IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Новото летище в Истанбул - между ислямската традиция и футуризма

Новото летище в турския финансов център обслужва по един полет на всеки 74 секунди

15:01 | 16.07.19 г. 1
<p>
	<em>Снимка: Istanbul Grand Airport</em></p>

Снимка: Istanbul Grand Airport

Летището разполага и с бутиков хотел от лондонската верига Yotel, който със своите 451 стаи e най-големият летищен хотел на иновативния бранд в света. летище летище

277 от стаите могат да бъдат резервирани от пътуващи, които все още не са преминали през митнически и паспортни проверки, а цената на нощувката започва от 140 евро. Резервациите за останалите 174 стаи се правят само от пътници, които не смятат да напускат летището след кацането. Минималният срок на престоя в хотела е четири часа, а цената започва от 95 евро.

Част от проекта е и Летищен град Истанбул, който ще включва хотели, магазини, ресторанти, офиси, частни жилища, болници, училища и изложбени центрове. Той ще се простира на площ от 10,5 млн. кв. м, а акцентът e поставен върху зеленината и енергийната ефективност на сградите. От IGA са си поставили амбициозната цел той да се превърне в модел за развитието на бъдещи големи летищни градове в света. 

Емблемата на новото летище е контролна кула във формата на лале, което е символ на Турция. Тя вече му донесе награда от Световния архитектурен фестивал в Берлин през 2016 г. летище летище

Летище „Истанбул“ е номинирано и за летище на годината от британското списание International Airport Review, а победителите ще станат ясни в края на ноември.

Отвъд блясъка

Летището е новата база на националния авиопревозвач Turkish Airlines, 49% от който е притежание на турската държава. Ръководителите на компанията очакват оборотът й да достигне 24 млрд. долара през 2023 г. спрямо 11 млрд. долара преди пет години благодарение на флотилия от 450 самолета, които ще превозват 120 млн. пътници на година.

Разходите след преместването обаче също растат. Турски медии съобщават, че преместването на централата на Turkish Airlines на новото гигантско летище „Истанбул“ е повишило разходите й за наем с близо 500% през първото тримесечие на 2019 г. до 25 млрд. долара спрямо 4,2 млрд. долара година по-рано.

Миналия месец пък Bloomberg информира, че турската нискотарифна авиокомпания Pegasus, която използва летище „Сабиха Гьокчен“ в азиатската част на Истанбул, се е възползвала най-много от откриването на новото летище, тъй като пътниците са предпочели по-малката и затова по-удобна за придвижване аерогара. През първите пет месеца на годината пътническият трафик на летище „Сабиха Гьокчен“ е нараснал с 2% на годишна основа, а броят на международните пътници се е увеличил с 19%. В същото време трафикът на вече затвореното летище „Ататюрк“ и на летище „Истанбул“ е намалял с 4 на сто, докато международните пътници са се увеличили само с 0,3%.

Скоростното изграждане на летището, за да може откриването му да съвпадне с годишнината от основаването на Турската република, беше помрачено от инциденти, довели до смъртта на десетки  работници, и протести с искания за достойни условия на труд. Не липсват критики и по отношение на локацията му във влажна зона с популация от птици и променливи метеорологични условия, които според експерти в авиацията може да създадат проблеми за безопасността на въздушния трафик. Други забележки пък са свързани с дизайна на летището, като според критиците му то прилича на гигантски мол с акцент повече върху търговските площи вместо върху удобството на пътуващите.  летище летище

Има опасения и че огромните разходи по изграждането на летището ще усложнят още повече финансовото положение на Турция в момент на осезаемо забавяне на турската икономика. Лирата е загубила 15% от стойността си спрямо долара от началото на годината, а това повиши цените на вносните стоки и тласна инфлацията близо до 20%.

Моментът е труден и за самия Ердоган. Само седмица преди най-големият му проект да отвори врати, кандидатът на неговата Партия на справедливостта и развитието (ПСР) загуби битката за кметския пост в Истанбул. Поражението беше потвърдено още по-категорично при повторното гласуване в края на юни и нанесе тежък удар на президента, чиято политическа звезда изгря именно като кмет на Истанбул.

Още гигантски летищни проекти 

От Азия до Европа и САЩ летища в цял свят също имат амбициозни планове за растеж, обслужване на повече пътници, приемане на повече полети и увеличаване на удобството и ефективността на пътуването. По данни на компанията GlobalData общата стойност на строящите се летища в света достига 737,3 млрд. долара, като само Азиатско-тихоокеанският регион има дял от 241,4 млрд. долара. 

Летище „Ал-Мактум“ в Дубай извършва разширение на стойност 32,6 млрд. долара и завършването на двете фази на строителството ще може да приема над 200 млн. пътници на година. Миналата година британският парламент одобри изграждането на трета писта на летище „Хийтроу“ в Лондон на стойност 18,5 млрд. долара, като очакванията са строителството да завърши до 2026 г. Собствениците на летището твърдят, че новата писта ще увеличи капацитета му от 85,5 млн. пътници в момента на 130 млн. на година. Проектът трябва да създаде 60 хил. работни места и да донесе милиардни приходи до 2050 г.

В същото време международното летище в Лос Анджелис започна план за модернизация, определян като най-големия строителен проект в историята на града. Той е на стойност 14 млрд. долара и се предвижда да бъде осъществен до 2023 г. Две години по-късно трябва да бъде завършено и международното летище „Даксин“ в Пекин на стойност 13 млрд. долара. То ще разполага с осем писти и се очаква през него да минават 72 млн. пътници на година, както и 620 хил. самолета. Девета писта ще бъде предназначена за военни самолети.

Друго гигантско летище на стойност 13 млрд. долара ще се появи в Мексико Сити и се очаква след завършването си да приема 125 млн. пътници на година. 

Международната асоциация за въздушен транспорт (ИАТА) очаква нетната печалба на глобалната авиациоанна индустрия през 2019 г. да достигне 28 млрд. долара. 

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 12:05 | 14.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

1
rate up comment 17 rate down comment 5
zelka007
преди 4 години
що се пъне ермалък като дубайски принц , като нема петрол и газ ...+летище - $10,2млрд.+мостът осман гази - $7млрд.+мега болница - $1млрд.+супер дупер танк - дотук около $20млрд и не се види краят още+супер дупер самолетоносач + десанатен кораб - започнаха го за $500млн. вече _струва $1млрд. без оборудване и военна техника май ще иде към $3млрд с всичко+строят нови 24 бойни кораба от които 4 фрегати ... там е тишина , никой нищо не казва за цени :)))+канал през истанбул - $13млрд+за атомната централа аккую няма да пишем там кво чудо ще е :))) , само ще гледаме сеир ...+тунел под босфора - $35млрд.+мостът янак кале - $2млрд.+проектът GAP , многосекторен проект за регионално развитие - $32млрд - единственото смислено нещо според мен :)))+ядрената централа "синоп" - започнаха от $18млрд. в момента е на $42млрд. и японците от митсубиши им теглиха една на турците и се отказаха ... ядрени неволи по цел свят от едно и също естество ...как статистиката им докарва дефицит от 1,5-2% не знам , ама международните пазари им сринаха лирата , нещо нямат доверие на турския официален дефицит :))) ... затова ермалък натиска за нулеви лихви и печатницата да му е под ръка :))) ... и после международните кредитни агенции му били виновни ...
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още