Българският паспорт е на 14-о място в класацията на най-влиятелните паспорти в света според Henley Passport Index. Той дава на притежателите си възможност за пътуване без виза до 177 държави по света, като спрямо миналата година се изкачва с 4 места в класацията, достигайки до най-добрата си позиция в 19-годишната история на индекса. Информацията в него се основава на официални данни на Международната асоциация за въздушен транспорт.
България си поделя 14-ата позиция с Румъния, която се издига с три места спрямо предходната година.
Кои са най-влиятелните паспорти и кой – най-слабият
Най-влиятелният паспорт в света е сингапурският, който тази година поставя рекорд с възможността гражданите му да пътуват до 195 от общо 227 дестинации по света без виза. Второто място си поделят Франция, Германия, Италия, Япония и Испания с по 192 безвизови дестинации. На трето място отново е група държави – Австрия, Финландия, Ирландия, Люксембург, Нидерландия, Южна Корея и Швеция – чийто паспорт дава достъп до 191 дестинации без виза.
Четвъртото място си поделят Великобритания, Белгия, Дания, Нова Зеландия, Норвегия и Швейцария. Техните жители могат да пътуват свободно до 190 държави. Паспортът на САЩ продължава да пада надолу в класацията, като днес той осигурява безвизов достъп до 186 държави, докато преди 10 години заедно с британския паспорт си поделят първото място.
В най-неизгодна позиция за пътуване са гражданите на Афганистан, които могат да пътуват свободно до едва 26 държави и с това държи най-ниското място в класацията, откакто индексът съществува.
Обединените арабски емирства за първи път влизат в топ 10 на класацията, като гражданите им могат да пътуват до общо 185 дестинации. Това е впечатляващ ръст, като се има предвид, че от създаването на индекса през 2006 г. насам държавата е добавила към списъка с безвизови дестинации 152 държави. Така ОАЕ се издига от 62-ра на 9-а позиция. Най-значително влошаване на представянето в индекса отчита Венецуела, което е паднала от 25-то място до 42-ро място.
Африка е на първо място в списъка на отказаните визи от ЕС
Около 30% от всички африкански кандидати за шенгенска виза са получили отказ, докато това се отнася за 1 на всеки 10 от други държави по света, въпреки че Африка има най-малък брой заявления за виза на глава от населението. Колкото по-бедна е една африканска държава, толкова по-висок е процентът на отхвърлените молби за виза в ЕС от страна на нейни граждани, показва ново изследване, публикувано в доклада.
„Въпреки основанията на база очевидни съображения за сигурност и икономически съображения, европейската визова система ясно демонстрира предубеденост спрямо африканските кандидати, които са изправени пред тройна заплаха: по-малка сила на паспорта, по-висок процент на отхвърлени визи и следователно – ограничена икономическа мобилност. Накратко, най-бедните хора са изправени пред най-големи трудности, когато искат да пътуват или да се преместят в по-проспериращи държави“, казва проф. Мехари Таделе Мару от Висшето училище по международно управление към European University Institute и филиала на Университета „Джон Хопкинс“ в Италия.
Авиотранспортът очаква приходи от 1 трлн. долара, но и рекордни разходи
„Средният брой дестинации, до които пътуващите имат достъп без визи, се е увеличил почти двойно – от 58 през 2006 г. до 111 през 2024 г. Въпреки това разликата в глобалната мобилност между държавите в горната и долната част на индекса сега е по-голяма от когато и да било, като Сингапур, който е на първо място в класацията, има достъп до рекордните 169 дестинации без визи повече в сравнение с Афганистан“, казва д-р Кристиан Х. Каелин, председател на Henley & Partners.
По данни на Международната асоциация за въздушен транспорт през 2024 г. авиокомпаниите ще обслужат близо 5 млрд. души по 22 хил. маршрута с 39 млн. полета. Същевременно авиационната индустрия очаква приходи от почти 1 трлн. долара за 2024 г., но и рекордно високи разходи – 936 млрд. долара. Очакваната нетна печалба е от 30,5 млрд. долара. „Това означава скромен нетен марж от около 3%, което прави печалбата на пътник от едва 6,14 долара – едва ли ще стигне за едно еспресо в типично хотелско кафене“, казва генералният директор на организацията Уили Уолш.
Въпреки това реалните разходи за пътуване със самолет са намалели с 34% през последното десетилетие, отбелязва той.


Спипаха двама гастрольори, тарашили жилища и автомобили във Варна
Трима мъже от Попово са загиналите при зверската катастрофа край Търговище
Няма опасност за околната среда заради авариралият танкер край Ахтопол
Никола Цолов спечели първия си подиум във Формула 2
Меси донесе победата на Локо (Сф) над Ботев (Пд) в драматичен мач с пет гола
ChatGPT спечели правото си да се саморегулира. Това може да се развие зле
Германия ускорява мерките срещу дронове - зачестяват инцидентите на летищата
Биткойн опциите показват, че трейдърите се подготвят за крипто зима
Факторингът е трамплин за малкия бизнес при въвеждането на еврото
SpaceX ще предложи акции на вътрешни лица при рекордна оценка
Какви са основните проблеми на 1.2 TSI на Volkswagen
Топ 10 на най-устойчивите на ръжда коли на старо
Кога са изобретени електрическите прозорци
Новото AUDI E7X изобщо не прилича на... Audi
Мercedes реши близкото бъдеще на G-Class
Спират камионите през „Капитан Петко войвода–Орменио“
Защо туристи посещават места на зверства?
Община Царево задейства системата BG Alert
Идеи за коледни подаръци под 50 лева
Зеленски: Русия падна ниско, атакува цивилни обекти в деня на Свети Николай