година – Dacia Sandero, записвайки 1935 продажби. На второ място застава Toyota Corolla с 1807 регистрации, следвана от Dacia Jogger (1468), Dacia Sandero (1457), Skoda Kamiq (1202), Kia Sportage (1143), Dacia Duster (1131), Renault Clio (934), Skoda Kodiaq (890) и Hyundai Tucson (810).
Най-продавани модели на вторичния пазар
Лидер за 2024 г. е Volkswagen Golf с 9855 продажби, запазвайки първото място. Втори е VW Passat с 5649 броя, следван от VW Tоuran (3412), Skoda Octavia (3167), Audi A3 (3150), Honda CR-V (3062), Toyota RAV 4 (2939), Audi A4 (2760), VW Polo (2477) и Nissan Qаshqai (2232).
Най-продаваните коли в София
През 2024 г. най-популярният модел на пазара на нови коли в София-град е Skoda Octavia с 1408 продажби, следвана от Toyota Corolla (988), Dacia Jogger (778), Skoda Kamiq (713), Dacia Sandero (700), Skoda Superb (589), Ford Ranger (571), Dacia Duster (543), Kia Seed (541) и Kia Sportage (540).
Най-продаваният електромобил, според информация на Столична дирекция на вътрешните работи (СДВР), е Tesla Model Y, където регистрациите достигат 85 броя. Той е следван от Tesla Model 3 със 78 продажби, Volvo EX30 със 77, Hyundai Kona със 76 и Dacia Spring със 73.
По този начин Model Y успява да детронира Dacia Sprig от първото място, което моделът заемаше към 1 януари 2024 г.
Пазарът на употребявани коли през 2024 г.
Продажбите на употребявани коли се увеличават през миналата година с 16% до 277 323 броя спрямо 238 960 броя година по-рано. Търсенето на употребявани бензинови коли расте с 11,7% до 87 888 броя спрямо 78 628 броя за предходната година. Регистрациите на дизелови коли на вторичния пазар записват ръст от 16,3% до 154 074 броя спрямо 132 524 броя за предишния период.
Продажбите на употребявани електромобили се увеличават с 64,3% до 4996 броя спрямо 3041 броя година по-рано. Търсенето на стари бензинови хибриди отчита ръст от 73,2% до 7360 броя спрямо 4249 броя за предходната година. Регистрациите на употребявани дизелови хибриди напредват с 45,7% до 2208 броя спрямо 1515 броя година по-рано.
Общите продажби на нови и употребявани коли на българския пазар през 2024 г. се увеличават с 15% до 339 798 броя спрямо 295 606 броя за предходната година.
Продажби на нови и употребявани коли в България по области през 2024 г. Графика: Пътна полиция/Investor.bg
Продажби на нови и стари коли по области
На пазара на нови коли в Благоевград са били продадени общо 1242 превозни средства през 2024 г., докато обемът на изтъргуваните употребявани коли достига 13 870 броя. В Бургас регистрациите на нови коли достигат 2937 броя при 13 700 продажби на употребявани коли. Във Варна търсенето на нови коли достига 5034 броя срещу 16 620 броя продажби на автомобили втора ръка.
На пазара на нови коли във Велико Търново са продадени 1111 превозни средства, докато регистрациите на употребявани коли възлизат на 8917 броя. Във Видин продажбите на нови коли достигат 253 броя при 4584 броя употребявани превозни средства. Регистрациите на нови коли във Враца възлизат на 597 броя, докато тези на автомобили втора ръка достигат 8628 броя. В Габрово обемите на продажба на нови коли са подобни – 581 броя, докато регистрациите на употребявани автомобили са наполовина – 4295 броя.
В Добрич продажбите на нови коли достигат 484 броя при 5216 регистрации на употребявани превозни средства. Обемът на продадените нови коли през 2024 г. в Кърджали достига 241 броя при 5473 броя употребявани превозни средства. В Кюстендил са регистрирани 256 продажби на нови коли при 7252 регистрации на автомобили втора употреба. Автомобилният пазар в Ловеч отчита 259 продажби на нови коли и 5093 регистрации на употребявани возила. В Монтана продажбите на първичния пазар възлизат на 257 броя при 5751 регистрации на коли втора употреба.
През 2024 г. в Пазарджик са регистрирани 748 нови коли, докато продажбите на вторичния пазар достигат 10 249 броя – едни от най-големите обеми в страната. В Перник регистрациите на нови коли през миналата година достигат 205 броя при 5893 продажби на употребявани превозни средства. През този период в Плевен са продадени 864 нови коли и 8733 употребявани. В Пловдив обемите на продажби на нови и употребявани автомобили достигат, съответно, 5398 броя и 27 733 броя. На първичния пазар в Разград регистрациите достигат 302 броя при 4101 продажби на коли втора ръка.
В Русе регистрациите на нови коли достигат 1386 броя при 9120 продажби на употребявани превозни средства. На пазара в Силистра продажбите на нови и употребявани коли възлизат съответно на 287 броя и 4226 броя. В Сливен регистрациите на нови автомобили достигат 557 броя при 5532 продажби на вторичния пазар. За Смолян тези показатели достигат, съответно, 221 броя и 3072 броя, а за София-окръг – 790 броя и 8447 броя. Броят на новите коли, продадени в Стара Загора през 2024 г., достига 1702 при 11 873 регистрации на вторичния пазар.
В Търговище продажбите на нови и употребявани коли достигат, съответно, 231 броя и 3812 броя. За Хасково са отчетени обеми от 750 броя на първичния пазар и 9245 броя на вторичния. В Шумен регистрациите на нови коли достигат 480 броя при 6826 продажби на превозни средства втора употреба. На пазара в Ямбол продажбите на нови автомобили възлизат на 321 броя, докато регистрациите на употребявани коли достигат 3148 броя.
преди 1 седмица До: pinoccio само в паркинга на нашия блок има 7 (2 от тях са тесли)... не си мисли че всички са скъсссани и лежащи на като теб, в тази държава има и доста кадърни и работещи хора! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 1 седмица Ако оставим електрокар на студа за месец, далече от елмрежа, той се превръща в безполезен сандък, който дори не можем да отворим. Хибридите горе-долу ги бива, но с порядъчно оскъпяване, усложнена и отежнена конструкция, изискваща по-специално сервизно обслужване. Абе щом толкова насилствено се мъчат да ни пробутат електрокарите, значи не всичко е съвсем нормално. И сичкото това под егидата на детето-чудо Грета Тунберг. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 1 седмица Вече цял свят разбра, че електрокарите стават най-вече за градско фукане. За нормална експлоатация и дума не може да става. Кво прайм с такъв "аХтоНобил" на вилата в планината в големия студ и прекъснатото за много дни електрозахранване? Умираме прави. Щото ток не се налива в акумулатора от туба. Дебелите фукливи кратуни това не искат да разберат. И тръгват по трандафори в планината. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 1 седмица До: pinoccio Кисело е грозденцето, а? отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 1 седмица Имало е два автомобила, станали са три. Иначе 53% си е гръмко число. отговор Сигнализирай за неуместен коментар