IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Стачките в Холивуд подготвят сценария и за други индустрии

Битката е за споделянето на „плячката“ в ерата на изкуствения интелект

11:09 | 21.07.23 г. 4
Автор - снимка
Създател
Снимка: Bloomberg
Снимка: Bloomberg

Жалко за синдиката Teamsters, пише Financial Times в редакционен коментар. След само две седмици американският профсъюз, представляващ 340 хил. служители на куриерската компания UPS, ще гласува за стачка, която може да блокира една четвърт от пратките в страната. Заглавията в новините обаче бяха посветени на два други синдиката, представляващи професии с доста по-малък капацитет да разстроят икономиката на САЩ. Наскоро холивудските актьори се присъединиха към стачката на своите сценаристи, в първото двойно отраслово действие на Холивуд от времето на филма „Бен-Хур“ (1959 г. – бел. прев.) Сред протестиращите бяха звезди като актьорите Джордж Клуни, Мат Деймън, Марк Ръфало, Сюзън Сарандън и други.

Институтът Milken изчислява, че икономическото въздействие на стачките в Холивуд може да достигне 4 млрд. долара. Но те заслужават специално внимание, защото са сред първите трудови спорове, които включват въздействието на изкуствения интелект (AI) – както и това как да се раздели „плячката“ в ерата на дигиталните технологии. Тъй като нематериалните активи все повече движат корпоративните печалби, създателите на интелектуална собственост очакват по-голям дял. Тези преговори ще оформят битките между капитала и труда в други индустрии, прекроени от технологиите.

Студиата и техните доставчици са в противоречие по много въпроси. Най-големите обаче са как да се споделят приходите от стрийминг и как AI моделите могат да възпроизвеждат работата на актьорите и сценаристите. Инвестициите, необходими за стартиране на мрежи за стрийминг, точно както Covid-19 и променящите се навици подкопаха приходите на кината и кабелните телевизии, удариха печалбите на студиата. Корпоративните директори питат, основателно, защо синдикатите изискват толкова сценаристи за сезон от 8 епизода на Stranger Things, колкото за 24 епизода на Seinfeld.

В същото време моделите с изкуствен интелект повишиха перспективата сценариите, или поне техните първи чернови, да бъдат генерирани без човешко участие. И звездите, и статистите се притесняват, че цифровите им версии ще се използват без консултация с тях или заплащане.

Кризата в Холивуд ще предложи краткосрочни възможности за международни конкуренти, от Pinewood (Великобритания) до Bollywood (Индия – бел. прев.). Американските актьори и сценаристи може скоро да бъдат също толкова заплашени от следващите Call My Agent! (от Франция) или Squid Game (от Южна Корея), колкото и металурзите от Средния запад от чуждестранната конкуренция. Но други глобални развлекателни центрове скоро ще трябва да се изправят пред същите въпроси като Холивуд.

Първият е за приходите от стрийминг. Актьорите изискват 2 процента от приходите, генерирани от Netflix и Disney+, които да се одитират от независим орган. Индустрията се съпротивлява на споделянето на данни за своите хитове (и провали). Но несъмнено ще трябва да споделя повече хонорари (като процент от приходите) с актьорите и сценаристите, които понесоха основния удар от преминаването към стрийминг.

Второ, актьорите искат гаранция, че техните цифрови копия се използват само срещу компенсация и съгласие. Принципът на плащане за цифрови двойници изглежда справедлив. Ще бъде по-трудно да се изчисли как да се компенсират писателите за AI сценарии, „вдъхновени“ от предишни техни произведения – напомняне, че някои от тези проблеми ще изискват регулация за разрешаването им.

Хора и от двете страни побързаха да посочат богатството на малцина по върховете на индустрията на другата страна. Актьорите, които изкарват милиони долари на филм, не са най-симпатичните представители на изнемогващите работници. Неотдавнашният коментар на главния изпълнителен директор на Disney Боб Игър, че исканията на актьорите са „нереалистични“, обаче вбеси стачкуващите, тъй като той току-що бе подписал договор, увеличаващ петкратно годишния му бонус.

Медийният магнат Бари Дилър предложи, като един от начините за възстановяване на спадналото доверие, топ актьорите и топ директорите да поемат 25% намаление на заплатите си. Това изглежда малко вероятен сюжетен обрат дори за Холивуд. Но индустрията е толкова значима и проблемите са толкова отекващи, че това как най-накрая биват решени със сигурност ще привлече голяма публика.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 11:16 | 21.07.23 г.
Специални проекти виж още
Още от Икономика и макроданни виж още

Коментари

4
rate up comment 1 rate down comment 16
zelka007
преди 9 месеца
До: mr. Yoda ... недъгав ... в Хабаровск как дела ?! любит xуйлo ?!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
3
rate up comment 8 rate down comment 0
RoyBatty
преди 9 месеца
Тази стачка не е първата! Определено има проблем! И къдърните може и да се пренасочат и да останат тези , които работят по спъсък с отметки. От сорта на правилата за оценка на Оскарите :) .. Дали това ще вдигне качеството на продукцията?
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
2
rate up comment 3 rate down comment 4
mr. Yoda
преди 9 месеца
Стачка до дупка!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
1
rate up comment 5 rate down comment 0
мрънмрън
преди 9 месеца
Тия дето ги бива, пак ще имат работа, да му мислят останалите. Вероятно ще има повече работа за редактори, отколкото за сценаристи. Повечето хора, нямат нагласата, че трябва да се развиват и не могат да стоят на едни и същи умения цял живот, а животът на хората, е сравнително дълъг. Ако допреди 100 години не са ти трябвали 1000 ел техника, то вече ти трябват и в същия момент, хората продължават да учат за "счетоводители", които ще са една от първите умиращи професии в следващия век.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още