IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

В. Златев: Високата цена на горивата в България е мит

Тенденцията на пазара в момента е към поскъпване на горивата, което се дължи на по-високата цена на петрола на световните пазари, посочи председателят на БПГА

15:30 | 09.03.17 г. 36
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор
<p>
	Снимка: <em>Investor.bg</em></p>

Снимка: Investor.bg

Цената на горивата в България обективно не е висока и данните на Европейската комисия доказват това, коментира председателят на Българската петролна и газова асоциация (БПГА) и генерален директор на "Лукойл България" Валентин Златев пред журналисти.

Той посочи, че ежедневно ЕК публикува информация за движението на цените на горивата в общността. "Ние имаме едни от най-евтините горива в Европа", каза той и допълни, че в началото на седмицата данните са показали, че само в Полша е имало по-ниска цена на бензина.

В момента тенденцията на пазара е за поскъпване на горивата, но то е породено от по-високата цена на петрола на световните пазари.

Липсата на контрол на пазара на горива беше един от основните проблеми, идентифицирани от участниците на първата годишна конференция на БПГА. Златев поясни след края на дебатите, че официалните данни на Министерството на финансите показват, че над 30% от търгуваните горива в страната са в сивия сектор.

"При наличието на такъв голям дял на сивия сектор, който е най-високият в Европа, това означава, че липсва контрол", каза той и призова за по-засилени проверки, но за всички участници на пазара.

Комисията за защита на конкуренцията е забранила официалното публикуване и дискутиране на детайлите на цените на горивата, каза още Златев. Така той отговори на въпрос за възможните начини цената на горивата да бъде по-ниска на определени бензиностанции.

Председателят на БПГА посочи само, че около половината от цената на бензина и дизела са данъци и акцизи, 34% са стойността на петрола, доставката и преработката му,7% са логистиката и останалата част се пада на издръжката на компаниите - за заплати, наеми, инвестиции, разходи и печалба.

"Не чувам анализ как се формират цените на евтините горива", допълни още Златев. За него политиката с ниските цени на Веселин Марешки се основава на "политически чадър, който някой е започнал, а в момента никой не иска да прекрати".

Структурата на цената на горивата подсказва също и че няма картел на пазара, каквито съмнения в момента КЗК проверява. "Купуваме петрола на еднаква цена и го преработваме на еднакви машини", обясни още Златев и посочи, че данъците са едни и същи и не може да се очаква голям диапазон в цената.

"Има паралелизъм в цените в цяла Европа и това не го отричаме, но това не е картел", допълни още той.

Във видеото можете да чуете коментар на изпълнителния директор на БПГА Андрей Делчев за цената на горивата. 

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 11:36 | 14.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

6
rate up comment 29 rate down comment 1
khao
преди 7 години
не се съмнявай .... като нищо купува руския нефт на над пазарни цени :):) ... по същата схема им купувахме и газа въпреки уверенията на Р.Овч че сме направили уникално изгодната сделка
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
5
rate up comment 6 rate down comment 27
sdar
преди 7 години
Цените на горивата у нас не са високи. Народа масово си позволява да кара трошки горящи по 10л/100км, така че явно не са високи цените.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
4
rate up comment 30 rate down comment 3
Joel
преди 7 години
Лъжльото да не се крие зад акцизите. В Европа са много по-високи. При равни цени на горивата прибира разликата в акциза и не плаща данъци щото бил на загуба.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
3
rate up comment 40 rate down comment 2
Борса
преди 7 години
Цената на петрола падна над 2 ПЪТИ откакто цените на дребно достигнаха сегашните си нива. Оттогава те почти не са мръднали надолу. Цената на нашите горива без данъци и акцизи е почти същата като в Германия. Силно се съмнявам работниците в ЛукОйл да получават германски заплати, нито руският нефт да е на цената на БРЕНТ. В същото време ЛукОйл работи на хронична загуба откакто е приватизиран!!! За качеството на нашите горивата няма да говорим.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
2
rate up comment 30 rate down comment 2
melon
преди 7 години
Да бе, мит... Факт!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
1
rate up comment 30 rate down comment 2
bigmamascandal
преди 7 години
Че то и в Англия е малко по-ниска. А заплатите са... да не говорим...
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още