IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Start.bg Posoka Boec Megavselena.bg Chernomore

Експерт: До две-три години бизнес авиацията ще преживее бум

Случаите със заглушаване на GPS сигналите на самолети не са прецедент, казва Тодор Иванджиков

22:04 | 03.09.25 г.

До две-три години бизнес авиацията ще преживее бум. Такова мнение изрази Тодор Иванджиков, председател на Асоциацията на българската авиационна индустрия, в предаването „В Развитие“ по Bloomberg TV Bulgaria.

„В много държави се работи върху самолети с двигатели на водород, електричество, амоняк, които са 12-14-местни и са особено удачни за Балканите“, посочи той.

Според него всеки град у нас, който ще остане, а няма да се стопи, трябва да разполага с летище и индустриална зона. Той призова държавата да възстанови всички летища, защото много скоро ще са необходими.

"Пуснем ли въздушни таксита и малки самолети, където себестойността на летателен час ще бъде много по-ниска, хора с добри заплати ще могат да ги използват, за да отидат до Лемнос за кайтсърф или до Солун", коментира Иванджиков. 

Той счита, че големите градове в страната трябва да помислят за възможностите, които предоставят тези превозни средства, и да осигурят необходимата инфраструктура за тях.

Експертът коментира и случая със заглушаването на GPS сигнала на самолета на председателя на Европейската комисия Урсула фон дер Лайен в България, като заяви, че той не е прецедент. Откакто започна войната в Украйна през 2022 г, по Южното Черноморие, в страни като Румъния и България, се случва редовно заглушаване на GPS сигнала. Същото се отнася за областта около Израел, Йордания, Кашмир, отбеляза той.

Това е стандартна процедура при военни действия, особено поради новия начин на водене на войни с дронове. Целта е предпазване от тях, отбеляза още той.

Иванджиков изтъкна, че относно случая със самолета на Фон дер Лайен все още не е известно дали става дума за заглушаване, колко време е продължило то и дали не е било само показване на грешни координати. Той обясни, че GPS системите са се наложили от 1 януари 2020 г., като позвояват чрез 24-те сателита над Земята по-прецизно водене на самолетите.

„Но тази система не е основна. В наредбата, която задължава самолетите да бъдат оборудвани с тази ADS-B Out система, има изключения за много машини като старите модели Airbus и Boeing и бизнес самолетите. Те летят без GPS и не е необходимо да монтират системата поради нецелесъобразност от финансова гледна точка“, отбеляза гостът.

GPS заглушававето е технически проблем, при който пилотът следва определена процедура - изключва GPS-а, за да не пречи на другите системи, и преминава към стандартите инерционни системи, с които самолетът се следи и може да кацне, обясни той.

Иванджиков коментира и увеличаването на случаите в Европа, включително на летище София през февруари, при които дронове смущаваха работата на летищата. „Те започват да въвеждат антидрон системи, като е нужно да се прецизира много добре каква да бъде тя, въвеждат се регулации и изисквания към системата“, отбеляза той. Сигурността трябва да бъде на такова ниво, че да позволи да се развива този вид авиация, счита Иванджиков.

"Регулациите трябва да са в посока да направим безопасно летенето на самолетите и дроновете да бъдат безопасно използвани, тъй като те се налагат все повече в медицината, логистиката, превозите на товари, земеделието."

Целия разговор гледайте във видеото на сайта на Bloomberg TV Bulgaria

Всички гости на предаването "В развитие" може да намерите тук

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 22:06 | 03.09.25 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини
Още от Bloomberg TV виж още

Коментари

Финанси виж още