Американски и европейски стартъп компании се надпреварват да разработят нови батерии, използвайки два две изобилни и евтини суровини – натрий и сяра – които биха могли да ограничат доминирането на Китай в тази индустрия, да облекчат очаквания дефицит на материали и да подкрепят масовия пазар на електрически превозни средства (EV), пише Ройтерс.
Електромобилите по пътищата днес работят с литиево-йонни батерии – това е технология, която разчита предимно на литий, кобалт, манган и висококачествен никел, чиито цени скочиха съществено тази година. Западните производители се опитват да настигнат своите азиатски конкуренти при производството, а автомобилните концерни се подготвят за проблеми с доставките около средата на десетилетието.
Електромобилите на бъдещето – тези, които ще се появят след 2025 г. – могат да преминат към батерийни клетки с натриеви йонни или литиево-серни батерии, които могат да бъдат до две трети по-евтини от днешните литиево-йонни клетки.
Но напредъка към търговска експлоатация при тези аналози зависи от постигането на пробив в електрохимията от страна на нови и недоказани компании, като базираната в Берлин Theion, британската Faradion и американската Lyten.
Новите видове химия при батериите се сблъскват с проблеми, които трябва да бъдат преодолени преди да стъпят на масовия пазар. Натриево-йонните батерии все още не могат да съхраняват достатъчно енергия, докато серните клетки са склонни да корозират бързо.
И все пак, над дузина стартъпи привличат милиони долари инвестиции, както и държавни субсидии, за да разработват новите типове клетки.
Засега Китай доминира производството на батерии, включително в рамките на добива и рафинирането на суровини.
Базираната в Обединеното кралство консултантска компания Benchmark Mineral Intelligence изчислява, че в момента Китай притежава 75% от световния капацитет за рафиниране на кобалт и 59% от капацитета за преработка на литий.
„Ние все още сме зависими от веригата на доставка на материали от Китай“, признава Джеймс Куин, главен изпълнителен директор на британската Faradion, която получи над 1 млн. долара държавни субсидии от Innovate UK, преди да бъде купена от индийския конгломерат Reliance миналата година за 117 млн. долара. „Ако погледнете глобалните геополитически последици, това е предизвикателство за енергийната сигурност, икономическата сигурност и националната сигурност“, добавя Куин.
Азиатските производители на батерии също работят върху нови химии. Китайската Contemporary Amperex Technology Co. (CATL) заяви, че планира да започне да произвежда клетки с натриеви йони през 2023 г. Южнокорейската LG Energy Solution иска да стартира производството на литиево-серни клетки до 2025 г.


300 бойци от 21 държави се включиха във финалния SENSHI лагер за годината
Костадинов зове за бойкот на Евровизия
Турнир по акробатичен рокендрол се провежда днес във Варна
Проливните дъждове предизвикаха нови наводнения край Царево
Благотворителен кулинарен фестивал за Никулден се провежда във Варна
Факторингът е трамплин за малкия бизнес при въвеждането на еврото
SpaceX ще предложи акции на вътрешни лица при рекордна оценка
Империята на китайските пристанища, част 5
Как чуждестранните автомобилни гиганти могат да се закрепят на китайския пазар
Империята на китайските пристанища, част 4
Кога са изобретени електрическите прозорци
Новото AUDI E7X изобщо не прилича на... Audi
Мercedes реши близкото бъдеще на G-Class
Как влияят на мощността диаметърът на цилиндрите и ходът на буталата
Бизнесмен организира погребение за късметлийската си кола
В кадър: Никулден във Варна с военен ритуал, молебен и курбан
Здравко от "Ритон" е в болница, дуетът отлага участия и концерт
Любен Дилов-син: Готови сме за избори, но държавата има нужда от бюджет
ЦСКА се огледа в норвежец, оценен на 5 млн. евро
Опра Уинфри демонстрира талия на оса, след като отслабна драстично