Компаниите в множество отрасли повишават цените, понижават очакванията за финансовите си резултати и предупреждават за нарастваща несигурност, тъй като търговската война на президента на САЩ Доналд Тръмп увеличава разходите, разстройва веригите за доставки и предизвиква опасения за световната икономика, предава Ройтерс.
Коментари в четвъртък от най-големите компании за пакетирани храни в света подчертават притесненията сред бизнес ръководителите и инвеститорите, че митата на Тръмп и атаките му срещу председателя на Федералния резерв Джером Пауъл ще навредят на доверието на търговците на дребно.
„Някои от взетите политически и икономически решения подкопаха вече отслабналото доверие на потребителите“, коментира главният изпълнителен директор на Nestle Лоран Фрекс пред репортери при представянето на отчета на компанията.
Производителят на сапуните Dove Unilever, която също обяви отчета си, посочи „влошаващите се нагласи на потребителите“ на пазарите ѝ в Северна Америка.
Фондовите пазари са вяли в четвъртък, а поскъпването на долара спря, тъй като инвеститорите се опитват да се ориентират в бързо променящите се съобщения на администрацията на Тъмп за митата и ръководството на Фед.
Макар че повечето мита бяха замразени за 90 дни до 8 юли, всеобщо мито от 10% и мита върху алуминия, стоманата и вноса на автомобили остават в сила, както и огромните мита върху вносните стоки от Китай, на които Пекин отговори със сходни налози.
Администрацията на Тръмп ще обсъди понижаване на митата върху вносните китайски стоки в очакване на преговори между двете страни, съобщи запознат източник пред Ройтерс в сряда.
В момент, когато сезонът на отчетите през първото тримесечие навлиза във втората си натоварена седмица, компаниите отчитат цената на хаоса и очертават как планират да овладеят последиците.
Производителят на медицинско оборудване Thermo Fisher Scientific и гигантът в сектора на газираните напитки и храните PepsiCo станаха поредните компании, които понижиха прогнозите за годишната си печалба, като се позоваха на сътресенията в търговията.
Thermo Fisher предупреди също за последици от предлаганите от администрацията на Тръмп съкращения на разходите за академични изследвания.
Hyundai Motor съобщи, че е създала работна група, за да управлява отговора ѝ на митата и е преместила производството на някои от автомобилите си Tucson от Мексико в САЩ.
„Очакваме предизвикателните перспективи пред бизнеса да се запазят поради засилващите се търговски войни и други различни непредсказуеми макроикономически фактори“, се казва в съобщение на компанията.
Автомобилната компания обмисля също дали да премести производството на някои от предназначените си за САЩ автомобили от Южна Корея на други локации, съобщи тя, след като потвърди отново целите за годишната си печалба.
Hyundai и филиалът ѝ Kia, които заедно съставляват третата по големина автомобилна компания в света от гледна точка на продажби, генерират около една трета от продажбите си в света от американския пазар и вносът съставлява около две трети от продажбите им на коли в САЩ.
Китайският гигант в електронната търговия JD.com съобщи, че близо 3000 компании вече са отправили запитване за фонда му от 200 млрд. юана (27,35 млрд. долара), обявен на 11 април, за да помага на износителите да продават продуктите си на местно ниво през следващата година.
Нагласи на потребителите
В друг знак за отслабването на доверието на потребителите главният изпълнителен директор на Essity Магнус Грот коментира пред Ройтерс, че шведският производител на продукти за лична грижа е отбелязал спад в търсенето на хигиенни продути от хотели и ресторанти в Северна Америка, тъй като хората се хранят по-малко навън и може да се отказват от пътувания.
Производителят на телефони Nokia съобщи за краткосрочни нарушения на дейността от американските мита, а Dassault Systemes, която продава софтуер на автомобилни компании, самолетостроители и компании в областта на отбраната, понижи прогнозите си за маржа на печалбата поради свързаната с митата пазарна волатилност, след което акциите ѝ поевтиняха.
Nestle и Unilever обявиха по-добри от очакванията тримесечни продажби, но те и техните конкуренти смекчават повишенията на цените в САЩ, за да не изгубят американските си клиенти за сметка на търговци на дребно с не толкова скъпи частни марки.
Те може да помогнат за успокояване на притесненията, че митата ще предизвикат ускоряване на инфлацията и ще забавят американската икономика, въпреки че други компании, включително производителят на Ray-Ban, EssilorLuxottica, LG Electronics и Interparfums заявиха, че ще повишат цените си в САЩ или че може да го направят.
„Занапред очакваме по-голяма волатилност и несигурност, особено свързана с развитията около световната търговия, които очакваме да увеличат разходите си, свързани с веригите за доставки“, коментира президентът и главен изпълнителен директор на PepsiCo Рамон Лагуарта.
„В същото време средата за потребителите на много пазари остава вяла и също перспективите пред нея са несигурни“, допълва той.