Решението на Европейския съюз (ЕС) да наложи наказателни мита за период от пет години срещу вноса на изграждани в Китай електромобили измести фокуса върху това как и кога Пекин ще отвърне на удара в най-големия търговски спор с блока от години, пише Bloomberg.
Докато преговорите продължават, важни улики за това към кого ще бъдат насочени очакваните ответни удари на Пекин може да се крият в гласовете на онези страни членки на ЕС, които подкрепиха налагането на митата по време на вота миналата седмица. Във вторник Китай вече наложи мита върху вноса на бренди от блока, а по-рано започна разследвания срещу доставките на свинско месо и млечни продукти в отговор на налозите.
„Тези, които гласуваха с „да“, със сигурност ще бъдат гледани по-неблагосклонно от китайските инвеститори“, коментира Дебора Елмс, ръководител на търговската политика в Hinrich Foundation - базирана в Азия организация с нестопанска цел, която работи за насърчаване на устойчивата глобална търговия.
Страните от ЕС одобриха налагането на митата, като десет страни членки подкрепиха налозите, пет се обявиха „против“, а дванадесет се въздържаха.
Китайското министерство на търговията заяви, че митата ще разклатят доверието на китайските предприятия, инвестиращи в Европа. Институцията обеща да „предприеме всички мерки“, за да защити интересите на своите компании.
Елмс очаква ответният удар на Пекин да засегне стоки като свинското месо и млечните продукти. „Тези страни, които са гласували против митата, може да си осигурят повече инвестиции, както и потенциално да избегнат или ограничат предизвикателствата пред инвестиционните дейности в Китай“, добавя тя.
Свинско месо и млечни продукти
Свинското месо вероятно е един от секторите, които са най-уязвими от отговора на Китай. Пекин започна антидъмпингово разследване върху вноса на свинско месо от ЕС. Ако това доведе до мита, въздействието ще бъде съсредоточено върху големи доставчици като Испания - която се въздържа по време на гласуването - както и Дания и Нидерландия, които подкрепиха решението за налозите.
Млечните продукти също са изложени на риск, като Нидерландия, Франция и Ирландия са сред ключовите доставчици от ЕС за Китай.
Френските производители на коняк ще следят отблизо как се развива ситуацията. Разследването на Пекин срещу този тип алкохол, внасян от ЕС, заключи през август, че е имало дъмпинг и във вторник наложи вид депозит върху вносителите на бренди, който обаче може да им бъде възстановен, ако преговорите между двете страни все пак дадат положителен резултат.
Китай намекна, че вносните автомобили с големи двигатели могат да бъдат друга цел за отмъщението на Пекин. Ако митата бъдат наложени само на европейските износители, това би ударило най-вече Германия и Словакия, въпреки че и двете страни гласуваха против налозите срещу изгражданите в Китай електромобили.
Като доказателство, че германските автопроизводители има защо да се тревожат, главният изпълнителен директор на Volkswagen Оливер Блуме акцентира върху заплахата от възможно отмъщение на Пекин след вота за митата, заявявайки, че потенциалните налози върху германските автомобили ще бъдат удар за индустрията и ще засегнат редица марки, включително Audi, Porsche и Lamborghini.
Брюксел и Пекин ще продължат преговорите за намиране на алтернатива на митата. И двете страни проучват дали може да се постигне споразумение относно механизъм за контрол на експортните цени и обемите вместо мита.
Според Елмс Китай ще се опита да предложи още опции, за да отпаднат ставките.
Пекин предупреди, че ЕС ще загуби инвестиции от китайски компании за електромобили и възможността да трансформира собствената си автомобилна индустрия, ако митата бъдат приети.
„В този момент бих казал, че възможността за постигане на някакво споразумение е доста малка“, коментира Хенри Гао, професор по право в Сингапурския университет по мениджмънт, който анализира китайската търговия и свързаните с нея политики. „Ако преговорите се провалят, тогава няма да се изненадам, ако има големи ответни действия от страна на Китай“.


ИАМА: Дипломатите да уточнят как танкерът Kairos е докаран в български води
300 бойци от 21 държави се включиха във финалния SENSHI лагер за годината
Костадинов зове за бойкот на Евровизия
Турнир по акробатичен рокендрол се провежда днес във Варна
Проливните дъждове предизвикаха нови наводнения край Царево
Факторингът е трамплин за малкия бизнес при въвеждането на еврото
SpaceX ще предложи акции на вътрешни лица при рекордна оценка
Империята на китайските пристанища, част 5
Как чуждестранните автомобилни гиганти могат да се закрепят на китайския пазар
Империята на китайските пристанища, част 4
Топ 10 на най-устойчивите на ръжда коли на старо
Кога са изобретени електрическите прозорци
Новото AUDI E7X изобщо не прилича на... Audi
Мercedes реши близкото бъдеще на G-Class
Как влияят на мощността диаметърът на цилиндрите и ходът на буталата
HR експерт: Бонусите са ключов инструмент за мотивация на служителите
Фермерският протест: Отново спряха движението през ГКПП "Кулата" на ТИР-ове
Мицкоски работи за "Сръбски свят", а не за независима РСМ
В кадър: Никулден във Варна с военен ритуал, молебен и курбан
Здравко от "Ритон" е в болница, дуетът отлага участия и концерт
преди 1 година Когато Еврогейовете налагат мита е "демократично " и е нормално но когато Китай предприеме асиметрични действия е " отмъщение " -- това е Лицемерието на цивилизованите и демократични св....не. отговор Сигнализирай за неуместен коментар