IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Над половината от новооткритите обекти на бул. "Витоша" са кафенета и ресторанти

Пандемията съживява интереса към пазаруване на търговска улица

13:00 | 14.10.21 г. 4
<p>
	<em>Снимка: Боби Тошев, БГНЕС</em></p>

Снимка: Боби Тошев, БГНЕС

Балансиране на търговския микс

Петте най-популярни категории на търговските улици в София от гледна точка на дял на наетите площи спрямо общото предлагане са мода, храни и напитки, където влизат кафенета, ресторанти и заведения за бързо хранене, услуги, аксесоари и бижута и хранителни стоки.

Миксът на тези категории постепенно се пренасочва от силна доминация на модата и храните и напитките през 2016 г. към по-балансирано разпределение през първото полугодие на 2021 г. Colliers очаква тенденцията да продължи и различните категории, представени на търговските улици, да се увеличават.

Секторът на хранителните стоки се е възползвал от класифицирането му като „бизнес от основна необходимост“, което му позволи да продължи да работи по време на блокадите. Магазините за хранителни стоки са се представили силно по време на блокадите, които са довели до ръст на покупките на храни. Това според Colliers е дало уникална възможност на малки, независими търговци на дребно като месарници, пекарни и бакалии да се конкурират за клиенти с по-големите вериги.

„Редица малки, специализирани хранителни магазини отвориха врати на търговските улици в София, увеличавайки разнообразието в повечето хранителни категории като млечни продукти, месо, риба, ядки, шоколади, био продукти и козметика“, отбелязва консултантската компания. В резултат на това делът на сектора на хранителните стоки се е увеличил от 3% през 2016 до 7% през първото полугодие на 2021 г.

В същото време секторът на храните и напитките на търговските улици е изпитал затруднения в работата си и е потърсил нови решения в подкрепа на бизнеса като по-големи градини към ресторантите, онлайн дейност, доставка на храни по домовете, абонаменти, ваучери и увеличаване на набора на предлаганите храни.

Блокадите са се оказали особено предизвикателство и за магазините за мода, които не са разполагали с онлайн канал. Търговците, които успеят да структурират и да предложат по-добро преживяване на клиентите отвъд доставката на поръчани онлайн стоки, вероятно ще се радват на по-силно позициониране, отбелязва Colliers.

Нововъзникваща тенденция е въвеждането на физически пробни в пунктове за получаване на поръчани онлайн дрехи. Те дават възможност на клиентите бързо да пробват стоките и да ги връщат лесно, ако не са доволни. В същото време това има допълнително предимство за търговците на дребно, тъй като стоките им се връщат бързо и в отлично състояние и са готови отново да бъдат пуснати в продажба без отстъпка в цената, отбелязва консултантската компания.

Луксозната мода е на ул. "Съборна", "Граф Игнатиев" пак е привлекателен за търговците

В София улиците „Съборна“ и „Цар Калоян“ са с най-висока концентрация на луксозни брандове. Модата заема почти половината от общото предлагане на площи с магазини на Cartier, Emporio Armani, Philipp Plein, Dsquared2, Max Mara.

Наемите на луксозни локации на търговската улица са останали стабилни на ниво от 63 евро на кв. м на месец.

„Граф Игнатиев“ е на второ място сред най-привлекателните търговски улици в София за търговците на дребно. Тук модата (17%) има лека преднина пред сектора на храните и напитките (14%), следвани от книжарници, магазини за козметика и продукти за здравето и за аксесоари и бижута.

„Ремонтът на улицата през 2018 и 2019 г. повлия на нивото на свободните площи и броя на новооткритите обекти. Но процесът на възстановяване вече започна и „Граф Игнатиев“ е напът да си възвърне предишната привлекателност“, пише Colliers.

Сред привлекателните за търговците на дребно локации в София е и улица „Солунска“. Тук водещите три категории са мода, спортни стоки и храни и напитки. През първото полугодие Colliers отчита висок интерес към улицата с увеличаване на броя на новооткритите обекти и спад на свободните площи.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 11:16 | 14.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

4
rate up comment 4 rate down comment 4
ing5rov
преди 2 години
*** ... а как проверяваш дали персоналът е ваксиниран , или някоя сервитьорка няма трипер ... тролееееей , начукай си го на пет ката ...
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
3
rate up comment 4 rate down comment 3
khao
преди 2 години
Кво ще ти стане ако идеш? ... нали си ваксиниран!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
2
rate up comment 3 rate down comment 7
Solar Power
преди 2 години
Аз в ресторанти и кафенета където се влиза без сертификат и целия персонал не е ваксиниран не ходя. Докато настъпи този момент , парите за забавление отиват в крипто или други инвестиции :)
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
1
rate up comment 7 rate down comment 1
Shadow1
преди 2 години
Колко години още ще са нужни на Инвестор за да се сети да слага снимки на графики които всъщност могат да се четат, в момента с резолюция 361х296 са за красота
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още