IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Една трета от асфалта на Северната скоростна тангента липсва

Преди да сме построили половината магистрали трябва да ремонтираме тези, които сме построили през последните седем-осем години, констатира регионалният министър Иван Шишков

18:55 | 28.02.23 г. 5
Снимка: МРРБ
Снимка: МРРБ

30% от асфалта на Северната скоростна тангента в София липсва. Това установи при проверка на обекта министърът на регионалното развитие и благоустройството арх. Иван Шишков, съобщава пресцентърът на регионалното министерство. По време на инспекцията са били взети ядки от асфалтовата настилка и проби от земната основа, чието качество ще бъде изследвано от Института по пътища и мостове към Агенция „Пътна инфраструктура“ и „Научноизследователски строителен институт – НИСИ“ ЕООД.

Шишков отбеляза, че първоначалният оглед на взетите проби показва, че една трета от заложения по проект асфалт, който трябва да е 20 сантиметра, го няма в основния пласт. „Липсва част от пътя. По проект основният пласт трябва да е с дебелина 20 см, а проверката установи, че е едва 14 см“, посочи арх. Шишков. Той изрази учудване защо в проекта е заложена дебелина на асфалта от 20 см при положение, че при останалите магистрали е средно между 28-30 см. „Вероятно ще се наложи проверка на проектната документация, защото не е редно скоростен път, който свързва две магистрали, да е проектиран с по-малко асфалтови пластове“, подчерта регионалният министър.

 „За съжаление, навсякъде, където проверяваме, установяваме, че липсва част от пътя. Липсите водят до това, че пътищата ще се нуждаят от основен ремонт в много по-ранен етап от експлоатацията, който ще е за сметка на държавата“, поясни още регионалният министър и добави, че строителната гаранция за тангентата е изтекла. Проба ще се вземе и от едно от мостовите съоръжения по нея, като ще се изследва здравината на цялостната конструкция, тъй като ако и там има пропуски при строителството, съоръжението ще бъде опасно. Добрата новина в случая е, че мостовете са все още в гаранция и ако се установят нередности, ще се намери начин и възможности да се ремонтират от фирмите изпълнители, каза Шишков.

До две седмици ще стане ясно състоянието на пътната основа на тангентата, но имайки предвид лошото състояние на платната за движение арх. Шишков очаква и там да се докажат проблеми. „Правим непрекъснато проверки на пътищата и, за съжаление, установяваме едно и също нещо – липси. Това не ги прави опасни за ползване. Те обаче буквално се разпадат на седмата - осмата година, което означава, че всички ние като данъкоплатци трябва да започнем ударно да плащаме за основни ремонти, но законни – с проекти, разрешения за строеж, надзор и строители, избрани по Закона за обществените поръчки, за да имаме гаранция и качество“, отбеляза арх. Шишков.

На въпрос кой е виновен за допуснатите пропуски при строителството на Северната скоростна тангента арх. Шишков заяви, че всички по веригата не са си свършили работата. „Когато се приеме един строеж, се правят протоколи за скрити работи, т.е. в случая някъде, някой се е разписал, че е асфалтът е дебел 20 см, а то е 14 см. Това са и надзорът, и проектантът, и строителят“, категоричен бе той.

Шишков каза още, че се правят проверки на всички части от магистралите, които видимо са започнали да имат проблеми. Северната скоростна тангента, която е на пет години, вече е изпълнена с кръпки и пропадания, което означава, че има проблем.

По думите на министъра подобно е положението и на АМ „Марица“, където има затворен участък в аварийно състояние. „Проверките ги правим точно заради това, че пътищата видимо започват да имат проблеми и се вижда, че те започват да бъдат за основен ремонт. Правим проверки, за да знаем какво има не само като асфалт, а в земната основа, за да знаем точно по какъв начин най-добре да бъде направен основният ремонт“, каза той. Проверките са съвместно с МВР, защото от резултатите предполагат и разследвания за престъпления.

