Премахването на долна граница за застраховка Гражданска отговорност (ГО) на моторните превозни средства да се отложи за 1 януари 2007 г. предлага Асоциацията за защита на застраховани и пострадали при пътно-транспортни произшествия (АЗПТ) в писмо до Комисията за финансов надзор и Асоциацията на българските застрахователи. „Правим предложението, защото сме за действието на пазарните принципи в застраховането, подкрепяме свободната стопанска инициатива и конкуренцията във всички области на бизнеса,“ се казва в писмото на АЗПТ.
Според асоциацията отпадане на долните прагове за застраховка ГО би довело до сериозни сътресения на застрахователния пазар, включително и от риска за фалит на някои застрахователни компании. Премахването на долните граници на застраховка ГО е довело до фалита на 12 застрахователни компании в Полша. Опитът в тази новоприета европейска държава недвусмислено показва какво би могло да се случи и в България.
В писмото се казва, че отпадането на долните прагове за застраховката Гражданска отговорност би довело до дъмпинг и опасно сваляне на размера на премиите по тази застраховка. Свалянето на цените е в пълно противоречие с повишаването на лимита на обезщетенията, които ще дължат застрахователните компании. За 2006 г. лимитът за отговорност за обезщетение за неимуществени вреди ще бъде 700 000 лева, а през 2007 г. – 1 000 000 лв.
Налице е изключително голяма щетимост по застраховка ГО. За някои компании, в зависимост от порфейла им, изплащането на обезщетения по ГО е на първо място от всички изплатени обезщетения. Само за трето тримесечие на 2005 г. от общо 224 милиона лева изплатени обезщетения от всички застрахователни компании, по всички видове застраховки (общо застраховане), 123 милиона лева са изплатени по застраховка „Каско” и 54 милиона лева по застраховка ГО, 21 милиона лева по застраховка „Зелена карта”.
„Идеята за индивидуален подход за определяне на риска на всеки водач е добра и нашата Асоциация я подкрепя по принцип. Но ние смятаме, че това може да се получи само при едно пълно, синхронно, навременно взаимодействие между информационните масиви на КАТ и застрахователите. За да се знае във всеки един момент даденият водач с какъв стаж е, какви нарушения има, кога е бил санкциониран, в кой град управлява преимуществено своя автомобил и т.н.,“ се казва още в мотивите.
От АЗПТ казват още, че вече се наблюдава промяна в размера на обезщетенията за неимуществени вреди, които присъждат съдилищата в България. Съществува трайна тенденция за увеличаване размера на присъдените обезщетения и доближаването им до лимитите на отговорност. Съгласно новите разпоредби на Кодекса за застраховане застрахователите вече ще дължат и обезщетения за пропуснати ползи. Това е нещо ново и още повече ще увеличи плащанията на застрахователните компании.


Въпреки митата: 93% е ръстът на китайските електромобили в ЕС
Да спасим Станислав баща, съпруг, син и приятел!
29 пияни или дрогирани водачи спипа КАТ за ден
Варненският окръжен съд прие последните за 2025 г. стажант-юристи
Протестиращите в подкрепа на Коцев с приз от Българския хелзинкски комитет
Уесли Кларк: Русия просто трябва да спре да се бие
Уесли Кларк: Случаят с танкера засилва натиска над Мадуро
Уесли Кларк смята, че дните на Мадуро са преброени
До 2026 година космическите отпадъци ще унищожат напредъка за парниковите газове
Тръмп ги помилва за "6 януари". Сега те искат милиони долари
Войната срещу автомобила: 20 непознати факта
Volkswagen Group се отърва от легендарно дизайнерско студио
Пет култови кросоувъра от началото на века, които си заслужават
Самолет кацна върху автомобил на магистрала
Европа се опита да спре китайците, но в крайна сметка им помогна
Роузи Хънтингтън-Уайтли става моден директор на луксозен бранд
Защо иракските кюрди се нуждаят от противовъздушна отбрана
Крис Прат и Катрин Шварценегер се запознали в църква
Тайната на 41-годишния брак на Сигорни Уийвър с мъжа, за когото се омъжва след 3-месечна бурна връзка