Според предложените от Европейския съюз (ЕС) нови цели за емисиите на въглероден диоксид, производителите на автомобили, продаващи превозни средства в рамките на блока, ще трябва да увеличат своя микс от напълно електрически превозни средства до 55% до 2030 г., според индустриални анализатори.
Това представлява над 500% увеличение в продажбите на електромобили спрямо сегашния им дял в Западна Европа, който достига приблизително 9%.
Предложението на Европейската комисия „Готови за 55“, което беше представено в сряда (14 юли), призовава за 55-процентно намаляване на въглеродните емисии до 2030 г. спрямо нивата от 2021 г., след което ще бъде наложена пълна забрана за продажба на нови автомобили с двигатели с вътрешно горене от 1 януари 2035 г.
Предложението трябва да получи одобрени от всички страни членки на ЕС, както и от Европейския парламент.
Целта за 2025 г. за 15-процентно намаление на емисиите остава в сила, с което се добавя допълнителен тласък за електрификацията на автомобилната индустрия до края на това десетилетие.
Постигането на тези цели ще изисква мащабно трансформация на сектора, посочват анализатори. Понижението на емисиите с 55% би означавало средно допустимо ниво от 42 грама на километър въглероден диоксид спрямо сегашните 95 грама на километър, макар всеки производител да обявява индивидуални цели, базирани на нивата от тази година.
"Това ще има огромни последици за стратегиите за електрификация на основните производители на оригинално оборудване, работещи на пазара на ЕС", пишат в доклад Тим Ъркът и Йън Флечър от IHS Markit
Електрическите превозни средства имат пазарен дял от 18,4% за първата половина на 2021 г. в 18-те западноевропейски страни, според Матиас Шмид от Schmidt Automotive Research, което е приблизително равномерно разпределен между напълно електрическите модели и плъгин хибридите.
Настоящата цел за 2030 г. за понижение на количествата въглеродни емисии от автомобилите с 37,5% би изтласкала дела на изцяло електрическите автомобили до почти 40%, докато хибридите ще представляват 10% от пазара, според IHS Markit. Понижение от 55% ще изисква делът на електромобилите да достигне 55%.
Но дори така остават 45% спрямо продажбите от 2019 г., които в момента за запълнени от бензинови и дизелови автомобили. Това се равнява на 7 млн. превозни средства. Миксът между плъгин хибриди ще се задържи на стабилно ниво от 9,6%; пълните хибриди ще отстъпят леко до 11% от 14% от европейския пазар, докато делът на меките хибриди ще се понижи от 34,2% до 23,4 на сто, изчисляват от IHS Markit.
Независимо от това, производителите на автомобили явно се подготвят за по-строгите цели, за които беше намекнато в края на 2019 г., когато ръководството на ЕК беше поето от Урсула фон дер Лайен. Пакетът на ЕК „Устойчива и интелигентна мобилност“ в края на 2020 г. призовава за не по-малко от 30 милиона коли с нулеви емисии по европейските пътища до 2030 г.
Почти всеки автомобилен производител, който продава превозни средства в Европа, вече е представил на анализаторите подробна пътна карта за електрификация. техните планове засягат всички аспекти на прехода - от производството на батерии и суровини до маржовете на печалбата и партньорствата в изграждането на гигафабрики.
„Възможно е да има недоволни от тежестта на тези нови цели“, посочват от IHS, но „изглежда малко вероятно, че това ще предизвика шокове“, тъй като се има предвид нещо в по-дългосрочен план.
Скорошен доклад на екологичната група Transport & Environment класира Volvo и Volkswagen като най-добре подготвените концерни за прехода, следвани от Renault Group, докато Jaguar Land Rover и Toyota са в дъното на списъка.
Автомобилните производители, "които са били по-смели и са инвестирали много рано в електрификацията, ще имат значително предимство", добавят от IHS Markit.


Връчиха наградите „Доброволец на годината“ във Варна
19-годишен шофьор кара с 300 км/ч в София (ВИДЕО)
Призът „Спортист на Варна“ ще бъде връчен на 16 декември
Никола Цолов стартира от първа редица в Абу Даби
EV стигат точка на необратимост през 2026, Европа и Китай ще се интегрират
САЩ: Европа рискува да бъде заличена, ако не се промени
Българската икономика нараства стабилно през третото тримесечие на 2025 г.
Природните бедствия са довели до силен ръст на имуществените застраховки у нас
ЕС търси Меркосур, за да се конкурира със САЩ и Китай, но предлага малко
Как влияят на мощността диаметърът на цилиндрите и ходът на буталата
Бизнесмен организира погребение за късметлийската си кола
Уникална Toyota Mega Cruiser от 1996 година отива на търг
Tesla намали цената на Model 3 в Европа
Рембранд, Вермеер или Ван Гог – изберете сами
Ретроградният Меркурий приключи, 5 зодии си връщат късмета
В Китай: Брижит Макрон посети гигантска панда, родена във Франция
Трима са загинали при катастрофа край търговищкото село Дралфа
Протестите разклащат управлението, но не и твърдите електорати на ГЕРБ и ДПС