Европейският съюз (ЕС) и Мексико са приключили в петък преговорите за преразглеждане на търговското споразумение, с което укрепват партньорство от решаващо значение за европейските производители на автомобили три дни преди Доналд Тръмп да положи клетва като президент на САЩ.
Тръмп заплаши да удари съседите на САЩ Мексико и Канада с мита от 25% на техния внос още при встъпването му в длъжност, пише Politico. ЕС е заплашен от мита в размер на от 10 до 20%, като автомобилната индустрия е изложена на особен риск.
Модернизирането на „глобалното споразумение“ между 27-членния блок и Мексико ще разшири възможностите в услугите, ще укрепи веригите на доставки и ще засили защитата на инвестициите, казва се в изявление на Европейската комисия (ЕК) след разговорите между търговския представител на ЕС Марош Шефчович и мексиканския министър на икономиката Марсело Ебрард.
„Тази забележителна сделка доказва, че отворената, основана на правила търговия може да осигури нашия просперитет и икономическа сигурност“, коментира председателят на Европейската комисия (ЕК) Урсула фон дер Лайен.
Двустранните търговски отношения са на стойност над 100 млрд. евро годишно — четири пети под формата на стоки и една пета в услуги.
Германското автомобилно лоби VDA коментира, че актуализирането на споразумението е важен политически сигнал, особено във времена на нарастващ протекционизъм. Автомобилите и резервните части са една от най-големите експортни категории от Европа за Мексико. През 2022 г. само Германия е продала такива продукти на стойност 2,5 млрд. евро на мексикански вносители.
Износителите на автомобили от ЕС ще бъдат с предимство пред мексиканските компании в тази сделка, тъй като те ще отговарят на условията за някои по-ниски мита в Мексико при по-малко строги правила, но не и обратното.
Изпълнителният орган на ЕС също така разгласи възможностите за износ за износителите на селскостопански продукти. Със сделката се премахват митата, които достигаха до 100% върху износа на продукти като сирене, свинско месо, паста, ябълки, конфитюри и мармалади, шоколад и вино.
Защитата на географските означения — вид търговска марка за първокласни продукти, ще бъде разширена до 568 продукта, а процедурите за износ ще се опростят, посочват от Комисията.
Първоначалната сделка между двете страни датира от 2000 г. ЕС преработи и споразумението си с Чили по подобен начин преди две години. Високопоставен представител от Брюксел признава пред медията обаче, че последната сделка е по-малко амбициозна, отколкото на предишния етап от преговорите през 2020 г., защото Комисията е искала да избегне риска да изгуби Мексико като леснодостъпен пазар. Цената е ключово искане в сферата на енергетиката, свързано с това как енергийните компании от ЕС се третират на мексиканския пазар.
Ако други търговски партньори се намесят и сключат сделки с Мексико, това може да постави ЕС „в по-лошо положение“, посочва източникът на медията.
Преди встъпването в длъжност на Тръмп в понеделник сделката изпраща сигнал до Вашингтон, че ЕС има силно дипломатическо влияние и търговски възможности по света.
От друга страна, сделката намалява максималния обем на чувствителния внос от Мексико в Европа, например на говеждо месо и етанол. Квотите се намаляват наполовина в сравнение с дискусиите през 2020 г., когато сделка за преработка на споразумението не беше постигната.