IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Мол Delta Planet във Варна е донесъл приходи от 2,7 млн. евро на Delta Holding

Общо 10% от площите в търговския център остават незаети

12:44 | 26.09.19 г.
<p>
	<em>Снимка: Delta Holding</em></p>

Снимка: Delta Holding

Не липсват обаче и трудности заради недобрата инфраструктура и предпазливостта на наемателите при експанзията им към вторични градове. „Варна не е добре свързана от инфраструктурна гледна точка. Например, няма магистрала, а това е важно за растежа на икономиката на града. Освен това пазарът в България е много по-наситен и зрял. Страната премина през период на свръхпредлагане на търговски центрове, особено в София, което засили предпазливостта на брандовете“, казва Бурлич.

Според нея международните наематели са много по-склонни да се насочат към вторични градове в България в сравнение с местните брандове, защото виждат страната в по-широка перспектива. „За повечето международни наематели страната ви се представя наистина добре. Те постигат растеж между 20% и 33% и смятат България за растящ пазар. Местните наематели обаче все още не виждат ясно тази картина и продължават да са много по-предпазливи при разширяването си в градове извън София“, отбелязва тя.

Намеренията на Delta Real Estate са да задържи мола във Варна в средносрочен план, като през това време работи за стабилизирането му и увеличаването на приходите от него. „Познаваме този бизнес, тъй като оперираме търговски центрове от десет години и знаем как да ги управляваме професионално. Когато някой ден излезем от инвестицията в Delta Planet, искаме да сме сигурни, че сме достигнали много високо ниво на представянето му“, казва Бурлич.

Още 250 млн. евро за молове и хотели в региона

Тя смята, че пазарът в България е предизвикателен, тъй като по-малките местни компании са много добре осведомени и нерядко имат поведение на ключови наематели, включително не се колебаят да влязат в разногласия с по-големите брандове, представени в търговските центрове.

Бурлич признава, че страната ни е на по-предна позиция от Сърбия и Босна и Херцеговина от гледна точка на продажбите на дребно заради навлизането на големи брандове у нас, които все още не са представени в другите две страни, където Delta Real Estate също притежава търговски центрове. „Едно от препятствията пред страните от Западните Балкани е, че са извън ЕС. За брандовете е доста по-лесно да се позиционират в България, тъй като тя е част от Съюза. Това още веднъж показва, че решението ни да инвестираме в страната е правилно“, казва Бурлич.

Тя не крие, че Delta Holding обмисля възможности и за други инвестиции у нас, но все още не е открила точния проект и не е близо до финализиране на конкретна сделка. „Проектите, в които инвестираме, трябва да имат смисъл за нас и да са доходоносни, тъй като ние сме компания, ориентирана към постигането на печалба“, отбелязва изпълнителният директор на Delta Real Estate.

В същото време компанията продължава да разширява присъствието си на пазара на търговски площи в страните от Западните Балкани. Само седмица преди откриването на Delta Planet във Варна отвори врати и едноименният търговски център в Баня Лука, Босна и Херцеговина. За първите шест месеца от съществуването си той също е бил посетен от близо 2 млн. души, но е генерирал повече приходи от българския мол – 4,5 млн. евро, сочи отчетът на Delta Holding. Инвестицията на компанията в търговския център в Босна и Херцеговина беше 70 млн. евро.

В края на тази година започва изграждането на мол Delta Planet в сръбския град Ниш, в който ще бъдат вложени 80 млн. евро.

Delta Holding инвестира активно и в хотелския сектор в региона. От 2017 г. тя притежава петзвездния хотел InterContinental в Любляна, който миналата година й е донесъл приходи от малко над 9 млн. евро. Компанията притежава също два хотела в Белград и строи трети в центъра на сръбската столица, който трябва да е готов до края на годината. Инвестицията в проекта е 7,6 млн. евро. През 2020 г. ще започне изграждането и на хотел InterContinental Belgrade, а инвестицията в него е на стойност 130 млн. евро. Планирано е и строителство на нов хотел в Любляна.

Сред проектите, които предстои да бъдат стартирани тази година, е и изграждането на новата централа на Delta Holding в Нови Белград, където инвестицията е на стойност 40 млн. евро. Тя ще е с площ от 22 300 кв. м и ще включва модерни офис площи, ресторант, фитнес и спортна зала. Компанията проучва възможности за инвестиции и в Скопие и Загреб. „Най-важното е, че ние сме много стабилна компания от финансова гледна точка, притежаваме ноу-хау и най-вече човешки ресурс, за да осъществим тези проекти“, казва Зорана Ждрале-Бурлич.

През миналата година Delta Holding е постигнала оперативна печалба от 41 млн. евро, като тя е нараснала със 7% спрямо 2017 г. Приходите на компанията са достигнали 497 млн. евро и са се повишили с 9% спрямо 2017 г., сочат данните от отчета й. Износът е възлязъл на 83,5 млн. евро, което представлява ръст от 3,4% спрямо 2017 г., а най-големите износители са били подразделенията й Delta Agrar Group и Delta Food Processing с обща дял от малко над 65 млн. евро.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 09:47 | 14.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

Финанси виж още