IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Електромобили срещу хибриди – коя технология ще доминира на пазара?

Въпреки пандемията, която удари транспортния сектор през тази година, автомобилната индустрия прави поредната крачка към пълна електрификация

17:30 | 01.01.21 г. 31
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор
<p>
	<em>Снимка: Pixabay</em></p>

Снимка: Pixabay

Електрификацията - добавянето на батерии и електродвигатели към силовия агрегат на автомобила - вече не е просто нишова идея. Това, което започва с Honda Insight и Toyota Prius, се разширява, като включва превозни средства с всякакви форми и размери, с множество технологични нововъведения, концентрирани предимно около една цел: ефективно управление с намалени количества емисии. 

Хибридите и изцяло електрическите превозни средства предлагат много предимства, от данъчни стимули през широк достъп до обществените пътища до намалена сервизна поддръжка.

Преходът към електрификация на транспорта стимулира автомобилните концерни да пускат все повече и все по-често превозни средства с алтернативно задвижване. Важно е да се отбележи, че всеки тип има своите предимства и недостатъци, независимо дали става въпрос за мек хибрид, електромобил или автомобил с плъгин хибридна технология. 

Меката хибридна система е най-простият и рентабилен начин за добавяне на компоненти на електрическото задвижване към превозно средство с двигател с вътрешно горене. В мека хибридна система двигателят често се изключва изцяло при условия без натоварване, като например слизане по хълм или спиране. Хибридната система позволява на двигателя да бъде рестартиран почти моментално и може да захранва допълнителни системи на автомобила, като стерео уредба или климатик. Функцията за бързо изключване пести гориво, като този тип автомобили предлагат най-достъпните цени от всички превозни средства с алтернативно задвижване.

Серийният хибрид, известен още като паралелен хибрид, е този автомобил, за който повечето хора се сещат, когато чуят думата „хибрид“. Тук електрическият мотор захранва батерията и е отговорен за движението на колелата. Двигателят с вътрешно горене не предава тяга директно на колелата, защото няма физическа връзка с тях, така че електрическият двигател е този, който ги задвижва. Двигателят осигурява мощност при по-високи скорости и по-голямо натоварване, докато батерията и електрическият мотор правят това при ниска скорост и по-слабо натоварване. Автомобилът осигурява идеалната ефективност при градски условия, като двигателят с вътрешно горене влиза в употреба при по-далечни пътувания. От друга страна тези хибриди са по-скъпи от меките им аналози, а тяхната впечатляваща ефективност е за сметка на мощността.

При плъгин хибридите системата се доближава максимално до тази при чистите електромобили. Превозното средство може да се движи посредством всеки от своите двигатели, тъй като те имат директна връзка с колелата и могат да работят в електрически режим в случаите, когато е по-ефективно. Автомобилът предоставя възможност за изминаване на сравнително големи разстояние само на електричество. Плъгин системата позволява зареждане на станции за електромобили, като комбинацията с двигател с вътрешно горене решава проблема с пробега при електрическите превозни средства. В същото време това е най-скъпия вид хибриден автомобил, въпреки че цената му е по-ниска от тази на чистите електромобили. Устройството им е по-сложно от меките хибриди, което означава повече разходи за поддръжка.

Чистите електромобили се захранват изцяло от батерии, свързани към електрически мотор. Въпреки че работата на батерията е свързана с впечатляващо количество софтуер, конструкцията на електромобила е по-опростена от останалите превозни средства – докато най-елементарният двигател с вътрешно горене има повече компоненти от електрическия мотор, който разполага само с ротор. В същото време технологията все още е ограничена по отношение на пробега, а цената на такъв тип автомобил остава по-висока от конвенционалните.

Въпреки появата на коронавируса тази година е поредната, в която автомобилната индустрия прави още една крачка към цялостна „зелена“ трансформация, с която да отговори на целите на Парижкото споразумение за климата от 2015 г.

