IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Климатичните промени скъсяват веригите за доставки

Очаквайте глобалните марки да възприемат лозунга „бъдете локални, купувайте местни продукти“

07:28 | 24.07.23 г. 3
Автор - снимка
Създател
Снимка: Bloomberg
Снимка: Bloomberg

Рафтовете на магазините от веригата Aldi в Германия са заредени с местно отгледани аспержи и ягоди, след като жегата и сушата в Испания накараха купувачите в търговската верига да направят съзнателна промяна миналата година, пише климатичната редакторка на Financial Times Емилия Мичасук.

Търговецът на дребно, основан от братята Албрехт в следвоенна Германия, въведе фактори, свързани с изменението на климата, за да помогне на своите клиенти да изберат стоките за хилядите си магазини в Европа и САЩ.

Няколко екстремни метеорологични явления в Южна и Латинска Америка също доведоха до трудности при снабдяването с пресни продукти и по-високи цени на кафето и ядките, които са сред най-търсените продукти в Aldi.

Във Франция клиентите бяха шокирани от това, че не намираха дижонска горчица в магазините миналото лято, след като високите температури в Бургундия и „топлинния купол“ в Канада, вторият по големина производител на синапено семе в света, изсушиха реколтата.

Но последствията от бизнес смущенията, предизвикани от климатичните промени, засягат не само горчицата.

Екстремните наводнения в Германия миналата година не само унищожиха реколтата, но засегнаха и магазините. В части от Калифорния е толкова горещо, че работниците и машините не могат да се справят и прибирането на продукцията, предназначена за магазините на Aldi, трябва да се извършва през нощта.

В по-дългосрочен план веригата очаква намаляващите добиви да доведат до миграция, особено от най-несигурните по отношение на храните региони в света. Способността да се добиват и произвеждат продуктите, които потребителите искат, ще бъде затруднена.

Изменението на климата е „много ясна и настояща опасност“, казва Анке Елерс, управляващ директор за международната устойчивост в Aldi Sud, която управлява повече от 7 хил. магазина в 11 страни.

За търговеца на дребно промяната в политиката му за снабдяване беше случай на „осъзнаване от нашите отдели по доставки на климатичната устойчивост и тази на веригата за доставки като цяло, като елемент, който трябва да се има предвид при всяко решение за покупка, както и стимулирането на тази осъзнатост вътрешно и воденето на статистика за напредъка“, коментира тя на скорошно събитие на FT.

Aldi не е изолиран случай. Много компании бяха принудени да засилят фокуса си върху веригите за доставки - първо поради смущенията, причинени от пандемията от Covid-19, след това поради кризата с енергийните доставки, последвала нахлуването на Русия в Украйна, а сега, още по-трайно, поради непрекъснато нарастващото въздействие на климатичните промени.

Изграждането на устойчивост на бизнеса означава предвиждане на рисковете, вместо изпадането в режим на „кризисна реакция“, отбелязва професорът от London School of Economics (LSE) Суеня Сърмински, която също е управляващ директор по климата и устойчивостта в най-големия застрахователен брокер в света Marsh McLennan и член на Комитета по изменение на климата на Обединеното кралство. Проучване на LSE показа, че анкетираните компании са изразходвали 85 процента за смекчаване на последиците след бедствие и само 15 процента преди събитието.

Въпросът много бавно, но сигурно се придвижва нагоре в дневния ред на корпоративните бордове, отбелязва Сърмински, тъй като работната сила и физическите структури също са застрашени.

Регулирането е друг стимул. Новите данъци, свързани с въглеродните емисии в ЕС, които ще бъдат въведени през следващите четири години, ще принудят компаниите да отчитат целия въглероден отпечатък на своя бизнес.

Например, Aldi е оценила, че 99 процента от емисиите ѝ се генерират от нейните доставчици. Поради това тя работи със стратегически доставчици, отговорни за три четвърти от емисиите, свързани с продуктите ѝ, за да помогне за намаляването им.

Изграждането на транспортна мрежа, която се захранва с електричество или устойчиви горива, е един от най-лесните начини за ограничаване на емисиите, въпреки че наличието на превозни средства, задвижвани с по-чиста енергия, остава трудно в някои страни.

Това означава, че най-продаваните пакети с ядки кашу вече няма да се изпращат от Западна Африка до Виетнам за белене и печене и след това обратно в Европа за опаковане, а ще останат в Африка за целия процес на обработка. Това означава по-малко климатични разходи. Очаквайте глобалните марки да възприемат лозунга „бъдете локални, купувайте местното“.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 07:28 | 24.07.23 г.
Специални проекти виж още
Още от Екология и ESG виж още

Коментари

3
rate up comment 3 rate down comment 0
evlogi
преди 9 месеца
Ето,че имало и плюсове
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
2
rate up comment 7 rate down comment 5
cyclop
преди 9 месеца
"Новите данъци, свързани с въглеродните емисии в ЕС" ОААОА ИЗПУСКАТЕ Най-естествен газ, от който се хранят растенията и благодарение на който има живот на планетата? Ами да ви вземем парички за това ХЪХЪХЪ да живее еврокрацията и нейните данъци. Чакаме задължителните памперси за улавяне на метан и "маски" за улавяне на СО2 кога ще ни "предложат"
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
1
rate up comment 8 rate down comment 6
cyclop
преди 9 месеца
Благодаря за първата за седмицата статийка за Клематична Пропаганда. Очаквам с нетърпение следващите 70-80 до края на седмицата. Ама това "вече няма да се изпращат от Западна Африка до Виетнам за белене и печене и след това обратно в Европа за опаковане" - зайби клематичне промени, това си е чиста откачалщина както и да го гледаш. Що не ги пратят през Мексико за пакетиране
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още