Най-голямата корабна компания в света Maersk предупреди в четвъртък, че свръхкапацитетът ѝ в контейнерните превози ще нанесе удар на печалбата ѝ повече от очакванията тази година и че не предвижда голяма подкрепа от ръста на цените на товарите заради нарушенията на корабоплаването в Червено море, предава Ройтерс.
Предупреждението, което е накарало датския корабен гигант да замрази и програмата си за обратно изкупуване на акции, е в рязък контраст с неотдавнашния оптимизъм на инвеститорите за сектора.
Корабните компании са сред най-добре представящите се на борсите в Европа тази година, след като пренасочването на кораби след нападенията на хутите в Червено море – голям търговски маршрут, повишиха цените на товарите.
Maersk очаква ръстът на морската търговия да достигне между 2,5% и 4,5% за цялата година.
Датският гигант, подобно на други корабни компании, отклонява кораби към по-дълги маршрути около Африка и някои анализатори очакваха по-дългото време за пътуване и по-високите цени на товарите да надвишат големия ръст на новите контейнеровози, които навлизат на пазара.
Но главният изпълнителен директор на Maersk Винсент Клерк заяви пред репортери, че кризата в Червено море не може да се сравни с мащаба на нарушенията по време на пандемията, когато цените на товарите и печалбите на корабните компании бяха подкрепени от многобройни сътресения, включително блокади, променящо се поведение на потребителите и задръстване на пристанищата.
„В този случай става въпрос само за по-дълго време за пътуване. Щом започнем отново да плаваме през Суецкия канал, цените веднага ще намалеят“, допълни той.
Maersk, която е смятана за барометър за световната търговия, съобщи, че една трета от обемите ѝ от контейнери са били засегнати от нарушеното корабоплаване в Червено море.
Твърде много кораби
Подкрепата от пандемията за печалбите на корабните компании доведе до вълна от нови поръчки на кораби. Плавателните съдове, доставени в края на миналата година, бяха използвани за запълване на празнините заради по-дългото плаване около Африка, но свръхкапацитетът ще се материализира напълно едва през 2024 г. и ще бъде усетен през 2025 г., а вероятно и през 2026 г., каза Клерк.
„Ще видим, че има твърде много кораби в света спрямо броя на контейнерите, които трябва да бъдат превозени. Дори ако след една година продължаваме да плаваме южно от Африка, прекомерният капацитет и натиск върху цените ще се запазят“, отбеляза той.
Миналия месец Maersk се опита да възобнови плаването през Червено море. Клерк заяви, че посланието от военноморския флот на САЩ е било, че за момента не може да се гарантира безопасно преминаване през района.
„Не можем да се опитаме да плаваме отново, само защото нищо не се е случило там за една седмица. Трябва да сме сигурни, че в деня, в който се завърнем в Червено море, причината е, че вярваме, че можем да го направим за постоянно“, коментира Клерк.
Книжата на Maersk поевтиняват с 15%, а тези на конкурента ѝ Hapag-Lloyd са надолу с около 9 на сто.
Датската компания съобщи, че очаква основната ѝ печалба преди лихви, данъци, обезценяване и амортизация (EBITDA) да достигне между 1 млрд. и 6 млрд. долара тази година спрямо 9,6 млрд. долара миналата година.
Анализатори, участвали в допитване на LSEG даваха средна прогноза за EBITDA от 6,6 млрд. долара тази година.


Тъжна вест! Почина един от най-големите архитекти в историята
Какво време ни очаква в неделя?
Внимание! Чакат ни мощни магнитни бури в следващите дни
Желязков посети Монетния двор, за да види лично как се секат българските евромонети (СНИМКИ)
"Toха" взе приз за цялостно представяне на кулинарния фес за Никулден във Варна (СНИМКИ)
Жизнено важната търговия на Русия с петрол в Индия е в упадък, но не и изчезнала
Глобата от 140 милиона долара на Мъск показва, че ЕС губи самообладание
ChatGPT спечели правото си да се саморегулира. Това може да се развие зле
Германия ускорява мерките срещу дронове - зачестяват инцидентите на летищата
Биткойн опциите показват, че трейдърите се подготвят за крипто зима
Най-бързата кола на XX век беше продадена за над 25 милиона долара
Какви са основните проблеми на 1.2 TSI на Volkswagen
Топ 10 на най-устойчивите на ръжда коли на старо
Кога са изобретени електрическите прозорци
Новото AUDI E7X изобщо не прилича на... Audi
Божидар Божанов: По всичко изглежда, че провокаторите са действали с МВР
Разходите за заплати нарастват с около един милиард евро
Румен Петков: Омразата тръгва от парламента
Желязков: Българските евромонети ще са законно платежно средство от 1 януари
„Арда“ надви „Локомотив“ на „Лаута”