Българската поп и рок музика вече трябва да се превърне в индустрия, заяви Петър Писарски, основател на група „Атлас“ и представител на Сдружение „Независими автори, музиканти и продуценти“, в ефира на Bloomberg TV Bulgaria.
Той обясни необходимостта от въвеждане на квота за българска поп и рок музика в ефира на търговските и обществените радиостанции. Целта на сдружението е да внесе петиция в Народното събрание за допълнение на Закона за радиото и телевизията (в частта му за радиото), за да достигат песните и албумите на българските изпълнители до своите слушатели и почитатели.
"С развитието на новите технологии и възможността почти всеки да запише и да получи качествен продукт вкъщи с домашните системи за звукозапис в България само за миналата година са издадени над 70 албума с поп и рок музика. Това са повече от 700 нови песни. Ако се има предвид, че поне още толкова има неиздадени, то стават двойно. Това е прекрасно, означава, че българските музиканти продължават да работят. Но къде отиват тези песни, защо не се чуват? Защо не стигат чрез ефира до своите слушатели, почитатели? Затова сме създали сдружение, с цел да предложим петиция в парламента за допълнение към Закона за радиото и телевизията да се въведе квота за българска музика в търговските и в обществените радиостанции.Така е в света, не сме си го измислили", коментира музикантът.
Той съобщи и резултатите от поръчаното от Комисията за взаимодействие с граждански организации проучване – от 28 страни членки на ЕС 18 държави чрез закон са гарантирали едно малко пространство за собствения си език и за собствената си музика в ефира.
Петър Писарски обяви, че стремежът на петицията е нашата държава да бъде между тези две трети държави, които се интересуват от езика си и от националността си.
"Процесът има две страни – моралът и националната идентичност са по-важната част от проблема. Нормално е в една държава да звучат песни на езика ѝ. Около 1500 нови песни са създадени през миналата година, не може между тях да няма нищо качествено. Другата страна на проблема има и финансови измерения – песните, излъчвани в националния ни ефир според нашия мониторинг са 8%. Тези песни генерират авторски и сродни права – продуцентски и изпълнителски", поясни музикантът.
Според него има неразбиране в обществото, че за чуждоземните заглавия се плащат по-малко пари за авторски права. Писарски е категоричен, че това не е така и отрече това твърдение.
“Станциите могат да излъчват каквото си искат без преференции относно произхода. Просто една огромна компания у нас, заела монополно положение от 15 години (за което се надяват музикантите тя да влезе най-сетне под прожектора на антимонополната комисия), има нужда да се излъчват само чужди и нейни песни, за да генерира милиони от авторски права”, настоява представителят на Сдружение „Независими автори, музиканти и продуценти“.
По думите му "огромните музикални компании имат безкрайно много лостове, за да налагат своята продукция, особено в малки и незащитени пазари като нашия”.
“В Македония от пет години има закон, който задължава радиостанциите, желаещи да бъдат лицензирани, да излъчват 50% македонска музика", разкри практиката в други страни Писарски.
На коментарите в музикалните среди, че ако такъв процент се наложи с квота у нас, слушателите ще се преориентират към попфолка, изпълнителят отговори, че те и сега могат да го правят.
“У нас има достатъчно красиви български песни, за да се запълни една ниша от 20%, като това означава да се излъчва една българска песен на час или на два часа три песни. В Гърция например такъв разговор би бил излишен”, посочи музикантът и допълни, че в ефира на съседката ни с часове не се излъчва нещо, което не е на гръцки език.
Музикантът е на мнение, че глобализацията в бранша е причина за драмата на българската музика от 15 години – един свръх лейбъл хваща около 80% от програмите.
Телевизионно предаване за българска музика, което да насочи хиляди почитатели към произведенията, няма, посочи Петър Писарски и отбеляза ролята на медиите, които при логичното развитие на попфолка като индустрия са игнорирали поп и рок музиката от вниманието си.
"Поп и рок музиката в България трябва да стане индустрия", подчерта той. "В България беше сгрешен моделът на популяризиране, известен от другите държави – нямаше богат музикант с вкус и опит, да вложи средства в талантите. Това позволи посредствени изпълнители да вложат пари в себе си и да станат по-популярни посредствени изпълнители. Нямаше един сериозен продуцент, който дори да изкопира модела на попфолка и да превърне поп и рок музиката в индустрия."
Още за проблемите в музикалния бизнес и различната посока, в която се насочва в личното си творчество създателят на "Атлас" – очаквайте във видео материала.


Тъжна вест! Почина един от най-големите архитекти в историята
Какво време ни очаква в неделя?
Внимание! Чакат ни мощни магнитни бури в следващите дни
Желязков посети Монетния двор, за да види лично как се секат българските евромонети (СНИМКИ)
"Toха" взе приз за цялостно представяне на кулинарния фес за Никулден във Варна (СНИМКИ)
Жизнено важната търговия на Русия с петрол в Индия е в упадък, но не и изчезнала
Глобата от 140 милиона долара на Мъск показва, че ЕС губи самообладание
ChatGPT спечели правото си да се саморегулира. Това може да се развие зле
Германия ускорява мерките срещу дронове - зачестяват инцидентите на летищата
Биткойн опциите показват, че трейдърите се подготвят за крипто зима
Най-бързата кола на XX век беше продадена за над 25 милиона долара
Какви са основните проблеми на 1.2 TSI на Volkswagen
Топ 10 на най-устойчивите на ръжда коли на старо
Кога са изобретени електрическите прозорци
Новото AUDI E7X изобщо не прилича на... Audi
Божидар Божанов: По всичко изглежда, че провокаторите са действали с МВР
Разходите за заплати нарастват с около един милиард евро
Румен Петков: Омразата тръгва от парламента
Желязков: Българските евромонети ще са законно платежно средство от 1 януари
„Арда“ надви „Локомотив“ на „Лаута”
преди 7 години Опитал се е да изкопира чужди политики, ама не ги е разбрал. Но основната идея - протекционизма - само ще доведе до спад на интереса към съответните медии. Вместо това не е зле тия "музиканти" да почнат да правят МУЗИКА и да са КОНКУРЕНТНИ - ето румънците успяха в поп-а вече! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 7 години За да стане музиката индустрия, тя трябва да се продава далеч извън пределите на България, минимум в цяла Европа. Ако някой смята, че с 5-10 хил. продадени копия от албум (колкото са горе-долу продажбите в България) се прави индустрия, най-вероятно не може да смята. Само че, в България се стимулира правенето само и единствено на българска поп-естрада от 70-те години на миналия век и то изпята на български...ами сетете се кога това ще се продава навън. Да не мислите, че е случайност фактът, че у нас няма нито един от големите лейбъли? Просто тук не се прави продукт, който би се продал навън. Политиката на радиата е друга тема, но на мен и това, което се върти в момента от родни изпълнители ми е в повече. С чалга и кавъри на сигнал не става....2018 г. сме все пак. отговор Сигнализирай за неуместен коментар