IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Amazon се сдърпа и с Disney

Онлайн търговецът задържа в САЩ поръчките на дискове с излезли наскоро ленти

16:30 | 11.08.14 г.
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор
Amazon се сдърпа и с Disney

Най-големият онлайн търговец на дребно в света Amazon вече подлага на натиск и гиганта в бизнеса с развлечения Disney. В събота и неделя клиентите в САЩ не са успели да си поръчат редица нови видео заглавия, като втория филм "Капитан Америка", "Maleficient" и последните ленти на "Мъпетите" – нито на DVD, нито на Blu-ray. В момента филмите на Disney може да бъдат предварително поръчани само за услугата на Amazon за видео стрийминг Instant Prime Video, предава DPA.

Този метод Amazon вече използва при видео филмите на Time Warner и книгите на издателя Hachette. Компанията планира да упражни натиск в преговорите за новите дистрибуторски сделки.

Докато преговорите с Time Warner бяха завършени в рамките на няколко седмици, тлеещият в продължение на месеци спор с американския издател Hachette постоянно се заплита.

Повече от 900 писатели са протестирали през уикенда с отворено писмо срещу методите за натиск на търговеца. Писателите, включително известни автори като Стивън Кинг или Джон Гришам, осъждат подхода на Amazon в спора за цените на електронните книги. „Нито читателите, нито писателите печелят от това, че книгите са вземани за заложници", пишат те. В същото време авторите подчертават, че не искат да вземат страна в действителния спор между Amazon и Hachette. 

Сред подписалите създаденото от автора на бестселъри Дъглас Престън протестно писмо са и други добре известни автори, като Дейвид Балдачи, Линкълкн Чайлд и Сюзън Колинс. Те призовават читателите да кажат мнението си на главния изпълнителен директор на Amazon Джеф Безос по електронната поща. Amazon противоречал на собственото си обещание да мисли преди всичко за клиентите, като пренася конфликта с Hachette на гърба на читателите, пише още в писмото.

Amazon отново подчерта настояването си за по-ниски цени за електронните книги, а също и да защити своите методи за водене на преговори. Издателят Hachette е проточвал преговорите в продължение на три месеца, като през това време неохотно е контрирал аргументите на Amazon, “когато ние взехме мерки за намаляване на продажбите на техните заглавия в нашия магазин".

Тази декларация в едно отворено писмо до читателите на "екипа за книги на Amazon" е първото публично признаване на подобен натиск. Печатните книги от Hachette са имали в САЩ отчасти доста дълъг срок за доставка. Amazon препоръчва на читателите си да купуват междувременно заглавия от други издатели.

Подобен спор за цените на електронните книги се разгаря междувременно и в Германия. Асоциацията на германските търговци с книги се оплаква пред Федералната картелна служба от практиките на онлайн търговеца на дребно. Amazon отхвърля твърдението за забавяне на доставките в хода на преговорите на печатни книги от издателска група Bonnier (Ullstein, Piper, Carlsen).

В отговора си Amazon пише още, че литературата трябва да поевтинее, тъй като е в конкуренция с много други медии. „Книгите се конкурират с мобилните игри, телевизията, филмите, Facebook, блоговете, новинарските сайтове и др".

Компанията потвърди предишните свои изчисления, според които с по-ниски цени на електронни книги, като например 9,99 долара за брой, ще бъдат пласирани много повече книги, отколкото при цена от 14,99 долара, така че писателите и издателите в края на краищата ще спечелят повече.

Междувременно изпълнителният директор на Hachette Майкъл Пич призова онлайн търговеца да отмени тези „своеобразни санкции“. „Amazon очевидно иска да натрупа значително по-висока печалба и пазарен дял за сметка на авторите, на стационарните книжарници и на нас“, заяви той в интервю за Wall Street Journal.

Amazon заложи рано на развитието на дигиталните книги и доминира на пазара в САЩ с цени до 9,99 долара за книга. Американските издателства обаче използваха старта на магазина за E-книги на Apple за таблетите iPad, за да наложат нов модел на базата на германското ценообразуване, при който те самите, а не търговецът, ще могат да определят цените. 

След намесата на американските власти тази процедура бе отменена и Amazon отново може да поръчва книгите от издателите на цени на едро. Hachette обаче се отбранява в хода на преговорите за нова сделка с исканите от Amazon по-ниски цени на 9,99 долара за книга.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 16:34 | 06.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

Финанси виж още