IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Европейските автопроизводители вече усещат инфлационния натиск върху търсенето

Това може да се види в последните отчети на концерните, където прогнозите за цялата година бяха понижени или скромно подобрени въпреки силните печалби

16:43 | 03.11.22 г.
Снимка: Bloomberg L.P.
Снимка: Bloomberg L.P.

Инфлационната криза в Европа започва да притиска автомобилните производители.

Stellantis NV обяви, че отчита лек спад на продажбите в Европа, присъединявайки се към германския концерн BMW AG, според който регионът изостава поради нарастващите разходи за живот, пише Bloomberg.

Производителите на автомобили дълго време се противопоставяха на икономическите ветрове благодарение на силното търсене на техните модели с най-висок марж, като Stellantis и BMW отчетоха нарастващи продажби и печалби в четвъртък, а Mercedes-Benz AG повиши перспективите си за второ поредно тримесечие миналия месец.

И все пак икономическите пречки се увеличават. Миналата седмица Volkswagen AG намали прогнозата си за продажбите за фискалната година, позовавайки се на недостатъчната наличност на полупроводници и продължаващите логистични предизвикателства.

Търсенето в Европа ще се забави, тъй като някои пазари отчитат двуцифрени темпове на инфлация, изтъкна главният финансов директор на BMW Николас Петер по време на представяне на финансовия отчет.

Тенденцията е по-ясно изразена в северноевропейските страни, отколкото на юг, включително Франция и Италия, където увеличенията на разходите са по-слабо изразени.

Проблеми с логистиката

Досега автомобилната индустрия беше предпазена от спада в търсенето, тъй като недостигът на части и логистичните проблеми продължиха да оказват спирачен ефект върху производството.

Инвентарът от нови автомобили на Stellantis е нараснал с 54% до 275 000 броя от началото на годината, което трябва да защити производителя на пикапи Ram и автомобили Fiat в близко бъдеще, според главния финансов директор Ричард Палмър. Все пак той заяви, че „внимателно“ следи как се развиват бъдещите поръчки.

„Макросредата очевидно е много предизвикателна, особено в Европа“, изтъква Палмър по време на брифинг. „Изобщо не бих се изненадал, ако отчетем намаляване на търсенето до средата на следващата година“, добавя той.

BMW отчете по-добра от очакваното печалба през третото тримесечие, тъй като по-високите цени на моделите са помогнали да се компенсират помрачените доставки. Въпреки това производителят потвърди насоките си за цялата година, което може да разочарова някои инвеститори, които очакваха увеличение, коментира анализаторът на RBC Том Нараян.

В момента BMW не предвижда прекъсвания на производството поради недостига на енергия до края на тази година и очаква скок в доставките на автомобили през текущото тримесечие.

Тъй като перспективите се влошават, производителите на автомобили трябва да търсят варианти за финансиране на своите амбициозни планове за електрификация. Stellantis се насочва към повече от 75 напълно електрически модела до 2030 г. с годишни продажби от 5 млн. автомобила, като същевременно поддържа двуцифрена възвръщаемост.

BMW предвижда продажбите на електромобили като iX3 да скочат със 70% през следващата година, след като са нараснали над два пъти през първите девет месеца на тази година.

Миналия месец германският производител заяви, че инвестира 1,7 млрд. долара в разширяването на завода си в Южна Каролина, САЩ, което ще изгражда шест електрически модела до края на десетилетието.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 16:43 | 03.11.22 г.
Специални проекти виж още
Още от Анализи виж още

Коментари

Финанси виж още