Строителният бизнес се готви за тежка битка с държавата – възстановяването на ДДС за изграждането на прилежаща инфраструктура върху държавни и общински имоти.
С подобен проблем са се сблъсквали на практика всички инвеститори, без значение от типа сграда, която строят – било то жилищна сграда, офис или търговски център или индустриален имот.
Практиката у нас е да не се възстановява ДДС за изградената съпътстваща инфраструктура, която се явява дарение за общината (или държавата – в зависимост от собствеността на терена, върху който е изградено съоръжението), въпреки че в повечето случаи е ключова за експлоатацията на самия обект (например улица, канализация, пътен възел, кръстовище или друго съоръжение).
Според бизнеса реалистичният срок за въвеждането на нови текстове в данъчното законодателство е 2015 г. Борбата с администрацията обаче няма да е лесна, особено щом касае данъчните постъпления в хазната.
Кой, кога и защо строи
По принцип прилежащата инфраструктура в много случаи е предвидена за изграждане от общините в градоустройствените планове или в плановете за застрояване на отделни терени. Местните власти обаче обикновено нямат средства за строителството и на практика принуждават инвеститорите да я изграждат сами и за собствена сметка. В последствие построеното се прехвърля на общината (държавата), но данъчната администрация не признава разходите за строителство извън самата инвестиция за конкретния обект заради постановки в Закона за ДДС.
Непризнаването на разходите за съпътстващата инфраструктура ощетява двойно инвеститорите – с тях се увеличава финансовият им резултат и те плащат по-висок данък върху печалбата. Затова много фирми прибягват до други начини за "отчитане" на тези разходи. Други пък преглътнаха горчивия хап и се отказаха да си търсят правата в съда заради дългата и тромава процедура.
Предложения за законодателни промени
С проблема даде заявка, че ще се заеме новоучредената Асоциация на собствениците на бизнес сгради в България. Организацията обяви намеренията си да направи предложения за законодателни промени, а идеите й вече намират доста широка подкрепа. Бизнесът настоява разходите по изграждането на съпътстваща инфраструктура да се признават като присъщи, за да може инвеститорите да ползват данъчен кредит.


Желязков коментира кървавата атака в Сидни
Предупреждение от MI6: Русия е експанзионистична и ревизионистка заплаха
Трифонов: Това, че Асен Василев е излязъл с тънкото си гласче да пее химна - не го прави лидер на протеста
Близо три десетилетия след смъртта си Франк Синатра отново оглавява музисалните класации
Започват консултациите за съставяне на служебно правителство
Цената на петрола се покачва поради по-добро търсене от Китай
Най-слабите продажби на дребно в Китай след Covid усилват икономическите рискове
Франция иска отлагане на вота в ЕС по търговското споразумение с Южна Америка
Пета Ла Ниня за шест години ще наруши реколтите и веригите за доставки
Трудната истина зад Индо-Тихоокеанската стратегия на САЩ
Изтеглянето на милиони мотори показва големия проблем на съвременните ДВГ
Как Mercedes-Benz W124 постави еталон с „несъвършените“ си огледала
Полицията в Дубай се сдоби с най-откаченото Ferrari Purosangue
Нов радар за 230 000 евро всява ужас сред шофьорите
Смартфонът се оказва по-важен от двигателя
Шефът на MI6 предупреждава Путин: Няма да изоставим Украйна
Тръмп похвали мъжа, обезоръжил единия нападател в Сидни
Франция пусна най-дългия градски лифт в Европа
Бъди LIVE с Dnes.bg: Спечели билети за концерта на Hauser и още страхотни награди
Куба отложи партийния си конгрес заради икономическата криза