IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Start.bg Posoka Boec Megavselena.bg Chernomore

Китайските производители на електромобили предлагат нови потребителски стимули

Анализатори очакват именно тези компании да спечелят ценовата война в Китай срещу чуждестранните конкуренти

15:05 | 10.02.25 г.
Снимка: Bloomberg L.P.
Снимка: Bloomberg L.P.

Производителите на електромобили в Китай посрещнаха Годината на змията с множество стимули за потребителите, след като големите играчи в сектора отчетоха спад в доставките в началото на 2025 г, пише CNBC.

По-умерените данни за потреблението Китай породиха притеснения, че производителите на автомобили може да не успеят да продадат това, което се е натрупало като запаси, изтъква Лиз Лий от Counterpoint Research. Поради тази причина компаниите заложиха на агресивни промоции около китайската Нова година.

Честванията на празника започнаха на 28 януари и продължиха до 4 февруари, поставяйки началото на Годината на змията според китайския зодиакален календар. През януари Пекин заяви, че е предоставил 81 млрд. юана (11,12 млрд. долара) в подкрепа на закупуването на електрически автомобили, смартфони и домакински уреди само през удължения празничен период.

В сряда, първия работен ден след празниците, американският концерн Tesla обяви 8000 юана застрахователна субсидия и петгодишен план за финансиране с нулева лихва за своето най-евтино предложение – електрическия седан Model 3. Това намалява общата цена на основната версия с близо 1100 долара за онези клиенти, които направят 34% първоначална вноска от около 11 хил. долара в рамките на този месец и участват в плана за финансиране с нулева лихва. За клиентите, които предоставят по-ниска първоначална вноска, ще се начисли лизингова лихва.

През януари Tesla обяви за китайския пазар подобен петгодишен безлихвен план за своя обновен SUV Model Y, чиито доставки трябва да започнат през март. Американският производител каза, че продажбите му в Китай са достигнали рекордно високо ниво през миналата година, но предупреди за продължителен конкурентен натиск.

Китайски стартъп Xpeng премахна в средата на миналата седмица условието за първоначална вноска, като същевременно предлага петгодишна сделка за безлихвено финансиране за четири модела и подчерта в социалните медии, че е единственият автомобилен производител, който предлага нулева първоначална вноска заедно с безлихвен лизинг. Xpeng вече се отказа от първоначалната вноска за една от своите коли, G6 SUV, през декември.

На 1 февруари Nio Inc. обяви петгодишен план с нулева лихва за месеца, след като общите ѝ продажби паднаха до 13 863 броя през януари, спад спрямо отчетените месец по-рано 31 138 превозни средства. Тази нова промоция е стъпка напред от тригодишния план за заем с нулева лихва, стартиран от компанията през януари.

Конкурентът Li Auto обяви през ноември подобен тригодишен план без лихва.

Последните стимули са „значителни“ и са „начин за предоставяне на по-достъпни автомобили, без да се понижава цената“, изтъква Стивън Дайър, партньор и управляващ директор в консултантската фирма AlixPartners.

Той предупреждава, че за разлика от потребителите в Северна Америка, тези в Китай са склонни да не се възползват от ценовите намаления, предпочитайки да изчакат допълнителни отстъпки.

Някои големи китайски компании за електрически автомобили отчетоха рязък спад на доставките на вътрешния пазар през януари спрямо декември. Дори най-големият играч, BYD Co., отбеляза спад в продажбите до 296 446 броя през януари от 509 440 коли за декември. Анализаторите като цяло прогнозират по-бавен растеж на индустрията след бързото ѝ разрастване през последните няколко години.

Битка с чуждестранните марки

Забавянето ожесточава конкуренцията на най-големия автомобилен пазар в света, в който местните играчи намалиха цените, а традиционните чуждестранни марки се затрудняват да се адаптират към бързия преход на страната към коли, използващи нов вид енергия (NEV).

Делът на тези превозни средства, които покриват сегментите на батерийните електромобили и плъгин хибридите, на пазара на леки коли в Китай вероятно ще продължи да расте - от около 50% през тази година до 86% до 2035 г., прогнозира Counterpoint.

Лий очаква повече международни марки да предоставят стимули за купувачите на този пазар. Но анализаторът смята, че промоциите като цяло да продължат само един или два месеца и в крайна сметка победители ще се окажат местните марки.

Двадесет марки, продаващи само NEV, прекратиха дейност в Китай миналата година, докато 13 други дебютираха на пазара, което доведе до нетен спад от седем марки, изчислява Дайър, отбелязвайки, че по-голямата част от новите участници, както и тези, които са се оттеглили, са компании с китайски произход. Той очаква, че „автопроизводителите в САЩ вероятно ще са следващите, които ще бъдат ударени“.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 15:06 | 10.02.25 г.
Най-четени новини
Още от Анализи виж още

Коментари

Финанси виж още