При един по-обстоен поглед може да се види съревнованието между различните компании и техните електрически модели по отношение на пробега, батерията, автономните технологии, като тази надпревара предоставя на потребителите все по-голямо разнообразие от продукти и технологии. От друга страна продължава да се задълбочава и конкуренцията между електрическите и хибридните автомобили, чийто дял ускорява своя ръст за сметка на конвенционалните превозни средства особено в развитите икономики и в Китай, най-големият автомобилен пазар в света.

По пътя към екологизиране на автомобилната индустрия възниква един въпрос сред анализаторите, потребителите и представителите на бизнеса – коя ще бъде доминиращата технология в бъдеще?

Последна актуализация: 11:56 | 14.09.22 г.
Специални проекти виж още
Още от Анализи виж още

Коментари

11
rate up comment 3 rate down comment 8
Императорът
преди 3 години
Въпросът в заглавието е интересен само на пръв поглед, но погледнато макроикономически е, откровено казано: ***. При оформящия се на 99% сигурен перманентен недостиг на електроенергия - при спирането на електроцентралите, правещи ток от изкопаеми горива или въглища, тия дето са си купили чисто електрически коли ще се прецакат по неописуем начин - защото: за чий ти е кола, която можеш да караш 2-3 пъти годишно?
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
10
rate up comment 4 rate down comment 2
mrynmryn
преди 3 години
Познат има шкода, купи я през 2005-та, до момента е правил само един по сериозен ремонт, за ~1500лв.. Тогава даде 35к лв., едва ли в следващите 5г., ще я ремонтира за останалите 33.5к, при това колата е карана редовно.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
9
rate up comment 6 rate down comment 2
zelka007
преди 3 години
хибридните системи са по-скъпи от само електрическите . логика . поддържаш две системи за задвижване в колата , износват се почти едновременно . ти май беше писал , че поддържаш няколко коли , предполагам си покарваш , не е като диванните анализатори дето туканка пиша за коли . та , колко ти струва поддръжката на колите от 10 до 200х.км , преполагам караш по читави , колко започва да ти струва м/у 200х и 350х , и колко струва м/у 350х. и 600х. , над 600х. е за маниаци ... та да не го обсъждаме ... :))) ... щото не е само нафтата или бензина и гумите и филтрите , има си неща дето си вървят с годинките , ходова част , уплътнения по помпи и двигатели , свещи , дюзи , изпускателни тръби , ако е по-засукана от към електроника и разни скъпарски ремонти започват на компютри и екстри ... та се понатрупват нещата ...щото колко струва подръжката на една тесла на половин милион километра започнаха да излизат данни и е доста сериозна разликата с ДВГ колите ... :))) ... в пъти и в порядък , а не само с някакви % ...ако гледаш продажбите в Европа , да . тук има установени марки и сервизната им мрежа . теслата няма сериозна база , няма и сервизни бази . те си гледат основно техният пазар и азиатския . на европейският ще му е доста трудно . и си го знаят . освен това те никога не са се целили в масовия пазар на малките коли . досега . тяхната дългосрочна цел е 20 милиона автомобила годишно производство до 2030г . масовата кола е в разработка . няма я още ... но другите ги е настъпил сериозно и ги води по показатели всичките . засега . мъск никога не е бил играч за малко , всичките му планове са дългосрочни и обмислени . не разчита на случайност никъде , поне от техническа гледна точка , мога да го твърдя отговорно .за цената на акциите не разбирам в детайл нещата , но му дава рамо да се финансира по-лесно в строителството и инструменталната база и зверските разходи за R&D ... :))) ... абе прецака ги убаво европейските готованковци с талигите им ... :)))кое не и разбра на графиката ... :)))
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
8
rate up comment 3 rate down comment 6
ing5rov
преди 3 години
"да не говорим че няма как един дизел да издържи 20 г. без да го платиш 3 пъти в ремонти. "В твоите кунки и 5 г няма да издържи ...
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
7
rate up comment 5 rate down comment 3
khao
преди 3 години
