В началото на всяка година анализаторите на BloombergNEF прави пауза, за да обмисли случилото се в индустрията през изминалата година и да събере мислите си относно това какво да очакваме през следващите 12 месеца. Ето някои тенденции на пазара на електрически превозни средства, които BNEF ще наблюдава внимателно:
Над 10 милиона продадени електромобили
Всеки харесва хубавите, кръгли числа и 2022 г. ще предложи едно такова. BNEF очаква през тази година да бъдат продадени повече от 10 млн. електрически превозни средства, което представлява пазарен дял от 14% от глобалните продажби. За сравнение, през 2021 г. бяха продадени 6,6 млн. електрически коли, а през 2020 г. – 3,2 млн. броя. Това представлява годишен ръст на продажбите от 34%. Тук BNEF включва както изцяло електрическите автомобили, така и плъгин хибридите, като първите ще преобладават в тези 14%.
ev1
Продажбите ще се движат от нарастващия брой нови конкурентни модели, по-строгите регулации за емисиите, субсидиите и от корпоративните покупки.
Китай ще доминира и през тази година с очаквани почти 6 милиона продадени електромобила за 2022 г., според прогнозите на BNEF. Китайският пазар отчете повече от 500 хил. продажби на електромобили половин само през декември. В същото време Пекин продължава да ограничава държавните субсидии за покупка на електромобил, които окончателно трябва да изчезнат през 2023 г. Поради тази причина се очаква данните за последното тримесечие на настоящата година да са особено силни.
САЩ изостават значително от Китай и Европа по отношение на разпространението на електромобилите, но се очаква този сектор да получи съществен тласък през тази година с пускането в продажба на нови електрически пикапи и SUV модели, включително на F-150 Lightning.
ev2
Model Y на Tesla се превръща в едно от най-продаваните превозни средства в света
Американският електромобилен концерн Tesla завърши 2021 г. с повече от 936 000 продажби, което представлява увеличение от 87% спрямо 2020 г. С добавените нови производствени мощности в Китай и очакваното въвеждане в експлоатация на съоръженията край Берлин, Германия, и Остин, Тексас, Tesla отново ще чупи рекорди. BNEF очаква Model Y да бъде най-продаваният електромобил в света за тази година с почти 800 000 продажби. Ако Tesla успее да постигне подобни резултати, това ще бъде преломен момент за световната автомобилна индустрия, като за първи път електромобил ще попадне сред петте най-продавани превозни средства в глобален мащаб. И все пак Model Y трябва да извърви ще доста път, за да достигне лидера Toyota Corolla, чиито продажби обикновено надхвърлят 1 млн. броя.
Ускорен растеж при търговските електромобили
Електрическите леки коли не са сами под светлината на прожекторите. Продажбите на търговски електромобили ще нарастат допълнително през 2022 г., увеличавайки се с около 75%. BNEF очаква да бъдат продадени през 2021 г. 260 хил. изцяло електрически микробуси, спрямо приблизително 154 000 броя през 2021 г.
Сред основните играчи на този пазар изпъкват имената на Daimler, BrightDrop на General Motors, Ford, Renault и Stellantis, както и няколко стартъпа.
Европа и Китай вероятно ще доминират при продажбите на търговски електромобили. В САЩ досега този сегмент остава недоразвит.
Проблемите
С увеличаването на дела на електромобилите вниманието на индустрията, политиците и обществеността се насочва към друго, свързано с превозните средства, пространство: инфраструктурата и производството на батерии. При зарядните станции картинката е значително по-розова от тази при „сърцето на електромобилите“, изтъкват от BNEF.
Все повече зарядни станции изникват по целия свят. До края на 2022 г. BNEF очаква общият им брой да достигне 2,7 милиона в сравнение с 1,8 млн. през 2021 г.
И докато инфраструктурата се развива, компаниите работят върху подобряването на потребителския интерфейс, опции за плащане и надеждността на инсталираните зарядни устройства
Друго е обаче положението при батериите и свързаните с тях суровини. Въпреки че има достатъчно капацитет за производство на батерии, за да могат съответните производители да отговорят на годишната прогноза на BNEF за продажбите на електромобили, доставките на суровини - по-специално на литий и никел - продължават да бъдат много ограничени. Електромобилната индустрията е свикнала с постоянен годишен спад в цената на батериите. Тази продължила десетилетия тенденция обаче може да секне през 2022 г., тъй като ефектът от бързо нарастващите цени на суровините и компонентите вече помрачава автомобилния сектор.
BNEF очаква, че средната цена на батериите ще се увеличи с 3 долара за киловатчас (кВтч) в номинално изражение до 135 долара за кВтч през 2022 г. По-високите цени, прогнозирани от анализаторите, биха могли да забавят постигането на паритет между електромобилите и традиционните превозни средства по отношение на цената с две години до 2026 г.


Оперираха Здравко от "Ритон"
Изтеглиха жребия за световното по футбол през 2026 г. Вижте всички групи
Спасители във Варна извадиха немска овчарка от 25-метров кладенец
Проблемите с водата в Аврен продължават
През 2024 г. България e сред най-засегнатите държави в ЕС от горски пожари
Защо противоборството между Китай и Япония расте
Какво представлява T-Dome системата на Тайван и може ли да парира китайски атаки
Биткойн към $50 000 и злато към $5 000? Ще се върнем ли към нормалното в 2026 г.
Как Украйна да получи замразените милиарди на Русия
Netflix купува Warner Bros. за $72 млрд. в брой и акции
Как влияят на мощността диаметърът на цилиндрите и ходът на буталата
Бизнесмен организира погребение за късметлийската си кола
Уникална Toyota Mega Cruiser от 1996 година отива на търг
Tesla намали цената на Model 3 в Европа
Рембранд, Вермеер или Ван Гог – изберете сами
Политическите кампании вече и в TikTok, манипулациите там са лесни
Индийска анимация: Путин и Моди се возят на мотор и крадат шапката на Тръмп ВИДЕО
Как да общуваме ефективно с партньора?
Провежда се спасителна операция край Ахтопол заради кораба Kairos
Новата реалност: Битка на дронове за небето над Украйна