„Аз лично за съжаление не видях магистрала в норма. Ако намерим една магистрала, която да е в норма, всички ще чуем, защото наистина удоволствието ще бъде огромно. Но, например, на магистрала „Хемус“ при 28 см асфалт по проектна документация, установихме пластове между 19 и 21 см. А на магистрала „Марица“ при 30 см установяваме 23 и 24 см“, изброи част от установените нарушения арх. Шишков. Според регионалния министър само за установените дотук проблемни участъци в резултат на липсващи пластове при строителството ще са нужни около половин милиард лева за ремонт. Най-вероятно обаче след всяка проверка милионите ще се увеличат. „Преди да сме построили половината магистрали, сега трябва да ремонтираме тези, които сме построили през последните 7-8 години. Тези ремонти ще трябва да ги платим още веднъж, втори път – ще има дискомфорт на всички нас, които пътуваме по пътищата, защото ще трябва да започнат да се затварят, за да могат да започнат да се ремонтират. За съжаление, това отнема време, но начинът да си гарантираме, че ще построим или ще направим основен ремонт на пътищата такива, че да не са след пет години в това състояние и да не се превръща всичко това в строителна бутафория, начинът е да спазваме закона“, категоричен бе арх. Шишков.

Проверките обхващат пътищата, на които се е извършвало незаконно строителство, както и участъци с основен ремонт, изпълнен под формата на текущ. Инспекция е направена и на ремонта на пътя Самоков - Ихтиман, за който са платени 3,5 млн. лв. „Положението е изключително плачевно. Това, което е направено, не отговаря на абсолютно никаква норма. Жалкото в случая е, че тогава по решението на Народното събрание, когато се плати за абсолютно всички ремонти на пътища, без да бъде направен анализ кое е основен, кое е текущ, са платени пари, включително и за този път, който просто е негоден“, заяви арх. Шишков.

Председателят на Управителния съвет на Агенция „Пътна инфраструктура“ инж. Венцислав Ангелов обясни, че в рамките на две седмици ще приключат лабораторните изследвания на всички взети проби. Към момента  се извършват допълнителни анализи и проби, които се вземат от пътното тяло. Ще се направят и допълнителни сондажи на самия участък, за да се  види, какво е състоянието. Проверките ще продължат още около месец, включително на  първокласни и третокласни участъци от републиканската пътна мрежа. Инж. Ангелов посочи, че резултатите от проверката на АМ “Марица“ показват, че част от основната конструкция и асфалтовите пластове на настилката са извън нормите. Същите са резултатите и от пробата на АМ „Хемус“ в участъка Северния околовръстен път - гара Яна. Там също липсват части както от основните пластове, така и асфалтовата настилка, както и каменните пластове – зона „А“. Не излизат между 6-8 сантиметра.

Строителството на 16,5-километровата Северна скоростна тангента е финансирана с 220 млн. лв. по Оперативна програма „Регионално развитие“ 2007-2013 г. Пусната е в експлоатация на 28 април 2016 г. Изпълнител на проекта е консорциум „ХПВС-ССТ“, в който участват: „Хидрострой“ АД, „Пътни строежи Велико Търново“ АД, „Пътинженерингстрой“ АД, „Пътстрой Бургас“ ЕООД и „Водстрой 98“ АД. Стойността на договора за проектиране и строителство е 180 млн. лв. с ДДС. Строителният надзор е осъществен от Обединение „СЖС ТЕХНОС - СЖС БЪЛГАРИЯ“, в което са: „СЖС България“ ЕООД, гр. София и „СЖС Технос С.А.“, Испания. Техният договор е за 882 хил. лв. с ДДС.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 18:38 | 28.02.23 г.
Специални проекти виж още
Още от Транспорт и инфраструктура виж още

Коментари

5
rate up comment 10 rate down comment 3
CyberGoth
преди 1 година
Април, пак герб да си изберете!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
4
rate up comment 4 rate down comment 6
danchomentata
преди 1 година
Голем ендък са изкопали препятстват свободното движение на хора и капитали.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
3
rate up comment 4 rate down comment 4
danchomentata
преди 1 година
There are many national and international specifications and tests stipulated by various authorities, contracts and building regulations around the world. At SGS we try to offer as many as we can, while accepting that we cannot offer all things to all of our stakeholders everywhere, given the limited volumes per locationhttps://***.sgs.bg/en/oil-gas/downstream/refining-processing-and-supply/laboratory-services/bitumen-and-asphalt-testing
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
2
rate up comment 10 rate down comment 4
Nuclear man
преди 1 година
Хубаво ми е да правя пътища и да връщам ресто на ГРОБ...
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
1
rate up comment 19 rate down comment 1
tetris12
преди 1 година
Как да го има, преди да е започнат строежа или ремонта на кой да е участък, 1/3 от парите са откраднати по някаква схема, след това как да се изпълни проекта по заложените параметри?
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още