През май САЩ и Великобритания сключиха споразумение за намаляване на американските мита от 25% на 10%, включително и за ключови за британската икономика стоки - автомобили, стомана и алуминий, пише европейското издание Politico. Американският президент Доналд Тръмп обяви, че сделката дава достъп на американски стоки във Великобритания, както и че ще бъдат намалени търговските бариери.
Не всички подробности станаха ясни веднага, а Тръмп обеща "през следващите седмици" всички подробности да бъдат уточнени. Реално краен срок за това няма, а според британския прочит на споразумението - двете страни са изразили взаимно желание да намалят митата "възможно най-скоро". Това беше първата анонсирана сделка, след като Белият дом съобщи, че има голям интерес от останалия свят да бъдат сключени търговски договорки след рязкото увеличаване на митата на 2 април от Тръмп.
На 23 май в своята мрежа Truth Social американският президент посочи, че "сделката работи добре за всички", но в началото на юни британският премиер Киър Стармър призна пред парламента, че сделката се нуждае от още "само няколко седмици", за да влезе в сила.
Пред Politico представители на бизнеса отбелязват, че Лондон няма представа кога споразумението, договорено преди месец, ще заработи. Според тях дори и преговорният екип на правителството не знае. Разбира се, че са в течение, контрира представител на "Даунинг Стрийт" 10, но се движат "стъпка по стъпка".
Производителите на стомана и алуминий във Великобритания очакваха нулеви мита, но вместо това ставката остава 25%. Или поне засега, пише Politico. Изданието напомня, че Тръмп обяви мита в размер на 50% върху вноса на стомана и алуминий в САЩ, а за британския бизнес те остават без промяна (25%). Стармър отбеляза, че това е резултат от доброто споразумение, което постигнаха двете страни в началото на май. Но всъщност Лондон няма никакви гаранции, че това положение няма да се промени на 9 юли или след това.
Великобритания ще трябва да направи това, което обеща преди месец - да изключи Китай от веригите на доставки за стоманата и за други индустрии, както и да предостави на американските фермери голяма част от пазара за говеждо месо. И то не, за да получи обещаните нулеви ставки на митата, а за да запази сегашното положение.
Още повече, че да изключат Китай от веригите за доставки е невъзможно за редица индустрии, включително и автомобилната, която разчита на китайските батерии за електромобили. Мениджъри от Tata Steel и Jaguar Land Rover (JLR) коментираха пред британския парламент, че вече усещат ефектите от митата - за производителите на стомана 25% се оказа "извънредно трудно" предизвикателство.
От JLR пък отбелязват, че са спрели износа на автомобили към САЩ през април, когато бяха обявени увеличените мита. В средата на май обаче доставките са били възобновени след заявките за постигнато споразумение, което трябваше да бъде финализирано до броени дни.


Как ще подаваме данъчни декларации след приемане на еврото?
Умеров: Постигнахме реален напредък по време на разговорите в Берлин
Нов астероид и мистериозен обект приближават Земята през декември 2025
Броят на левовете в обращение намалява
Башар Асад живее в „луксозно изгнание“ в Москва
На мен няма да ми се случи: Под 10% от имотите в България са застраховани
Макрон рискува да погребе завинаги споразумението с Меркосур
Дебатът на пазара на облигации за курса на Фед през 2026 г. набира скорост
Руският петрол се продава с "най-голяма" отстъпка в Китай след санкциите
ЕС: Китай започва издаване на общи лицензи за редкоземни елементи
Кой печели и кой губи на българския пазар през 2025
Шофьорка обърка педалите и скочи в пълен с хора басейн
Jeep Wrangler получи специална версия
Как Tesla печели невидимата война срещу шума
Пет коли, в които да инвестирате догодина
Младите гърци вече няма да могат да се укриват от военна служба
Защо Германия иска развод с Китай
Дженифър Анистън ще прекара Коледа с новия си
Марго Роби разкри защо не говори много за сина си