IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Войната на джаджите се мести на нов фронт - вашата китка

Ще успеят ли технологичните компании да ни убедят, че "умните" часовници имат смисъл?

13:25 | 12.12.13 г.
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор
<p>
	Модел позира със Sony Smartwatch по време на изложението IFA в Берлин. <em>Снимка: Ройтерс</em></p>

Модел позира със Sony Smartwatch по време на изложението IFA в Берлин. Снимка: Ройтерс

През изминалото десетилетие пазарът на потребителска електроника бе ожесточен. Войната целеше окупиране на всекидневната на потребителите, после битката се насочи към техните бюра и джобове. Сега силите са устремени директно към част от тялото ни – китката.

Вече мина година и половина откакто прохождащата компания Pebble представи концептуалния си “умен” часовник e-Paper. Впоследствие тя си осигури финансиране от 100 000 доара за изпълнение на проекта, но много други компании също съзряха потенциал в сегмента и на свой ред запретнаха ръкави. В момента всеки запален по електрониката човек чака с треперещи пръсти и отворен портфейл новите устройства. Как се стигна до тук?

Шумът около новите устройства разпали вдъхновението на компании от всякакъв ранг, които поискаха част от тортата. Появиха се десетки прототипи на най-различни производители – някои от тях бяха страхотни, други бяха съмнителни, но всички споделяха обща черта. А тя се изразява в желанието да се капитализира основния недостатък на смартфоните, които всеки носи в джоба си, а именно лесното достигане до информацията.

С уточнението, че няма претенции за изчерпателност, технологичото издание Techcrunch изрежда производителите, които са потвърдили намерението си да създадат умен часовник, или вече са пуснали такъв на пазара. Списъкът включва Pebble, Martian, Samsung, Sony, ZTE, Fitbit, Basis, Neptune, Metawatch и Qualcomm.

Междувременно се появи информация, че LG, Dell, Apple и Google също разработват устройства за китката, но при закрити врати. Това е интересно поради няколко факта: големите също се интересуват от новата тенденция, а малките се надяват с доста по-скромните си бюджети да създадат конкурентен продукт.

Все още никой не е измислил правилната формула

Ако "умните" часовници ще бъдат наистина толкова революционни, колкото повечето производители смятат, би трябвало съвсем скоро да се появи поне един, който да го докаже. Все още обаче не е ясно коя комбинация от цена, производителност и PR стратегия ще се окаже най-успешна.

Изпълнителният директор на Motorola Mobility, която наскоро бе придобита от Google, Денис Удсайд, потвърди, че екипът му работи по подобно устройство. Без да дава допълнителна информация, Удсайд коментира откровено за Techcrunch какви ще са евентуалните пречки, които проектът ще срещне.

“Със сигурност ще има нещо, което ще промени китките ни. Как то ще работи и какво ще представлява са въпроси, на които нашият екип тепърва ще се опита да отговори. Каквото и да е устройството, то ще е изцяло ново и ще трябва да превъзхожда познатите ни и утвърдени продукти. Не може да е нещо чупливо, нито да има нужда от зареждане всеки ден. Трябва да има функционалност, която би те отказала да харчиш пари за друг продукт”, коментира Удсайд.

След всичко това става ясно, че производителите предприемат крайно различни подходи към един и същ продукт. Умният часовник на Martian, например, изглежда точно като нещо, което баща ви би носил, макар че има твърде малък дисплей и възможност за гласови команди. От другата страна са устройства като Neptune Pine, който предствлява умалено копие на смартфон, което носиш на ръката си. Между тези две крайности са позиционирани всички останали предложения до момента.

Хората не изглеждат особено развълнувани

Най-важната съставка при лансирането на всеки продукт, е какво влияние ще има той сред публиката. До момента хората не изглеждат особено развълнувани около идеята за "умен" часовник, като аксесоар, копиращ функциите на смартфоните. За това свидетелства и продажбената статистика до момента. Изпълнителният директор на Pebble – Ерик Мишиковски, обяви през миналия месец, че компанията му е продала едва 190 000 бройки от своя часовник.

Samsung пък заяви, че е изпратила 800 000 бройки от своя Galaxy Gear на търговци. Точни данни за сделките към крайни клиенти обаче корейците не изнасят.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 22:48 | 11.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

Финанси виж още