Според мен е по-скоро идеята, за мен тесла е точно като епъл - 1 продукт, много маркетинг.---и след тоя много маркетинг, какво се случи? няма ги и оше си цъкаме на старите или Нокия умре...?да не говорим че няма как един дизел да издържи 20 г. без да го платиш 3 пъти в ремонти.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
6
rate up comment 6 rate down comment 3
khao
преди 3 години
не цитирай цео-та, ами се запознай по добре с технологията... ще останеш приятно изненадан и ако имаш тех. познания ще си промениш мнението за секунди...
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
5
rate up comment 6 rate down comment 6
mrynmryn
преди 3 години
Според мен е по-скоро идеята, за мен тесла е точно като епъл - 1 продукт, много маркетинг. Не виждам как ел.автомобилите ще се наложат, поне в следващите 30г., има твърде много въпросителни при тях. Един дизеляк и след 20г., ще си върви, без да си сменял нищо повече от обичайното, докато една нова батерия на ел.кола е доста пари, което ги прави изкл. неизгодни за препродажба. Цената на ел.автомобилите също е доста висока все още, в Европа горивото е скъпо и вероятно ще я избиеш след 10г., но отново опираме до това, колко години батерията може да живурка. В САЩ обаче горивото е по-евтино, как ще накараш дори хората там, да карат ел.кола, вместо техните танкери, дето харчат 20/100.Преди мн години един СЕО на голяма ИТ компания каза - ако колите се развиваха със скоростта на компютрите, веднъж годишно една щеше да избухва и да убива всички в нея. Та нещата при колите няма да станат изведнъж.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
4
rate up comment 7 rate down comment 4
kane
преди 3 години
не разбирам графиката рав4 с/у тесла унякой ще ни зарясни ли?да разбирам ли че и след 100 години рав4 ще е по икономически изгодния автомобил с тези ниски цени на петрола? :)
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
3
rate up comment 8 rate down comment 4
kane
преди 3 години
Tesla успя да отчете четири поредни тримесечия на рентабилност, подпомогната от регулаторните кредити при продажбите.Впечатляващата оценка на Tesla е свързана с пазарните очаквания за големи бъдещи печалби. Като се има предвид, че 85% от приходите на компанията се дължат на нейния автомобилен бизнес, основна част от борсовото рали разчита на две предположения: електромобилите ще отчетат огромен и устойчив растеж в бъдеще; Tesla ще превъзхожда своите конкуренти в този сегмент."Тесла не е дори в топ 10 на елетрик продажбите в европа. Старите автомобилопроизводители мнго бързо скасиха дистанцията. Акционерите на тесля ги очкава огромно количество зелев сок за изтрезняване. Тесла е стотици пъти по малка от тойота и фоксваген копманиика, а е два пъти по слъпа/заега/, всичко ще си дойде на мястото тая година. телса ще е надолу с 100%. Никой който може да използва калкулатор не иска да купува електрик!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
2
rate up comment 8 rate down comment 5
kane
преди 3 години
Само преди месеци Tesla успя да изпревари Toyota като най-ценната автомобилна компания в света, като концернът на Илон Мъск не спря дотук. След невероятното борсово рали през есента Tesla вече струва два пъти колкото японския производител, отразявайки започналата смяна в предпочитанията на потребителите, чийто фокус все по-ясно се измества от автомобилите с петролни горива към електрически превозни средства.И все пак, ако се разгледат стандартните финансови показатели, пазарната оценка на Tesla буди недоумение. Компанията не показва значителен ръст в приходите от две години насам, като нито този показател, нито по отношение на продажбите, Tesla може да се сравнява с финансовите данни на Toyota. "Според мен ако тесла беше японска компания, а тойота американска, тази аномалия в цената нямаше да я има. Всичко идва от огромного печатане на пари в сащ и това че марухуаната е лагазлизирана в канада и сащ/в много щати/ тея се напушват и се кефят, че не сменят маслото вече и не са клиенти на мобил и шел и бп, ама пропускат, че стават клиенти на гудияр, мишлен и токоразпределителните и центраслите за ток :)
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още