Вероятно светът ще се е насочил към 70-процентен дял на изцяло електрическите коли до 2030 г., като тази прогноза се основава на очакванията на някои производители на автомобили и на малко математика.
В своя последен годишен доклад за енергийните акценти Международната агенция по енергетика (МАЕ) посочва, че очаква 60% от продажбите на нови леки коли в края на десетилетието да представляват изцяло електрически модели, подкрепени от силното търсене на пазари като Китай, Европейския съюз (ЕС) и САЩ, пише Clean Technica.
Ако се погледнат отделните пазари, прави впечатление, че в Китай средната цена на новите електрически модели вече е достигнала диапазона 20-30 хил. долара – значително по-конкурентни цени в сравнение с новите конвенционални автомобили с двигатели с вътрешно горене на традиционните концерни.
В САЩ цените на базовите модели на Tesla Model 3 и Model Y вече са постигнали паритет с тези на конвенционалните коли, дори ако се изключат данъчните стимули.
През втората половина на това десетилетие много повече на брой електромобили ще започнат да засенчват бензиновите и дизеловите модели по достъпност.
Но традиционните производители не харесват подобно развитие. Те се нуждаят от по-високите маржове на електромобилите, за да финансират постепенното премахване на конвенционалните превозни средства. Регламенти като стандарта Euro 7 ще оскъпят двигателя с вътрешно горене, а свиващото се търсене ще откаже допълнителен натиск върху цените. Закриването на фабрики и преквалификацията на работници също са скъпи процеси. Но изцяло електрическите марки като Tesla и BYD нямат тези проблеми и ще използват цената като оръжие, за да спечелят пазарен дял.
През това десетилетие енергийната плътност на батерията най-малко ще се удвои, като се има предвид какво се очаква да влезе в производство през следващите няколко години. Много е вероятно и утрояване на плътността при някои видове батерии. Цената на киловатчас (кВтч) ще намалява наполовина на всеки 5 години. Тази ценова ерозия се подпомага от използването на желязо-фосфатни и натриево-йонни батерии.
Като се събере това, става ясно, че през 2030 г. ще имаме батерии с много по-малка маса и двойно по-голям капацитет за съхранение на енергия, изтъква Clean Technica.
В действителност тези подобрения ще се използват за частично увеличаване на пробега и за значително намаляване на цената. През втората половина на това десетилетие ще има все по-малко аргументи защо някой трябва да купи превозно средство с двигател с вътрешно горене вместо изцяло електрически автомобил. С приближаването на предвидения край на продажбите на превозни средства, захранвани с изкопаеми горива, в ЕС (2035 г.) и очакванията за рязко падане на продажната цена — съчетано със затварянето на градските центрове за всички превозни средства с ауспух — продажбите на електромобили вероятно ще надхвърлят 90% в Европа и Китай до 2030 г.
Китай вече е пред ЕС по пазарен дял на електрическите коли. Китайското правителство определи 2040 г. като крайна дата за тотално електрифициране на своя автомобилен пазар. При ЕС тази дата е изместена до 2035 г .
Това, което в момента е пречка за повечето хора – цена и/или пробег и/или зарядна инфраструктура– няма да бъде проблем след пет години. Европейците и китайците вече са свикнали с този вид задвижване – те вече не възприемат електромобилите като непозната технология.
ЕС и Китай представляват около 50% от продажбите на леки автомобили в света. САЩ, Канада, Япония, Южна Корея, Тайван, Австралия и Нова Зеландия (някои от тези пазари очевидно са по-големи от други) представляват по-голямата част от останалия свят – около 28% от продажбите. Много от тези страни ще достигнат пазарен дял на електромобилите от 90% в края на десетилетието.
При производителите Ford и Stellantis си поставиха за цел електромобилите да представляват 50% от общите продажби до 2030 г., като Tesla вероятно ще бъде най-големият играч в сегмента (отново).
Останалите страни по света са на различно ниво на икономическо развитие. Индия се ангажира да електрифицира автомобилния си пазар до 2030 г., но разработването и прилагането на необходимите политики може да се окаже предизвикателство. Страната все пак е лидер в електрификацията на при дву- и триколесните превозни средства и се бори със силно замърсения въздух в големите градове.
