През май САЩ и Великобритания сключиха споразумение за намаляване на американските мита от 25% на 10%, включително и за ключови за британската икономика стоки - автомобили, стомана и алуминий, пише европейското издание Politico. Американският президент Доналд Тръмп обяви, че сделката дава достъп на американски стоки във Великобритания, както и че ще бъдат намалени търговските бариери.
Не всички подробности станаха ясни веднага, а Тръмп обеща "през следващите седмици" всички подробности да бъдат уточнени. Реално краен срок за това няма, а според британския прочит на споразумението - двете страни са изразили взаимно желание да намалят митата "възможно най-скоро". Това беше първата анонсирана сделка, след като Белият дом съобщи, че има голям интерес от останалия свят да бъдат сключени търговски договорки след рязкото увеличаване на митата на 2 април от Тръмп.
На 23 май в своята мрежа Truth Social американският президент посочи, че "сделката работи добре за всички", но в началото на юни британският премиер Киър Стармър призна пред парламента, че сделката се нуждае от още "само няколко седмици", за да влезе в сила.
Пред Politico представители на бизнеса отбелязват, че Лондон няма представа кога споразумението, договорено преди месец, ще заработи. Според тях дори и преговорният екип на правителството не знае. Разбира се, че са в течение, контрира представител на "Даунинг Стрийт" 10, но се движат "стъпка по стъпка".
Производителите на стомана и алуминий във Великобритания очакваха нулеви мита, но вместо това ставката остава 25%. Или поне засега, пише Politico. Изданието напомня, че Тръмп обяви мита в размер на 50% върху вноса на стомана и алуминий в САЩ, а за британския бизнес те остават без промяна (25%). Стармър отбеляза, че това е резултат от доброто споразумение, което постигнаха двете страни в началото на май. Но всъщност Лондон няма никакви гаранции, че това положение няма да се промени на 9 юли или след това.
Великобритания ще трябва да направи това, което обеща преди месец - да изключи Китай от веригите на доставки за стоманата и за други индустрии, както и да предостави на американските фермери голяма част от пазара за говеждо месо. И то не, за да получи обещаните нулеви ставки на митата, а за да запази сегашното положение.
Още повече, че да изключат Китай от веригите за доставки е невъзможно за редица индустрии, включително и автомобилната, която разчита на китайските батерии за електромобили. Мениджъри от Tata Steel и Jaguar Land Rover (JLR) коментираха пред британския парламент, че вече усещат ефектите от митата - за производителите на стомана 25% се оказа "извънредно трудно" предизвикателство.
От JLR пък отбелязват, че са спрели износа на автомобили към САЩ през април, когато бяха обявени увеличените мита. В средата на май обаче доставките са били възобновени след заявките за постигнато споразумение, което трябваше да бъде финализирано до броени дни.