IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Епопеята на едно летище: Берлин-Бранденбург започва да приема пътници

Мнозина определят проекта като „прокълнат“ заради множеството неуспехи в годините, а и пандемията не вещае светло бъдеще

10:49 | 31.10.20 г.
<p>
	<em>Снимка: Krisztian Bocsi/Bloomberg</em></p>

Снимка: Krisztian Bocsi/Bloomberg

Начинанието идва с груба оценка на разходите от 2,83 млрд. евро и сериозни амбиции. Съоръжението е рекламирано като „най-модерното“ в Европа. Множество технически проблеми обаче забавят напредъка, а първоначалната прогноза за разходите за изграждането му се оказва силно подценена.

Пълният набор от архитектурни, структурни и технически проблеми беше констатиран през 2011 г. в навечерието на планираното откриване през юни 2012 г., а церемонията беше отменена седмици преди да се състои. Датата на откриване беше изместена през 2014 г., а след това – през 2016 г. заради нова порция проблеми. Държавен одит в Бранденбург, завършен през 2016 г., стига до заключението, че използваемостта на летището е под 57%. В крайна сметка служителите решиха да спрат да предлагат дата за откриване и да задържат целия проект, докато не бъдат завършени всички строителни дейности.

Накрая разходите надвишиха 7 млрд. евро.

Готови за излитане

"Най-важното за нас е да отворим летището", казва шефът на летището Енгелберт Луетке Далдруп пред CNN. "След много тежки години на изграждане и тестване ние сме готови за излитане“, допълва той.

Терминал 1, който ще приеме първите си пътници на 1 ноември, има лъскава стъклена фасада с модерни мебели и полирани гишета за регистрация. Цялостното впечатление обаче е за функционалност под въпрос. Ламперията от орех се усеща като неуспешен опит за добавяне на топлина и се отнася по-скоро към 90-те години, когато плановете за летището се раждат. Все още няма зеленина, която да омекотява екстериора, сградата е тъмна и наподобява кутия.

Асансьорите и ескалаторите са тесни, което предполага, че не всички проблеми с дизайна са решени успешно.

Далдруп защитава летището срещу всякакви обвинения, че то вече е остаряло. „Имахме много време да внедрим най-новите технологии на това летище“, казва той. „Летището в толкова много аспекти, технически аспекти, претърпя много сериозно инфраструктурно преустройство“, посочва той.

„Ние сме може би най-сигурното летище в света, защото сме толкова строго тествани след катастрофата през 2012 г. Благодарение на Covid-19 ще мине известно време преди системите да бъдат предизвикани от някакъв значителен пътнически трафик“, казва още той.

Летище Бранденбург има капацитет за над 40 млн. пътници на Терминал 1, Терминал 5 и бъдещия Терминал 2, който ще отвори врати през пролетта на 2021 г. Заради пандемията обаче се очаква съоръжението да обработи около 11 хил. пътници в първия си ден на експлоатация на 1 ноември и само 24 хил. седмица по-късно.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 05:34 | 13.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

Финанси виж още