IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Какви са залозите на автомобилните концерни за електромобилите?

Редица концерни вече представиха свои стратегии за електрификация, но плановете им се различават както по мащаби, така и по крайна дата

17:06 | 03.01.22 г. 1
<p>
	<em>Снимка: Kiyoshi Ota/Bloomberg</em></p>

Снимка: Kiyoshi Ota/Bloomberg

Rolls-Royce

Британската компания работи по своя първи електромобил Silent Shadow, за който марката почти нищо не споделя. Според наличната информация за изграждането на превозното средство ще се използва технология, приложена при новия BMW iX. Според Оливер Ципсе електромобилите ще представляват 90% от всички превозни средства в сегмента на луксозните коли.

Stellantis

През юли групата представи по време на „Денят на електромобилите 2021“ инвестиционен план за над 30 млрд. евро с хоризонт до 2025 г., който цели да подкрепи електрификацията в рамките на нейните марки. Месец след това концернът представи четири платформи, които ще послужат като база за бъдещите електрически модели. Американският бизнес на групата, управляван от бившата Fiat Chrysler Automobiles, заяви, че ще пусне в продажба през 2024 г. електрическа версия на своя Ram 1500. Същата година марката Dodge ще представи свой електромобил. Очаква се до средата на десетилетието всеки модел на Jeep да разполага с електрическа версия. 

Stellantis готви общо 55 електрифицирани автомобила за САЩ и Европа до 2025 г. Планира 70% от европейските ѝ продажби и 40% от американските да представляват електрически превозни средства в рамките а четири години.

Със своите нови платформи групата иска да продава до 2 млн. електромобила годишно.

В началото на декември Peugeot, една от основните марки на концерна за Европа, представи планове за пълна електрификация до 2030 г.

„Тъй като преминаваме към новите платформи на Stellantis - STLA Small, Medium и Large до 2030 г., планираме всички наши модели в Европа да бъдат електрически“, заяви главният изпълнителен директор на марката Линда Джаксън. „Но все пак трябва да се уверя, че поддържам гамата с двигатели с вътрешно горене за нашите международни клиенти“, добавя тя.

Други марки от групата на Stellantis вече посочиха кога ще премахнат конвенционалните модели, включително DS (2026), Alfa Romeo (2027) и Opel/Vauxhall (2028).

Toyota

В средата на декември най-големият автомобилен производител в света по пазарен дял за 2020 г. заяви, че се ангажира да инвестира 8 трилиона йени (70 милиарда долара) за електрифициране на своите автомобили до 2030 г., половината от които ще бъдат заделени за разработване на нова гама електрически превозни средства.

Новите цели на Toyota бележат продължаващия устрем на традиционните автомобилни производители да увеличат своето присъствие на пазар, доминиран от нови играчи като Tesla Inc.

Планът на Toyota да реализира до края на десетилетието 30 нови електромобила надхвърля предишната заявка на компанията за 15 електрически коли.

Отделно, компанията обяви, че ще инвестира 2 трлн. йени в производството на батерии за електромобили до 2030 г., което е повече в сравнение с обявените по-рано 1,5 трлн. йени.

Освен електрифицирани автомобили, Toyota разработва и такива, които работят с водородно гориво. Според Тойода технологията може да помогне за запазването на част от 5,5-те милиона работни места в японската автомобилна индустрия, като позволи на концерна да поддържа вериги на доставка, които иначе биха изчезнали с пълното премахване на конвенционалните превозни средства.

Групата планира въглероден неутралитет до 2050 г.

Volkswagen

За момента германската група подхожда най-сериозно към електрификацията. Едноименната ѝ марка очаква електромобилите да съставляват 70% от продажбите ѝ в Европа до 2030 г. За Китай и САЩ целта е делът на електрическите превозни средства да надхвърля 50% до края на десетилетието.

Групата ще пусне в продажба общо 70 електрически модела през следващите години, като успя да реализира търговски вече някои от тях, в това число Porsche Taycan, Audi e-tron и VW ID. 4.

В началото на месеца Volkswagen обяви, че ще увеличи разходите за изграждане на фабрики за батерии в Европа до 30 млрд. евро. Размерът на разходите зависи от моделите на партньорство, които групата ще сключи с инвеститорите през следващите месеци. Целта е разходите да се разделят наполовина.

„Отворени сме да обсъдим модела“, изтъква технологичният директор Томас Шмал. За Volkswagen е важно да има достъп до технологията и да контролира времето, разходите и наличността, пояснява той.

През ноември компанията представи най-новия член на своето семейство ID. Кросоувърът ID.5 разполага с подобрен софтуер, снабден с усъвършенствани функции за гласово управление и система за подпомагане на водача. ID.5 е третият европейски електрически автомобил на Volkswagen, изграден на платформата MEB, след компактния хечбек ID.3 и SUV модела ID.4.

За първото полугодие групата отчете 165-процентен ръст на продажбите на електромобили до 170 939 броя от 64 462 броя за същия период преди година.

През юли Volkswagen представи стратегията си за следващото десетилетие, наречена "Нов автомобил". В нея компанията прогнозира 20-процентов срив в глобалните индустриални продажби на бензинови и дизелови автомобили през следващите 10 години; почти пълен паритет в продажбите на автомобили с двигател с вътрешно горене и електрически превозни средства в рамките на групата до 2030 г.; появата и растежа на трети основен приходен поток от цифрови продукти, включително от безжични актуализации и поправки, за които Volkswagen вярва, че ще нараснат до почти същото ниво, като това на приходите от продажби на автомобили.

Volvo

Шведският концерн планира да произвежда само електромобили до 2030 г. Компанията цели да доставя 600 000 електромобила към средата на това десетилетие, като стратегията ѝ включва и изграждането на фабрика за батерии през 2026 г.

Volvo също така обяви, че планира да оборудва много от бъдещите си превозни средства с технология за автономно придвижване, включително със стандартни сензори лайдар, произведени от Luminar Technologies, и компютри на Nvidia.

През юли Volvo представи своя Concept Recharge, който позволява щателен поглед върху следващото поколение автомобили на компанията.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 11:47 | 14.09.22 г.
Специални проекти виж още
Още от Анализи виж още

Коментари

1
rate up comment 7 rate down comment 0
aldy
преди 2 години
Преди стотина години електромобилите са били преобладаващи, към 60% от всички автомобили. Какво стана после, та се загубиха като старите пари? Никой не си дава сметка, че причините, довели до пълното им отпадане, продължават да си съществуват. И колкото и да им се иска на Гретеноидите да подкарат стадото на електрокари, това ще е възможно само за избран кръг от човекоп0добни. Какво ще стане с прост0людието вижте в Китай. За незнаещите жокер - там има въведени квоти за нови автомобили. И още много "приятни" изненади.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още