IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Илия Левков: В училищата вече има специалност за електрическа мобилност

Как образователната система се адаптира към промените, коментира председателят на ръководството на ИКЕМ

17:51 | 13.10.23 г.

Вече има специалност „Сектор за модел на електрическа мобилност“, която е част от учебната програма на много професионални гимназии из цялата страната. Обратната връзка показва, че интересът към специалността е голям, а това може да се превърне в стъпка, която да посрещне вълната на електромобилност в България. Този коментар в рубриката „Автомобилите в развитие“ на предаването „В развитие“ на Bloomberg TV Bulgaria направи Илия Левков, председател на управителния съвет на Индустриален клъстер „Електромобили“ (ИКЕМ).

Той уточни, че ИКЕМ работи съвместно с Министерството на образованието, като целта е да подобрят качеството на знания на младите хора в сферата на мобилността. Левков обясни, че това е станало възможно след като екип от преподаватели на Висшето транспортно училище „Тодор Каблешков" прави първата бакалавърска, а след това и магистърска степен „Електромобили“. След това учебната програма е преработена за ученици, както и лабораториите, в които те да се обучават.

Левков съобщи, че според доклад на Европейската инвестиционна банка, България е изпреварила с две години съседите си Гърция и Румъния, които тепърва започват да обмислят идеите за информираност на младите, чрез актуализиране на учебните програми.

„Един от основните проблеми за мобилността в България е липсата на финансови стимули. Организацията от години дава насоки за изграждане на модел за временни финансови стимули на българското правителство, на за момента в страната ни няма субсидия за физически лица или частния бизнес", напомни Левков. „Съществува финансова подкрепа, която минава чрез фонд, но преминаването през този процес е силно чиновнически“, коментира той.

Председателят на ръководството на ИКЕМ предлага бъдещата субсидия да се дава като първоначална вноска за покупка на елетромобил. „След това ползвателят ще заплаща регулярни месечни вноски. Това ще облекчи по-големите разходи, а в допълнение ще се появят лизинговите компании, които ще премахнат останалите пречки“, е мнението на експерта.

Той отчете, че общо регистрираните електрически автомобили в България към октомври са над 12 хиляди, като един на всеки 50 новорегистрирани автомобила е електрически. „Статистиката показва, че електрическите автомобили всяка година нарастват от 100% до 170%“, посочи Левков.

По думите му българският бизнес продължава да инвестира в изграждането на зарядна инфраструктура и към момента зарядните станции в България надхвърлят 1200 броя. „Главният проблем е липса на системен подход от администрациите, които да облекчат режима на поставяне или процесът по избор на място за поставяне на зарядни станции“, не спести критиката си експертът.

Ще се променят ли регулациите и административните услуги за електромобилите? Засилва ли се интересът към тях? Кога ще има държавна субсидия при покупка на електромобил? Повече за връзката между образованието и електромобилността може да разберете, ако гледате видео материала на Bloomberg TV Bulgaria.

Всички гости на предаването „В развитие“ може да видите тук.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 17:51 | 13.10.23 г.
Специални проекти виж още
Още от Bloomberg TV виж още

Коментари

Финанси виж още