Множеството наказателни процедури в сферата на околната среда и водите са причината за забавянето на разширението на ПАВЕЦ "Чаира" (проекта "Яденица"), макар че за модернизацията на съоръжението са отпуснати европейски средства, коментира по време на парламентарният контрол финансовият министър Асен Василев. Той очаква проектът обаче да бъде стартиран по-късно през тази година.
Разширението на ПАВЕЦ "Чаира" чрез изграждането на яз. Яденица беше одобрено още през 2012 г. Идеята предвижда разширението на обема на долния изравнител на ПАВЕЦ "Чаира" и реверсивен напорен тунел за връзка с яз. Чаира. Той е със статут на проект от общ интерес за Европейската комисия.
Проектът обаче не може да получи финансиране по Плана за възстановяване, защото не отговаря на изискането да не предизвиква сериозни нарушения на околната среда.
Прави се анализ и част от каскадите в страната да бъдат модернизирани в ПАВЕЦ, допълни още финансовият министър.
Василев обясни, че в Плана за възстановяване не е предвидено затваряне на енергийни мощности, с изключение на тези, които не отговарят на европейските екологични стандарти. Поет е ангажимент за намаляване на въглеродния отпечатък с 40% на енергийния комплекс "Марица Изток". Това ще стане с планове за намаляване на въглищното съдържание - например чрез смесването на въглищата с отпадъци, както и с използването на други горивни източници, за което са ангажирани и двата чужди инвеститора в Маришкия басейн - AES и "КонтурГлобал", допълни още Асен Василев.
Според него по този начин България ще може да използва централите в региона за покриването на сезонното пиково потребление, тоест те ще бъдат натоварвани основно през зимата, когато товарът в системата е с 2000-2500 мегавата по-висок в пиковите моменти.
По Плана за възстановяване ще се подготвят условия за изграждане на завод за батерии, а по Фонда за справедлив преход ще бъдат преквалифицирани служителите от Маришкия басейн, за да работят в него. Това е свързано с плана за изграждането на 6000 мегаватчаса батерийни мощности, които ще бъдат предложени за финансиране по фонда за възстановяване на европейската икономика от пандемията от коронавируса.
По време на контрола Василев обясни, че тези батерии ще бъдат местен ресурс и ще могат да бъдат ползвани 10-15 години, в зависимост от вида им. Например литиево-йонните мощности ще бъдат с цикъл от 7500 зареждания, а цинковите - 9000.
Плановете за батерийни мощности получават доста критики от различни посоки. Преди ден по време на дискусия бизнесменът Пламен Бобоков, който е един от собствениците на "Монбат", нарече плановете "абсурдни" и припомни, че за част от батериите все още няма метод за рециклиране, тоест тези батерии ще бъдат допълнителна тежест за околната среда.


Фратрия завърши годината с победа
Връчиха наградите „Доброволец на годината“ във Варна
19-годишен шофьор кара с 300 км/ч в София (ВИДЕО)
Призът „Спортист на Варна“ ще бъде връчен на 16 декември
EV стигат точка на необратимост през 2026, Европа и Китай ще се интегрират
САЩ: Европа рискува да бъде заличена, ако не се промени
Българската икономика нараства стабилно през третото тримесечие на 2025 г.
Природните бедствия са довели до силен ръст на имуществените застраховки у нас
ЕС търси Меркосур, за да се конкурира със САЩ и Китай, но предлага малко
Как влияят на мощността диаметърът на цилиндрите и ходът на буталата
Бизнесмен организира погребение за късметлийската си кола
Уникална Toyota Mega Cruiser от 1996 година отива на търг
Tesla намали цената на Model 3 в Европа
Рембранд, Вермеер или Ван Гог – изберете сами
Детайлите на разследването за корупция в Украйна, водено от полицията, са като от драма на HBO
Ретроградният Меркурий приключи, 5 зодии си връщат късмета
В Китай: Брижит Макрон посети гигантска панда, родена във Франция
Трима са загинали при катастрофа край търговищкото село Дралфа