IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

ЕК: Половината "зелени" характеристики, използвани за продажба на продукти в ЕС, са подвеждащи

Комисията подготвя правила за предотватяване на злоупотребата със зелените етикети

19:27 | 12.01.23 г.
Снимка: Jasper Juinen/Bloomberg
Снимка: Jasper Juinen/Bloomberg

Половината от екологичните твърдения, използвани за рекламиране на продукти в ЕС, са подвеждащи или неоснователни, установи Брюксел, докато се подготвя да въведе правила за предотвратяване на злоупотребата със зелените етикети, пише Financial Times.

В най-новия проект на предложенията, видян от FT, Европейската комисия отбелязва, че е установила, че 53% от твърденията, оценени през 2020 г. давали „неясна, подвеждаща или неоснователна информация за екологичните характеристики на продуктите“.

Новите правила целят да предоставят стандартизирана рамка за оценка на екологичното въздействие на продуктите и да конкретизират етикети като „100% рециклиран“ или произведен от „изцяло естествени“ съставки.

Инициативата е част от бързото въвеждане на директиви на ЕС, които включват регулации за изхвърляните опаковки и възможностите за поправка на лаптопи и телефони за насърчаване на по-устойчиво потребление в блока.

„Чрез борбата с подвеждащите зелени етикети предложението ще осигури равни правила на играта за компаниите, когато макретират екологичността си“, се казва в проекта. „Свързани с климата твърдения се оказват особено неясни и двусмислени и подвеждат потребителите“, се допълва в текста.

Комисията не коментира в проекта кога може да бъдат въведени правилата.

Новите правила може да се прилагат за всички продукти и услуги, които се продават на единния пазар на ЕС с изключение на финансови услуги като банкови и инвестиционни продукти, които са регулирани отделно.

Те ще включват изискване компаниите да доказват твърденията си за въглеродна „компенсация“ – когато компании казват, че са компенсирали замърсяващи въглеродни емисии, свързани с продуктите, които продават. Компаниите ще трябва да докладват дали и кои видове въглеродни компенсации са използвали, предвиждат правилата в проекта.

Според предлаганите правила от ЕС компаниите, които използват зелени етикети, трябва да оценяват продуктите си, като използват т. нар. методология за екологичен отпечатък на продукта или новоразработени и одобрени от съюза алтернативни методологии, които отговарят на определени изисквания.

Методологията за екологичния отпечатък обхваща 16 категории на въздействие, включително климатични промени, използване на земя и на вода, но не и други области като възможност за повторна употреба и рециклирано съдържание. Компаниите не могат да заявяват екологични характеристики за продукти, които не са включени в разрешена методология, става ясно от проекта.

Компаниите са все по-обезпокоени от големия брой регулации, въвеждани от Брюксел в подкрепа на целите си за нулеви емисии, като ръководителите заявяват, че допълнителна бюрокрация ще навреди на конкурентоспособността на индустриите в ЕС.

Организацията BusinessEurope съобщи, че има потенциално застъпване в предстоящата директива със съществуващи правила като например за некоректни търговски практики. „ЕС трябва да избягва непродуктивна регулаторна умора и административно бреме и вместо това да се съсредоточи върху хармонизирането на изискванията“, счита тя.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 19:28 | 12.01.23 г.
Специални проекти виж още
Още от Екология и ESG виж още

Коментари

Финанси виж още