Малката Коста Рика от друга страна е сред водещите страни в прехода към чист транспорт. Индонезия продължава да ухажва Tesla за изграждане на местна гигафабрика, която да подкрепи амбициите на правителството да превърне страната в регионален електромобилен хъб.
Ако развитите икономики постигнат поне 90% пазарен дял през 2030 г., а останалият свят достигне 50%, тогава средният глобален дял на този вид задвижване все пак ще успее да нарасне до 70 на сто в края на десетилетието, допуска Clean Technica.
преди 11 месеца До: MvnJ спориш с редко *** копейка, с профил от два месеца.... да си знаеш! :D отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 11 месеца До: SporqZaKefЖелязна логика - ЕВ-тата трябвало да се доказват заради батериите, но не защото са скъпи или заради капацитет, а защото ресурсите щели да се изчерпят. Черната слуз е неизчерпаема? А тия дето правят ЕВ-та ще чакат лития да свърши преди да мислят алтернативи? Заместители ще ги има много преди 15 години. Друг въпрос е, че тогава на дневен ред ще са вече горивните клетки, сигурно и там ще се притесняваш за ресурсите.П.С. Профила е на 7 години. Ще си ги мерим ли? отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 11 месеца До: SporqZaKef ... гледат се навъртените километри и/или моточасовете(за ДВГ) ... за електричките се гледа , освен километрите , начина на експлоатация на батерията ... всичко друго по амортизацията е еднакво : ходова част , кормилна уредба , отваряния/затваряния на врати/прозорци/капаци , тапицерия , геометрия ... виждал съм коли на година и половина с по над 200хил зад гърбът си ... има тесли с по над 1,5млн км зад гърбът си , и продължават да вървят ... :))) отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 11 месеца До: MvnJНе казвам, че мерилото е българския народ. Под автомобили влизат и тежкотоварните автомобили, автобуси на градски транспорт и прочие. То ако трябва през 10-15 години да се сменят автомобилите с нови, най-малкото Лития и Кобалта ще свършат за има няма век (примерно) а после на какво ще се движат хората. Ако Ел Автомобилите са революция за Век-два напред, то живот от 10на 15 години на автомобил определено не звучи обещаващо. П.С честит профил, виждам че сте се понавъдили наскоро. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 11 месеца До: SporqZaKefКазваш, мерилото за пригодност на технологията щяла да бъде това, дали българските клошари ще могат да я използват далеч след предвиденият от производителя период и след като никой нормален човек по света не би имал желание за това. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 11 месеца 2030та е по-скоро идеална година да се провери годноста на електрическите автомобили, реално автомобилите произведени 2010та - 2015-та година биха били на по 15-20 години. Те биха да ли адекватно отражение дали този тип автомобили са рентабилни, защото харесва ни или не особено ние българите си бръмчим с коли на 20+ години, т.е работят. Ако електромобилите издържат теста на времето, то по-скоро 2040та, би била годината в която 70% от автомобилите са електрически отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 11 месеца До: evlogi Това е лесно да го предвидиш, нищо ново не казваш... с всичко е било така! И у космоса сме литнали със закъснение и не според първоначалния план и крайна дата и начина по който са си мислели в началото :):) ... така работи света и технологиите и всичко! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 11 месеца Аз не знам как ще се извърши прехода.Но веднага бих заложил,че няма да се извърши по начина и в сроковете,които сега си представя някаква лобистка група.Никога не става според прогнозите.Законът на непредвидените последствия винаги се намесва. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 11 месеца До: khao... :))) ... едва ли , той основно кълне , като (айде да не пиша че е цензурирано) ... ако беше усветен , щеше да си трае и да си печели , а не да се размета по форумите и да бачка като учител ... сега чат пат си драска глупoтевините като warg или ward ... нещо такова ... но е по-обран в изказа ... отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 11 месеца До: zelka007 абре, къде изчезна Импа... човека който няма нито една грешна прогноза! :D:D:Dкак са джанките из Дружба ? отговор Сигнализирай за неуместен коментар