Тодор Велчев: Новостите в астрофизиката дават тласък на технологиите

Какви са най-новите научни разбирания за Вселената, коментира ръководителят на Катедра "Астрономия" на Физическия факултет в СУ „Св. Климент Охридски“

15:48 | 12.01.24 г.

Грандиозните пробиви в науката надали пряко ще означават нещо конкретно за обществото, защото малцина следят новостите в науката и развитието в нея. Но науката има този потенциал, че създава много по-широка представа за света, много по-задълбочена, която косвено подпомага развитието на човешките общества и на човешката култура. Този коментар в предаването "Бизнес старт" на Bloomberg TV Bulgaria направи доц. Тодор Велчев, ръководител Катедра "Астрономия" на Физическия факултет в СУ „Св. Климент Охридски“.

„Така е станало и преди сто години, когато са били революциите по отношение на Теорията на относителността и на квантовата физика. Това е събудило много умове, далеч не само на хората, занимаващи се с физика, а косвено дава тласък за развитие на технологиите. Защото между науката и технологиите има една много интимна връзка“, посочи ученият.

Доц. Велчев съобщи, че учени са открили огромна пръстеновидна структура в космическото пространство и тя е толкова голяма, че поставя под въпрос сегашното разбиране за Вселената. Структурата е съставена от галактики и галактически купове и е втората с такъв огромен размер. Идентифицирана е от британската докторантка Алексия Лопес. Според нея структурата е трудна за обяснение при сегашните ни разбирания за Вселената. Откритията изглежда оспорват ключовия космологичен принцип, който гласи, че в голям мащаб Вселената трябва да изглежда приблизително еднаква навсякъде. Това откритие тепърва предстои да бъде проверено и коментирано.

На въпроса има ли граници Вселената доц. Велчев обясни: "Понятието граници означава, че има пространство, в което да очертаем тези граници, тоест все едно, че имаме външно и вътрешно за Вселената пространство. Но концептуалната рамка на съвременната теория на космологията е принципно различна. Тя е в рамките на Теорията на относителността и там говорим за континуум пространство – време и материя и това е едно цяло. Тоест, не можем да кажем, че Вселената се разширява или се разширява във времето и пространството. Говорим, че заедно с Вселената възниква самото време и пространство – Вселената има обем, но няма граници“.

Астрофизикът даде популярен пример с представата за надуващ се балон. „Когато надувате балон, ако си представите, че сте двумерно същество, което живее на повърхността на балона и познавате само две измерения, къде за това същество ще е границата? За него всички други точки от балона ще се отдалечават от него с надуването на балона и площта на балона ще нараства, но няма граници", поясни доц. Велчев.

Той напомни, че до преди 20 години се смяташе, а и наблюдателните данни показваха, че Вселената ще се разширява до някакъв определен момент, когато разширението ще бъде сменено със свиване и тя ще продължи да се свива обратно към това, което е било нейното начало, т.нар. сингулярност – състояние на безкрайно голяма плътност и безкрайно малко пространство.

По думите на учения наблюденията от края на XX век с най-големите наземни телескопи на далечни свръхнови в далечни галактики доведоха до ревизия. „Понастоящем се смята, че Вселената се разширява ускорително и ще продължи да се разширява така“, потвърди той.

Тодор Велчев добави, че на практика във всички области на астрофизиката има много голямо развитие. "Нашата наука се радва на много голям напредък и това се дължи на няколко фактора. От една страна, стоят възможностите да се изстрелват телескопи на спътници на Земята или на сонди в междупланетното пространство. Имаме и големи, мощни компютърни технологии, които дават възможност да се правят тежки пресмятания – непосилни буквално до преди 20-30 години, и, разбира се, на свободното движение на учени – това е една от добрите страни на глобализацията и на обмена на научни идеи", е мнението на астрофизика.

Как новите технологии помагат на учените да изучават Космоса? Къде напредва теорията? Ще успее ли космологията да моделира т.нар. тъмна енергия и да обедини двете фундаментални физични теории – Теорията на относителността и квантовата физика? Може ли една обобщена теория на квантовата гравитация да обясни най-ранните моменти от съществуването на Вселената и да стане най-революционното постижение в науката?

Вижте целия коментар във видео материала на Bloomberg TV Bulgaria.

Всички гости на предаването "Бизнес старт" може да гледате тук.

Последна актуализация: 15:48 | 12.01.24 г.
Още от Bloomberg TV виж още